Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Småland (socknar I-R)   >   Norra Sandsjö   >  
Zachris Pettersson, född 1771
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7568) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Fredag den 01 oktober 2010 kl. 11.26
Zachris Pettersson - min ana - var född oktober 1771 i Stenfällan, Granskattehult, vill gärna ha en födelsedag på honom om det går

Hans hustru Kierstin (Stina) Jonasdotter var född 20/5 1772 i Rödja, vill gära ha ett dödsdatum på henne o det går
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7579) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Fredag den 01 oktober 2010 kl. 14.36
Var har du funnit deras födelsedatum och -orter? Och hur långt fram har du kunnat följa dem i husförhörslängderna?

Det är lättare om man har en trådända att börja nysta i. :) Och man behöver också kunna binda samman de olika källorna för att vara säker på att det är rätt personer; uppgifter kan ju så lätt bli fel i kyrkoböckerna.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7584) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Fredag den 01 oktober 2010 kl. 17.28
Jag har fått dessa uppgifer från Vivi Bryntesson på Anbytarforum som jag har fått reda på är min släkting, genom min farmors mormor Fredrika Zachrisdotter. Fredrika hade en bror som hette Johanes, som är Vivis ana
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7586) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Fredag den 01 oktober 2010 kl. 18.45
Nu har jag letat och letat, men jag kan inte hitta Zachris född i Norra Sandsjö. I första hfl jag hittar honom i - AI:5 sidan 325 - bor han i Djurseryd, Norra Sandsjö, och där står att han är född i Näsby. Tyvärr hittar jag inte honom där heller och inte heller i Bäckseda som hör till samma pastorat.

Har är inte född i Stenfällan under Granskattehult, men han dör där 1853-03-13 enligt hfl Norra Sandsjö AI:11 sidan 272. I den hfl står också att han är född 1771 i Näsby.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7587) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Fredag den 01 oktober 2010 kl. 19.12
Och nu har jag hittat en trolig Zachris när jag upptäckte din andra fråga om Annika Zachrisdotter. :)

Han finns hos Annika och Peter Larsson i Näsby och Stigaskäl i Näsby AI:3 sid 371 (AD) och i AI:4 sid 213. I den första hfl står han som född 1771 med ett frågetecken efter.
I AI:4 är hela familjen struken.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7589) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Fredag den 01 oktober 2010 kl. 21.50
Det är tydligen för långt tillbaka för att få fram uppgifterna om dom.
Jag får tacka alla som lagt ner tiden på detta och gå vidare med andra som är lättare att hitta för andra men inte för mig.
Jag klarar inte att läsa text som ser likadan ut alla bokstäver.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7597) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Lördag den 02 oktober 2010 kl. 11.36
Hej Ninnie,
det är inte alls för långt tillbaka. Det går att hitta uppgifter betydligt längre än så. Det kan dock hända att prästen glömt att skriva in något barn i födelseboken. Men han finns ju i husförhörslängden tillsammans med sin familj.

Vad skrev Vivi om Zachris födelsedata i Anbytarforum? Jag hittar inte det när jag söker där.

Jag tror alla som börjat släktforska har svårt att läsa texten i gamla kyrkoböcker i början, men man kan lära sig. Och det är jätteroligt när man upptäcker att man själv kan tyda alla "hieroglyfer". :)

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7604) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Söndag den 03 oktober 2010 kl. 15.19
Han skrev inte om Zachris födelsedag i anbytarforum, jag har fått min antavla och ättlingstavla i filer från Vivi till min mail
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7608) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Måndag den 04 oktober 2010 kl. 11.20
Ok, jag missuppfattade det du skrev tydligen, jag trodde att hon gav dig uppgifterna "på Anbytarforum".

Men vad skriver hon - exakt - om Zachris, alltså var han är född och när? Har hon verkligen skrivit att han är född i Stenfällan, Granskattehult?
Hon brukar vara noga med källor, har du fått någon källa till uppgiften om hans födelsemånad, -år och plats?
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)