Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Småland (socknar I-R)   >   Pjätteryd   >   Svinaberga   >  
Svinaberga [äldre inlägg]
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10738) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt - Söndag den 13 november 2011 kl. 21.04
Öppnar en diskussion om gårdarna och folket i Svinaberga i Pjätteryd.

Först lite ur mantalslängderna:

1642:
Måns Andersson och Elin Sonesdotter
Nils i s.g och Karin Andersdotter

1650 finns:
Måns Andersson ohh Elin
Nils Jonsson ohh Karin Andersdotter

1668 finns:
Nils och Karin
Måns och Elin
Nils och Elin

Uppgifter om ovanstående

Nils Jonsson (död mellan 1675-1677). Hustrun Karin Andersdotter (1619-1700), död i Länshult hos svärsonen.
Barn: Elin Nilsdotter (1653-1730) gift med Esbjörn Sunesson (1640-1719) i Länshult.
Ytterligare barn att nästla fram ur nedan domboksmål?

1697 , ting 9-13 mars:
Nils Nilßon i Swijnebärgha kiöpt af Eßbiörn Sohnaßon i
Lönshullt deß hustrus och Swägerskas Siselas Jord,
Jtem af Jöns Jonßon i Osnakiöp den yngre,
deß hustrus Kierstin Nilsdotters, sampt hennes
Sons Jord.
Noch af Elin Jönsdotter i Swijnebergha, Jöns
/: Jönßon
[s 9
Jönßon i Gåaryd, Anders Jönßon och Jngebor
Jönsdotter i Kohlborßet, bref dat: den 28 Jan: 1696.
Jtem Nils kiöpt af Swen Anderß
Jtem Nils kiöpt af Swen Anderßon och Joen
Swenßon i Bärghagården, siu skieppeland i
Swijnebergha, för 70 D.r Smt, bref den 26
Januarij 1697 uppbiudes _ _ _ _ _ 1 gången


Måns Andersson. Död omkr 1669 (mtl).
Nämnd här: Advokatfiskalen Kronobergs län EVIIAAAD:6 (1619-1623) Bild 380 (AID: v49314.b380, NAD: SE/GHA/90102)
1623 nämns även Gunnar Månsson och Måns Månsson i Svinaberga och deras saliga fader därstädes. Släkt? Se Advokatfiskalen Kronobergs län EVIIAAAD:6 (1619-1623) Bild 480 / sid 98 (AID: v49314.b480.s98, NAD: SE/GHA/90102)

Måns hustru Elin Sonesdotter, är hon identisk med följande, och vem är isåfall Sone Jönsson:

1616 den 4 Januarij, Sunnerbo härad

Kom för rätta Jöns Faarson i Swinaberga på sine
egne wegnar, skiötte [...] och aldeles afhende sigh och
sine arfwingar födda och ofödda en fierdingh uthaf en heell
tredingh af allan Swinaberga gårdh och denn tilegnade
in vnder Jon Haraldson och Sone Jönsson och Elin Sonas
dotter till ewerdelige ägo. och bekiende sigh derfore haf-
wa upb:t Pennr - 40 dall. båda för arf och ätlefwe.
Källa: Advokatfiskalen Kronobergs län EVIIAAAD:5 (1603-1618) Bild 267 / sid 8 (AID: v49313.b267.s8, NAD: SE/GHA/90102)

Barn till Måns Andersson och Elin Sonesdotter:
Nils Månsson (1632-1692)
Jöns Månsson (1649-?)
Per Månsson

Nils och Jöns nämns när de är unga i samband med ett slagsmål med någon grannpojke. Storebrorsan försvarar lillebrorsan. Se Advokatfiskalen Kronobergs län EVIIAAAD:34 (1659-1671) Bild 530 (AID: v205987.b530, NAD: SE/GHA/90102)

Nils Månsson (1632-1692) hustru har jag fått till Elin Jönsdotter (1639-1700). Dock enbart efter mtl säger hustrun hette Elin. Samt en Elin Jönsdotter dog i Svinaberga 1700.

Deras barn:
Thora Nilsdotter (1669-1734) gift med Sven Jonsson (1660-1705) i Käxnäs.
Jon Nilsson (1680-1760) sexman och kyrkovärd i Svinaberga.

möjligen då även (se domboksmålen nedan):
Elin Nilsdotter (?-?) gift med Håkan Svensson (1653-1706) i Osnaköp.
Karin Nilsdotter (?-?)

