Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Småland (socknar I-R)   >   Pjätteryd   >  
Börta/Brita Jönsdotter i Lönshult Norregård
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8401) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff (Lisbethmarkoff) - Fredag den 10 december 2010 kl. 16.32
Hej alla!

Nu är jag tillbaka till Lönshult igen. Jag har äntligen löst gåtan att Brita egentligen döptes till Börta.

Börta/Brita gifte sig med Sven Andersson från Håresköp 1744-12-02 i Pjätteryd (vigselboken). De bodde i Yxnäs, Lönshult, Hällhult och Romarhylte i Göteryds socken. Sven dog 1759-11-12 i Romarhylte(dödboken).
De fick barnen Johanna 1745 Anders 1747 Brita 1750 Sven 1753 och Brita 1756. Brita gifter om sig i Göteryd med Måns Törnqvist 1762-04-07. De får barnen Jonas 1764 och Ingierd 1765 i Skogstorpet i Romarhylte. Måns dör 1806-06-27 (dödboken)

Börta/Brita är född 1723-12-13 i Norregård Lönshult (födelsebok och hfl)I yngre hfl har en 1:a fallit bort och där står det -03. Hennes föräldrar är Jöns Jönsson och Gunnil Jönsdotter. De gifter sig i Pjätteryd 1722-04-08. Jöns Jönsson är från Norregård i Lönshult och Gunnil Jönsdotter är från Hulegården i Lönshult.(Se tidigare diskussion om Margareta Bernhardsdotters mor)

Efter de fick Börta/Brita hittar jag inte familjen. Var blev de av? Inga fler barn eller dödfall. Har tyvärr inga mantalslängder.

Den enda Jöns som är son till en Jöns som jag hittar och som är född i Norregård i rätt tidsintervall är Jöns Jönsson född 1690 (födelsebok). Föräldrar Jöns Jönsson Bork och Karin Sunesdotter. De får också barnen: Cissela (vigselboken), Börta 1681, Elin 1684, Karin 1687, Sune 1693 död 1693, Gunnil 1695, Kirstin 1699. Vissa barn är födda i Fotabol/Fothult och vissa barn i Norregård Lönshult. Jöns och Karin gifte sig 1679-06-09 i Pjätteryd(vigselboken). Jöns är från Håresköp och Karin från Fotabol. Karin är död i Lönshult Norregård 1727-11-15, född omkring 1653. Men tyvärr hittar jag inte när Jöns dör. Någon som vet? Var blev alla döttrarna av? Hittar dem inte i vigselbok eller dödbok. Hittar bara Cissela i vigselboken gift med Jon Svensson i Berggården. De får ett barn i Berggården sedan försvinner de också. Kan hon ev. vara änkan Cissa i Norregård Lönshult i hfl??

Far till Karin tror jag är Sune Månsson som dör 1678-08-11 i Fotabol(Dödboken). Han är född omkring 1618. Kan hennes mor vara Börta Bengtsdotter död 1678-11-19(Dödboken)? Hon ska vara föd omkring 1614.
Föräldrar till Jöns Jönsson Bork har jag inte hittat.

Lisbeth Markoff
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8442) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt (Martinb) - Söndag den 19 december 2010 kl. 22.05
Hej Lisbeth!

Jag visste inte att du höll på med min ana Brita/Börta, då hade jag kanske kunnat hjälpa dig lösa gåtan tidigare ;-)

Måns Törnqvist enligt GMR hette Larsson. Han får avsked i Landskrona 1764.

Inte heller jag har lyckats hitta var familjen (Jöns Jönsson och Gunnil Jönsdotter) tar vägen efter dottern Brita/Börtas födelse.
Är du säker på att Jöns Jönsson föddes 1690?. Jag har honom som född 1689 till Jöns Jönsson i Håresköp (Pjätteryd C:1 sid 219) och inte till Jöns Jönsson "Bock".

Föräldrarna Jöns Jönsson och Karin Sunesdotter är väl gifta 1678-06-09 och inte 1679. (Pjätteryd C:1 (1677-1737) Bild 77 / sid 103 ). Jöns Jönsson (d.ä) har jag antecknad levde ännu 1727 men vet ej när han dog.

