Hejsan I dödsnotisen i Hinneryds dödbok står följande om min ana, Maria Andersdotter. Maria Andersdtr i Hinneryds Stomb, föd ärliga föräldrar år 1707 i Järstorps Sn Jönköpings län, uppfostrad, sedan föräldrarna dödde år 1711 i pesten, hos morbrodern nu framlidne kyrkioherden Magist Gustaf Lallerman i Ulfsbäck. gift först till Gräsholma bygge i Traheryds Sn, hvarest mannen efter 15 weckors sammanlefvnad med henne, blef ömkligen mördad af tvenne röfware, men hon, genom Guds underbara försyn, sedan båda (b.te) röfvar ne henne illa handterat, och mente henne död räddat; Sedermera gift med Klåkaren i Hinneryd. d 1 hujus afgick med döden af slagfluss, så hon i werlden med mycket bekymber wid 63 år till ..... ...... hederlig och förståndig danneqwinna. [Hinneryd C:1 s 697] Kyrkoherden Gustaf Lallerman var född i Lalleryd Järstorp enligt Herdaminnet och Wilstadius fyller på i sitt verk om småländska studenter i Uppsala, att hans far hette Anders Torsson (dock från Lalleryd i Bankeryd??). I mantalslängderna för Järstorps socken och Lalleryd finns flera Anders, men i början av 1700-talet noteras även efternamn och en heter Torsson. Det noteras även en måg Anders Andersson i längderna 1705, 1707 och 1708, men i nästa längd 1715 är han borta. Jag har tolkat det som att min Maria är dotter till denne måg Anders Andersson. Har någon stött på dessa personer och vet mer om dem? Mvh, Lars-Ola, Knäred
|
|