Domboksmål:

1708 5/10
s 131:
uppbud
Joen Nielßon i Swijnaberga kiöpt af Swen Jonson der sammastädes
och Swen Jönson i Kiäxnäs twå tunneland Jord i Swij-
neberga för 55 Dr 16 öre Smt : breef d: 4 Jan. 1705:
som är tillhopa med det han Erfft ŧ vpbiudes___ 1 gången

I de nyligen utlagda renoverade domböckerna finns ett mål från 1704 som kortfattat säger:

pigan Kirstin Jönsdotter i Gåaryd klagar till Håkan Svensson och hans hustru Elin Nilsdotter i Osnaköp för att de talat illa om henne.
lika som skulle hon ifrån pigan Karin Andersdotter i Möcklehult ett silverspänne tagit, vilket ibland kärandens andra saker skulle blivit igenfunnet, var jämte jon nilsson i svinaberga tilltalade håkan svensson i osnaköp och hans hustru elin nilsdotter, för det de des svärmoder hust: karin sonadotter i gåaryd och hennes söner något otjänligt och anstöteligt tahl påfört.
Håkan Svensson, som på sin hustrus vägnar vice versa tagit citation på sin svågers bem:te Jon Nilsson, klagande till honom och med des systrars Karin, och Thora Nilsdöttrars vittnesskrift vill bevisa. etc
Källa: Advokatfiskalen Jönköpings län EVIIAABA:116 (1704-1704) Bild 660 / sid 117 (AID: v280353.b660.s117, NAD: SE/GHA/90102)

Frågor:
1) Detta ovanstående domboksmål förvirra mig, vems svärmoder är Karin Sonesdotter, hur passar det in med de båda Nils i Svinaberga?
Syskonen Thora och Jon Nilsson har jag placerat som barn till Nils Månsson och Elin Jönsdotter då Nils Jonsson och Karin Andersdotter redan är gifta 1640 (mtl) och att Karin Andersdotter föddes 1619, hon kan inte rimligen vara moder till Thora född 1669.

2) är Måns Andersson i Svinaberga och Karin Andersdotter i Svinaberga syskon, barn till en Anders Germundsson som bodde där i början på 1600-talet?

3) Måns Anderssons hustru Elin Sonesdotter, är hon den som nämns i domboksmålet från 1616? Vem är Sone Jönsson i Svinaberga?

4). Nämndemannen Måns Nilsson från Svinaberga (ej nämnd ovan), var hör han hemma? Han verkar dock äga mark i Långaskog, Pjätteryd, enligt ett mål jag inte har framför mig... men minns att jag sett

/Martin


(Ändrat av kontoinnehavaren den 13 november 2011 kl. 21.17.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10740) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck - Söndag den 13 november 2011 kl. 21.18
Kan Karin Sonesdotter i Gåaryd vara Jon Nilssons i Svinabergas svärmoder?
"Dr. Jon Nilsson i Swijneberga med Pijg: Swenborg Jönssdotter i Gåary" vigdes 18/11 1700 (Pjätteryd C:1 s 118, nr 169).
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10741) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt - Söndag den 13 november 2011 kl. 21.23
Ja... så borde det väl kanske vara :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12005) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Söndag den 10 juni 2012 kl. 10.33
Hej,
Även jag har anor i Svinaberga.
Den 9 mars 1684 gifte sig drängen Harald Haraldsson i Fothult med pigan Bengta Nilsdotter från Svinaberga.
Bengta Nilsdotter avled som änka i Fothult Ng den 4 november 1732 med angiven ålder 63 år och 9 månader. Bör alltså varit född ca 1668/69.
Harald Haraldsson och Bengta Nilsdotter fick dottern Gunnil i Fothult 12 maj 1696. Gunnil är min anmoder.
Bengta Nilsdotter pekas på olika håll ut som dotter till Nils Månsson och Elin Jönsdotter i Svinaberga. Hur säkra kan vi vara på det?
Jag har kollat Harald Haraldssons och Bengta Nilsdotters barn för att följa namngivningen:
Märta 1688
Elin 1690 (men osäker på om detta är Harald Haraldssons dotter då det endast anges Harald d.y. i Fothult)
Måns 1692
Gunnil 1696
Harald 1702 osv
Det faktum att förste sonen får namnet Måns kan ju peka i viss riktning. Men varifrån kom namnet Märta på första dottern?
Mvh /Paul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12006) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt - Söndag den 10 juni 2012 kl. 11.22
Visserligen inget som utesluter att Bengta Nildotter var dotter till Nils Månsson och Elin Jönsdotter, men hon finns inte med i följande domboksmål gällande Nils Månssons och Elin Jönsdotters gård.

