Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Småland (socknar I-R)   >   Nottebäck   >  
Jonas Johansson Risberg, född 1738
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3314) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Elisabeth Johansson (Elisabethjo) - Onsdag den 04 mars 2009 kl. 15.36
Söker information om en Jonas Johansson Risberg som enl. Husförhörslängderna skall vara född 1738-04-18(var vet jag inte),
Död 1811-02-23 i Sjötorpet Nottebäck.Jag funderar på om namnet Risberg kan vara ett soldat eller båtsmansnamn och
om det finns någon som kan hjälpa mig att få reda på något om hans ursprung och gärna även om hans hustrus ursprung.

Han gifte sig (när vet jag inte) med en Elisabeth Åkesdotter född 1745 enl.Husförhörslängderna, mer vet jag tyvärr inte om henne.

Enligt Husförhörslängderna finns det namn på 3 söner Kristoffer född 1777-12-27 i Sjötorpet, Nottebäck,Jonas född 1766-01-21 och
Abraham född 1769-12-02. De sista två hittar jag inte i födelseboken.

Mvh

Elisabeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3375) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Söndag den 08 mars 2009 kl. 18.40
Sönerna Jonas och Abraham föddes i grannsocknen Åseda. De finns i Åseda CI:1, sidan 357, nummer 4, respektive sidan 372, nummer 37.

Jonas Risberg är då soldat. Hans hustru heter Danielsdotter (förnamnet är svårläst).

Familjen finns i husförhörslängden (Åseda AI:3, sidan 127) i soldattorpet under Rismåla. Hustrun Danielsdotter är överstruken, och i stället är där inklämt vad som skulle kunna vara Elisabeth Åkesdotter (det är ju något lättare att tyda kråkfötterna när man vet vad det borde stå där :)). Där finns också en notering om att de har flyttat till Nottebäck.

Rismåla var rote nummer 59 vid Östra härads kompani av Kalmar regemente. (Åseda socken hör till Uppvidinge härad; kompaniindelningen följde alltså inte den civila häradsindelningen.)

Enligt 1770 års generalmönsterrulla (Kalmar regemente, volym 410, inga sidnummer, men bild 202 hos Arkiv Digital) är han 38 år (vilket stämmer med husförhörslängdens födelseår 1732), smålänning, och har tjänstgjort i 13 år. Han är då ogift, så hustrun måste ha dött före mönstringen den 10/9 1770.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3385) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Elisabeth Johansson (Elisabethjo) - Måndag den 09 mars 2009 kl. 14.13
Tack för hjälpen Jörgen

Jag skall ta och titta på dina hänvisningar.

Mvh

Elisabeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3486) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Elisabeth Johansson (Elisabethjo) - Lördag den 14 mars 2009 kl. 22.50
Hej

Jag hittar Jonas Risberg i Kalmar Regemente Generalmönsterrullorna år 1757,1761-1764 och 1770.

I Generalmönsterrullorna efter 1774 och senare hittar jag honom inte.

Borde ju finnas någon anteckning om när han avskedades.

Han verkar heller inte finnas i centrala soldatregistret.

Mvh

Elisabeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3528) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Måndag den 16 mars 2009 kl. 12.58
Han finns i 1775 års rulla, på sidan 175, med noteringen "siuk, får afskied". Mönstringen hölls den 14 september 1775.

(Ändrat av Jts den 16 mars 2009 kl. 13.02.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3530) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Elisabeth Johansson (Elisabethjo) - Måndag den 16 mars 2009 kl. 14.37
Tack för hjälpen Jörgen.

Jag hittade honom på sidan 175.

Mvh

Elisabeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3538) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Elisabeth Johansson (Elisabethjo) - Tisdag den 17 mars 2009 kl. 14.44
Hej igen.

Nu har jag ju hittat en del om Jonas Johansson Risbergs Soldatliv genom generalmönsterrullorna.

Försöker nu hitta information om hans bakgrund.

Han skall enl generalmönsterrullorna vara född 1732, tyvärr har jag inte lyckats att finna ut var och exakt datum.

Han gifte sig 2 gånger, först med Annika Danielsdotter född 1742 och sedan med Elisabeth Åkesdotter född 1745.

Inte heller deras ursprung, eller giftemålen hittar jag.

Det finns inga uppgifter om honom inlagda i Centrala Soldatregistret ännu.

Tacksam för tips om hur jag kan söka vidare.

Elisabeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3543) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Onsdag den 18 mars 2009 kl. 10.37
Hej Elisabeth

Det verkar saknas vigselböcker för Åseda, men det finns kyrkoräkenskaper, och där brukar man - om man har tur - kunna hitta både det ena och det andra. :)
Jag hittade följande i LI:2 sidan 473:
1763 30 oktober "Soldaten Jonas Risberg sammanvigd med pig. Annika Danielsdotter från Rismålen skänkt 1 daler".

Han skänkte även 1 daler 23/5 1763 (sidan 467). Det är mycket troligt att det går att hitta honom på fler ställen i räkenskaperna, när barnen föds, när Annika dör och när han gifter om sig.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3544) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Elisabeth Johansson (Elisabethjo) - Onsdag den 18 mars 2009 kl. 12.41
Tack för hjälpen Lotta.

Jag hade ingen aning om att man kunde finna sådan information under kyrkoräkenskaper.

Mvh

Elisabeth
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)