Är inte riktigt överrens med dig om vilka deras barn är... följande har jag (alla födda i Håresköp):

Sissela 1679-05-11
Johanna 1682-05-09
Kirstin 1686-02-24
Sissela 1687-11-01
Jöns 1689-10-14
Maria 1693-07-22


Kandidater till föräldrar för Jöns Jönsson (d.ä) är Sissa Åkesdtr g.m. Jöns Jonsson i Håresköp - syster t Svenborg Åkesdtr g.m. Arvid Jonsson i Klöxhult + brodern Måns Åkesson i Håresköp g.m. Britta Jonsdtr (syster t Arvid Jonsson i Klöxhult mfl)

Dottern Sisselas namn kanske är efter Sissa Åkesdotter?

Frågan är... vem av oss har blandat ihop alla Jönsar?

mvh
Martin

(Ändrat av Martinb den 19 december 2010 kl. 23.26.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8443) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt (Martinb) - Söndag den 19 december 2010 kl. 23.07
Uppdatering:

1685 är Jöns i Håresköp änkling (Mantalslängden) och han gifter om sig detta år med en Karin Nilsdotter från Klöckshult. Vilket väl sätter en hel del käppar i hjulet för att det är Jöns Jönsson i Håresköp som senare flyttar till Lönshult Ng ;-)

Bra att jag såg ditt inlägg Lisbeth! Tack!

/Martin
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8444) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff (Lisbethmarkoff) - Måndag den 20 december 2010 kl. 19.42
Tack så mycket själv Martin! Nu har jag fått lite mer uppgifter att bearbeta. Tror du att det står Bock och inte Bork? Bock är ju lite mer intressant eftersom det finns adliga Bockar. Fast jag vet inte om de adliga Bockarna höll till nere i Pjätteryd. Men man undrar ju lite eftersom han verkar ha varit inblandad i två gårdar. Precis fattig kanske han inte var.

God Jul

Lisbeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8446) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt (Martinb) - Måndag den 20 december 2010 kl. 19.58
Hej!

Jag har inte kollat närmare på namnet själv, men Niclas tipsade om att det kanske stod Bock istället, och om jag inte minns fel sa han att han trodde sig ha sett en ryttare Jöns Bock på 1690-talet. Så jag skrev det inom citattecken då jag inte är säker.

/Martin
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8447) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt (Martinb) - Måndag den 20 december 2010 kl. 19.58
Vi borde väl ta en omgång till med domböckerna då, i jakten på Fotabol... nån gång ;-)

God jul själv förresten!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8449) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff (Lisbethmarkoff) - Tisdag den 21 december 2010 kl. 11.01
Jaså, han var ryttare! Det har jag missat. Det förklarar ju namnet. Jag ska också ge mig på domböckerna.
God jakt!

Lisbeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8450) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff (Lisbethmarkoff) - Tisdag den 21 december 2010 kl. 11.56
Hej igen!

Jag har börjat att göra ett namnregister på personer som finns i Sunnerbo härads domböcker, som finns i de byar där jag har min släktforskning.

Fotabol:

hustru El˙n salig man Börje Hård 1603 bild 12 i AD EVIIAAAD:5
Oluf Eriksson 1613 sid 35
Oluf Birgersson 1615 sid 5
hustru Svenborg salig man Jon Håkansson 1616 sid 13
Jon Carlsson 1619 sid 108 EVIIAAAD:6
Jonn 1620 sid 30

Jag har registrerat 1603 t.o.m. 1621, än så länge.
Jag vet inte om det finns fler än ett Fotabol i Sunnerbo härad.

Mvh Lisbeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9326) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt (Martinb) - Lördag den 14 maj 2011 kl. 09.49
Skrev ett inlägg här som hamnade under fel tråd.. Hittar inte hur jag tar bort dettta inlägg.

(Ändrat av Martinb den 14 maj 2011 kl. 09.51.)
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)