Ett annat altrenativ är Nils Jonsson i Svinaberga (finns det fler alternativ om din ana var född där?). Men hans hustru Karin (som han var gift mer redan på 1650-talet, se mitt första inlägg här ovan) är möjligen för gammal för att ha en dotter Bengta född ca 1669 eftersom Karin avled 1700 i Länshult och var enligt dödboken född ca 1619. Bengta Nilsdotter (eller maken) nämns heller ej i domboksmålet om den gården i mitt första inlägg ovan. Knepigt fall :)


Sunnerbo häradsrätt 1711-01-30
§2
Förekom ett utj wittnens närwaro uprättat kiöp
och sahlubreef, dat. d: 4: Jan: 1705: hwarmedelst Ehrl.
danneman Jon Nielson sig tillhandlat och kiöpt 1/8 sk:r
Twå Tunnaland skattejord i Swijnebärga gård emot
55: Dr 16 öre smt skiöpescholling, som swågrarna
Swen Jonson i Swijnebärga och Swen Jonson i Käxnäs
i dheras hustrurs Karin och Thora Nielsdöttrar wägnar
hwarden upburit och anammat hafwa, warandes bem:te
Jon desutom arftager till 1/8 så att han såledz genom
kiöp och arf worden ägande till 1/4ding i bem:te
Swijnebärga gård, hwilken Jord, emedan den är lagfån-
gen och 3ne g. upbuden sampt oklandrat lagstånden, ty
bewilljades derå skiöte.

Källa: Advokatfiskalen Jönköpings län EVIIAABA:340 (1711-1711) Bild 80 / sid 3 (AID: v323934.b80.s3, NAD: SE/GHA/90102, SE/VALA/0382503)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 10 juni 2012 kl. 11.25.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12008) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Söndag den 10 juni 2012 kl. 11.52
Hej Martin,
Tack för hjälp och tips. Det alternativa föräldraparet Nils Jonsson och Karin Andersdotter hade jag inte noterat förrän jag så sent som i morse läste ovanstående diskussionsinlägg. Visst kan man tänka att Karin Andersdotter var något för gammal för att ha varit mor till Bengta Nilsdotter. Men å andra sidan ska man ju inte vara alltför säker på att Bengta verkligen var född så sent som 1668/69. Var hon verkligen bara ca 15-16 år när hon gifte sig 1684?
Att Bengta inte nämns i de utdrag du tagit fram talar ju mot vissa kopplingar. Namnet Märta på första dottern tycker jag också är anmärkningsvärt. Jag har tidigare kopplat Harald Haraldsson (född ca 1651 i Fothult) som son till Harald Haraldsson och Gunnil därstädes. Att "min" anmoder Gunnil född 1696 får det namnet talar ju för detta ursprung. Men varför Märta år 1688?
En tänkbar förklaring till allt detta är ju att Bengta Nilsdotter bara var tjänstepiga i Svinaberga. I så fall blir hon ju inte inte alls intressant i denna diskussion.
Hälsningar/Paul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12011) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt - Söndag den 10 juni 2012 kl. 13.07
Hej,

Nej.. födelseårtal utifrån dödböcker vet vi nog båda inte är någon exakt vetenskap ;-)

Harald Haraldsson i Fothult har inte figurerat i min forskning så där har jag inget att bidra med.

mvh
Martin
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12245) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck - Onsdag den 11 juli 2012 kl. 19.02
På Anbytarforum förs en paralleldiskussion till denna ovan. Då jag anser att det är lättare att ha inläggen samlade i en särskild diskussion (på Anbytarforum slängs hundratals frågor ihop under socknar som ej berör varandra, och en del inlägg tenderar att ibland diskutera flera olika skiljda frågeställningar i ett, varför det på sikt kommer att bli hart omöjligt att få en stringens i diskussionerna och den röda tråden) så lägger jag in mina funderingar och fynd hädanefter här om Svinaberga.


