Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Småland (socknar I-R)   >   Misterhult   >  
Sven Magnus Nilsson, född 1799, Misterhult
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2786) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Söndag den 25 januari 2009 kl. 12.16
Jag sökte Sven Nilsson född 1799 i Misterhult. Via en annan släktforskare har vi fått reda på att det är stopp. Det finns inte material. Då jag inte personligen känner till Sven Nilsson eller Misterhult, och han inte är min ana så tog jag bort inlägget. Vi får acceptera att här är stopp. Tack för hjälpen, Lotta.

(Ändrat av Carina den 25 januari 2009 kl. 15.39.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2797) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Söndag den 25 januari 2009 kl. 14.44
Hej Carina,
var har du hittat Sven Magnus Nilsson i någon husförhörslängd första gången? Om du följer honom bakåt därifrån så bör du ju så småningom hamna hos hans föräldrar. Kanske... :)

Det finns hfl i Misterhult från 1800, men den verkar inte vara helt komplett. I mantalslängderna finns Nils Larsson i St Laxemar sista gången 1800, efter det finns det omväxlande en Maja Nilsdotter och en Jonas Nilsson till och med 1806, då det står att Jonas Nilsson finns i L Basthult.
I hfl AI:1 sid 95 finns i L Bashult Jonas Nilsson född 1778-03-16. Enligt C:3 sid 352 är han född det datumet och fadern heter Nils Larsson i L Laxemar. Jonas bör alltså vara bror till Sven Magnus.

Att någon inte längre finns med i mantalslängden behöver inte betyda att dom flyttat ifrån socknen. Har du letat igenom hela längden för 1801 och senare? Dom kan ju ha flyttat till en annan gård. Har du letat igenom dödböckerna?

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2808) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 25 januari 2009 kl. 19.00
Carina

Jag har för mig att det skall finnas hembygdslitteratur om Misterhult som skall vara bra. Har hört det via en annan släktforskare för ett antal år sedan. Undrar om det inte kan röra sig om Arvid Sjögrens böcker om Misterhult. Har du försökt med dem?

Hälsningar

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2810) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Söndag den 25 januari 2009 kl. 21.16
Tack så mycket, Håkan. Det visste jag inte att det fanns böcker om Misterhult. Ska höra med biblioteket nu i veckan.

mvh
Carina
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2812) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 25 januari 2009 kl. 22.12
Men som sagt. Det är bara något jag har för mig att det är något som kan vara användbart.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2815) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Söndag den 25 januari 2009 kl. 23.37
Vad grundar den andre släktforskaren det på när han/hon säger att det är "stopp" och "inte finns material"? Sådant ska man aldrig acceptera! :) Åtminstone inte utan en mycket noggrann redogörelse för vilka källor som har genomgåtts. Hur är det till exempel med domböckerna?

Här är i varje fall lite material från Lantmäteriets historiska kartor: Storskifte i Åby och Stora Laxemar 1791-92.

Nils Larsson är där en av jordägarna i Stora Laxemar.

Ett mycket litet klipp från den mycket omfattande akten (bild 36/59):

Laxemar 1792

Varför fick Eric Svensson och Nils Larsson först en gemensam lott? Är Eric månntro bror till Nils hustru Anna Svensdotter? Var det kanske Anna som ärvt gården?

På bild 44/59 framgår vilka som är ägare vid ett nytt skifte 1805. Ett litet klipp därifrån också:

Laxemar 1805

Jonas Ericsson och Jonas Nilsson äger alltså vardera 5/64 mantal, precis lika mycket som tidigare Eric Svensson och Nils Larsson. Deras söner?

Jag föreslår en noggrann genomgång av uppbuds- och lagfartsprotokollet. Om Jonas är bror till Sven Magnus, så måste han ha löst ut honom om han är ensam ägare till Nils gård. Kanske går det också att hitta något när Nils tog över gården?
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)