|
|
Av Marianne Jonsson (Marjonsson) - Tisdag den 03 mars 2009 kl. 13.23
|
Hej! Jag har en Sven August Larsson som avlider 1889-12-30 i Misterhult och dödsorsaken anges bara som Mord,(Dödboken 1889 nr67) inga andra anteckningar finns i hfl. Hur ska jag få reda på vad som hände? Någon som har bra tips? Mvh Marianne
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Tisdag den 03 mars 2009 kl. 13.54
|
Hej Marianne, Det är lite märkligt att det inte står mer än "Mord" i dödboken, och att det inte ens finns en notering i husförhörslängden. Men, om det nu är ett mord så bör det finnas avhandlat vid Tunaläns häradsrätt, dit Misterhult hörde, och domböckerna bör finnas på Vadstena landsarkiv. Tyvärr är dom domböckerna inte filmade, men det ska gå bra att beställa kopior av målet från arkivet. Jag tittade lite på sidorna runt Blomsterhult i hfl AI:15A, och där finns en dräng Sven Victor Andersson på sidan 83 som har notering om att han är dömd för "dråp av hastigt mod" vid Tunaläns häradsrätt 21/1 1890. Det kan ju vara Svens dråpare/mördare, men säkert är det ju inte. Mvh// Lotta
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Tisdag den 03 mars 2009 kl. 21.34
|
Hej En liten kommentar kring det här med mord och de intryck jag har fått om detta. Om en person blir mördad så står det bara antecknat i död- och begravningsboken som dödsorsak. Har inte träffat på någon sådan notering i husförhörslängden gällande offret. Däremot på förrövaren om denne blivit dömd för mord så kan det ibland finnas notering av detta i husförhöret. Kanske lite det Lotta är inne på också. Hälsningar Håkan
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Tisdag den 03 mars 2009 kl. 21.47
|
|
Polisutredningen efter mordet borde, om den är bevarad, finnas i kronolänsmannens arkiv på landsarkivet i Vadstena.
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Tisdag den 03 mars 2009 kl. 22.33
|
Hej Jag har lagt in en berättelse om min farmors farfar: Ett drängslagsmål som slutade illa Det enda som står om offret i dödboken är att han "dog i mars månad genom våldsam behandling". Jag har inte hittat någon mer förklaring i husförhörslängden. Min farmors farfar fick dras med noteringen "dömd för delaktighet i dråp" hela livet ut. Jag har inte letat i länsmannens arkiv, jag tyckte det fick räcka med att läsa i domboken. Jag funderar på om noteringen "mord" i ovanstående exempel fördes in i samband med dödsfallet. Det vill säga innan rannsakan och dom. Christian
|
|
|
Av Marianne Jonsson (Marjonsson) - Onsdag den 04 mars 2009 kl. 10.14
|
Hej alla! Tack för era svar, ser ut som jag får kontakta Landsarkivet i Vadstena om det finns någon dom eller polisutredning angående detta. Jag vill gärna ha mera tips eller om någon vet mera om just detta fall. För egen del så har jag aldrig stött på ett sådant grovt brott. Endast småstölder och mindre brott och då finns det för det mesta anteckningar i hfl. om både brott och straff, men intressant är det ju. Ha det så bra Mvh Marianne
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Onsdag den 04 mars 2009 kl. 10.21
|
Marianne, det är väldigt intressant att läsa domboksprotokoll. Många, långa och spännande historier och beskrivningar av både folk och levnadssätt är något man kan få en inblick i genom dessa. När det gäller domböcker och lagar m.m. så finns en jättebra hemsida där allt (så gott som) är samlat: Domböcker och domboksforskning Vad som står eller inte står i husförhörslängder och andra kyrkohandlingar är nog väldigt olika från plats till plats och vid olika tider. Jag har stött på att det står i husförhörslängder vid den person som blev mördad både hur det gick till, vem som gjorde det och när mördaren dömdes. Även i dödböckerna har jag sett beskrivningar hur mordet gick till. Hur mycket och vad som skrevs i dom olika kyrkoböckerna berodde nog mest på vem som skrev inte vad som skulle skrivas. Det finns ju exempelvis långa nekrologer i en del församlingar under vissa tider, medan det i andra (under samma tid) inte ens står dödsorsak och ibland inte ens fullständigt namn på den döde. Mvh// Lotta
|
|
|
Av Marianne Jonsson (Marjon) - Söndag den 18 oktober 2009 kl. 13.29
|
Hej alla! Nu har jag läst domböckerna angående det s.k mordet som av häradsrätten blev ansett som dråp. Offret skulle avstyra ett slagsmål mellan två drängar och blev knivstucken i ljumsken varvid han förblödde (ren olycka alltså) Väldig intressant läsning med obduktionsprotokoll och allt, jag fick verkligen reda på hur det hade gått till. Tack för tipsen som jag fick. Ha det så bra! Mvh Marianne
|
|
|
|
|
|
|