Sunnerbo dombok 1610 , laga ting i Pjätteryd den 27 september:
[f 11r:]
Sammaledis Kom för rätta theße Effterskreffne, girmundh an
derßon Jehan anderßon, samptt och Niels anderßon ˙ Suinaberga
˙ piettrytt sochen och gåffuo till Kienna att theras fader anders
girmundhßon hade sålltt theras Mödernis iordh som war 1/3 y halffue
Suinaberga gårdh och skedde y theras ovmacka tidh Emott theras
Moders Ellße Jehans dåtters ia och samtycke, och Beuisttis för rätta
att for:de iordh lagafongz Breff ther på wttgiffuitt ther förre Bleff aff
sagdtt effter thett 23 så och thett 27 Capitell y Jorda Ballcken att fa
deren anders girmundhßon som Jorden sålltt hade olagliga skulle

[f 11v:]
lößa theras Mödernis iordh Igen sin Barn till gode, men Effter
han sigh Beklagade att han war oförmögen ther förre laffuade
forde: anderßas Barn att the wille till sigh lößa sina Mödernis iordh
Igen för Så Många peningar som hun war wttsatt förre thett them
Bleff effter lättitt


Sunnerbo dombok 1616 den 4 januari, laga ting i Hellerna (Hamneda socken):
[f 8r:]
Kom för rätta Jöns Faarson i Swinaberga på sine
egne vegner, skiötte Skafftförde och aldeles afhende sigh och
sine arfwingar födda och ofödda en fierdingh vthaf en heell
tredingh af allan Swinaberga gårdh, och denn tilegnade
in vnder Jon Haraldson och Sone Jönson och Elin Sones
dotter till ewerdelige ägo etc . Och bekiende sigh derfore haf
wa vpb:tt Peninger__40 daler både för arf och ättlefwe etc
[i högermarginalen: Är och rätt / wislighen ]
[källa: Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kronobergs län EVIIAAAD:5 (1603-1618) Bild 267 / sid 8 (AID: v49313.b267.s8, NAD: SE/GHA/90102, SE/VALA/0382503) ]

Sunnerbo dombok 1616, den 22 februari ottingsting i Svinaberga (Pjätteryd socken):
[f 12v:]
Kom för rätta Gunill i Swinaberga och blef henne
öfwertygadt, det hon och måtte bekienna, att hon för
sin stora nödh och fattigdom skull, hunger och Sweldt
war bortgången till Kalznäs att tigga almose, och
bonden gaf henne almose. Sedan bonden war ingången
gick
[f 13r:]
gick för:de Gunnill vthi hans wisthus och bortstaal 2 små
kiöttstöcke, och 2 hörabragder. Och efter Gunill tillför-
ne war beslagen med Snapperij, betenchte bonden
sigh och kom ihogh att han intheth hade igenläst visthusdö-
ran och gick med hast vtt och fandt Gunill i visthuset
och snapperijdt nedfielet i säcken, det han genast ifrån
henne togh medh sine grannars vitne. Men effter för:de
Gunill är slätt husfattigh och lijder en oseijeligh hunger,
det hennes grannar vitnade, och hennes Man med gråtan-
des tårar beder för henne, och will Nödigtt att hon skul-
le vtskiemmas för dheras monge små barn skull: Ähr
och bewisligitt att för:de Gunill tilförne hafwer stulit och
derföre sondt och bödt snattareboot, Och nu hafwer intheth
att böta medh: Derföre hafwer hon sielf giordt sin
förplichtelse, att hwar hon effter denne dagen blifwer be-
slagen med det ringaste tiufwerij och blifwer der till
Lagligen Wunnen, då will hon aldrigh bidia för sitt lif,
vthan stå den rett, som nu obootferdigh tiuf tilhörer.
Och för denne beplichtelse blef hon löös gifwen v-
than Peninge böte, för Nemdenes förbön och medhynkan.
[i höger marginal: Hunger och fattigdoom / Orsakar tiuffnadt ]

[källa: Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kronobergs län EVIIAAAD:5 (1603-1618) Bild 272 / sid 13 (AID: v49313.b272.s13, NAD: SE/GHA/90102, SE/VALA/0382503) ]

[f 13r:]
Sammedagh vtfeste en Frelsis Landbo Harald
i Bergagården, för han hade slaget Jöns i Swijnaberga
ett Öxehammars hugg Peninger__3 marker
Husbonden_________2 marker
Häradet____________4 öre
Häradthzhöfd:_______4 öre


Sunnerbo dombok 1623 , ting 10 och 11 juni, laga ting i Hamneda:
[f14r:]
Kom För retta Esbiörn i Lönßhulltt Full-
myndigh på Anders Jönßons Vegnar och bekiende
att han aff godh willie haffuer sålltt Jon
Hanßon [sic! felskrivning, NR anm.] som äger hanß Farsöster Ellin Nilßdotter
all den iord som han åtte i Swinaberga gård, N.
18 Skieppellandh och der till engh, och derföre
vpburett Peningar och Sölffuer till 74 daler Jtem
war Esbiörn i Lönßhulltt Fullmechtigh på Sone
Jönßons Vegnar, och bekiende att han aff egen
frij willie haffuer sålltt sin Farsöster Ellin
Nilßdotter
och hennas man Jon Haralldßon, 18
Skieppeland
[f 14v:]
Skieppelandh, och der till engh i Swinaberga gård
och derföre Vpburett Peningar__84 daler för iordh
och ethlöffuett, Jtem haffuer förde Ellin arftt
9 Skieppelandh i samma gårdh, så att hon med sin
man Jon Haralldßon äger 1/2 gården, Vndan
tagandes 4 1/2 Skieppelandh, och der till Engh.
[källa: Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kronobergs län EVIIAAAD:6 (1619-1623) Bild 396 / sid 14 (AID: v49314.b396.s14, NAD: SE/GHA/90102, SE/VALA/0382503) ]


Sunnerbo dombok 1644 den 4 november i Hamneda:
[f 18r:]
Kom för rätta Börge J Långeskogh, fulmöndigh på Fhar Jönßons
Vegner. Jtem på Gunnilles och Jngelöffz wegner, och tingskiötte
Påffuell Jonßon J Suineberga, och hans hustru Elsa Jönßadotter
een Tolftingh aff Suinaberga gårdh J Pietterydz Sochn. Och derföre
hafuer Fhar giffuit Påffuell it tynneland J Suineberga, för itt
tynneland J Fotabergh [sic!]. Jtem Gunnill och Jngelöff godtt
mynt 8 daler för halftannat Skeppelandh.

Källa: Advokatfiskalen Kronobergs län EVIIAAAD:14 (1644-1647) Bild 351 / sid 18
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12246) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Onsdag den 11 juli 2012 kl. 19.40
Niclas,
jag tror du har tappat en viktig rad i första utdraget från 1610.

I protokollet står (med "moderniserad" stavning):
"Sammaledes kom för rätta desse efterskrevne Girmund Andersson, Johan Andersson samt Nils Andersson i Svinaberga i Pjätteryds socken och gåvo till känna att deras fader Anders Girmundsson hade sålt deras mödernes jord som var 1/3 i halva Svinaberga gård och skedde i deras övermaga tid emot deras moders Else Johansdotters ja och samtycke, och bevistes för rätta att för:de jord var aldrig lagbjuden eller lagstånden och icke heller var något lagafångsbrev där på utgivet, därföre blev avsagt efter det 23 så ock det 27 kapitel i Jordabalken att fadern Anders Girmundsson som jorden sålt hade olagliga skulle
lösa deras mödernesjord igen sin barn till godo, men efter han sig beklagade att han var oförmögen där förre lovade för:de Andersas barn att de ville till sig lösa sina mödernesjord igen för så många penningar som hon var utsatt före, det dem blev efterlåtet".

Jag har markerat den rad som saknas i din avskrift.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12248) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck - Torsdag den 12 juli 2012 kl. 09.49
Tack Lotta - bra att du korrigerade mig.

En annan domboksnotis som kanske kan ge en ledtråd åt vem Nils Månssons hustru ELin Jönsdotter är dotter till:

Sunnerbo häradsrätt 1685 den 16-18 juni, laga ting i Nygård (Ryssby sn), s 164:
Samma dagh för lijktes Swän Månßon i Hårenskiöp, och Jönß
Jönßon i s:gård, medh Jönß Jönßon i Glädelijda om några
[s 165:]
Penningar som Jönß i Glädelijda prætendear, för dhet
han till dhem afstodh besittningz rätten af halfwa gårens-
kiöpa gårdh, således dhet Swän Månßon å Jönßes wägnar J
Glädelijda ehrlägger till Nillß Månßon i Swijneberga 3 D:r
24 öre Sm:t och Jönß Jönßon i hårenskiöp 4 Dr: 8 öre Smt:,
Sedan skohla dhe i hårenskiöp för wijdare tiltahl i dhetta måhl
aldeles wara befrijade, Gåfwo dher på händer sammans och
togo affträde.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 12 juli 2012 kl. 19.49.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12262) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Lördag den 14 juli 2012 kl. 17.38
Hej!
Jag har suttit och tittat lite och försökt få ihop vad vi hittat i Svinaberga (Finns på Anbytarforum och här ovan) och då har jag lite frågor:

1569 finns det en Nils i Svinaberga.
Kan han vara far till Jöns Nilsson och Elin Nilsdotter (g.m. Jon Haraldsson)?
Jöns Nilsson är far till Anders Jönsson och Sone Jönsson.
Är han även far till de två pigorna Elsa Jönsdotter och Svenborg Jönsdotter som båda står i rätten för att ha varit ihop med män utan att ha varit gifta? Det finns även en piga Gunnell Jönsdotter som har stulit smör och pengar.
Är det möjligt att även Elin Jönsdotter, som är gift med Nils Månsson, kan vara en dotter till denne Jöns Nilsson?

Anders Germundsson är gift med Else Johansdotter. Deras barn är Germund Andersson, Johan Andersson och Nils Andersson. Kan Anders även vara far till (ev. i annat äktenskap) Måns Andersson och /eller Karin Andersdotter g.m. Nils Jonsson?

Nils Månsson, som är son till Måns Andersson och Elin Sonesdotter, hur många barn kan han ha haft, om man ser till jordfördelningen mellan vissa av hans barn?

Är Nils Månsson och Elin Jönsdotter föräldrar till Bengta Nilsdotter g.m. Harald Haraldsson d.y. i Fothult?

1613-18 i Älvsborgs lösen finns i Svinaberga:
Jon Haraldsson
Jon Clemmetsson som flyttar. Vem tar över denna gården?
Nils (Andersson??) som drunknar. Vem tar över gården?
knekten Matts

Mvh Lisbeth

(Ändrat av kontoinnehavaren den 14 juli 2012 kl. 17.46.)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 14 juli 2012 kl. 17.54.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12263) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Lördag den 14 juli 2012 kl. 19.20
Några fågor till:
Vem är Gunnil i Svinberga? Kan hon ha varit gift med Jöns Nilsson eller Jöns Faarsson i Svinaberga?
Vem är Jöns Faarsson och hans son Fhar Jönsson? Gunnil och Ingelöf är troligen syskon till Fhar.
Vem är Påvel Jönsson och hans hustru Elsa Jönsdotter?
Kan det vara "vår" Elin Jönsdotter som har syskonen Jöns Jönsson i Gåaryd, Anders Jönsson och Ingebor Jönsdotter i Kolborset i målet ovan från 1697?

Lisbeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12265) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Söndag den 15 juli 2012 kl. 07.53
Hej Lisbeth och Niclas m fl,
Bra att få hela problematiken uppställd så här.
Jag har försökt spåra Sven Månsson i Håresköp (som är central i rättsaffären 1685). Får man veta vem han var kan det ju bidra med en dellösning.
En annan fundering är om Nils Månsson fått sitt Svinaberga-arv via modern Elin Sonesdotter? Det är lätt att låta sig luras p g a namnkopplingar som (Nils Månsson/Måns Andersson/Anders Germundsson)- och drar slutsatsen att gården ärvts på faderssidan.
Elin Sonesdotter är ju nämnd 1616 när Jöns Faarsson säljer ut sin del i Svinaberga. Frågan är om Sone Jönsson (i samma affär) kan vara far till Elin Sonesdotter? Kan ju vara så att Elin med hjälp av ett morsarv köper in sig i Svinaberga tillsammans med sin far.
Om Nils Månsson blivit bonde i Svinaberga genom morsarv så kommer ju rättsaffären 1685 i ett annat läge. Nils Månssons arvsrätt i Håresköp kan ju lika gärna komma via fadern Måns Andersson. Det skulle i så fall förklara varför bara Nils Månssons namn nämns - och inte hans hustrus Elin Jönsdotter - i rätten 1685. Men även här är det ju lätt att p g a alla JÖNS-namn som nämns koppla Håresköp i första hand till Elin Jönsdotter.
Har för övrigt noterat att det funnits två Elin Jönsdotter i Svinaberga vid aktuell tid; Elsa Jönsdotter som avlider år 1700 vid 61 års ålder (född ca 1639) samt Elin Jönsdotter som avlider 1710 vid 76 års ålder (född ca 1634). Hur vet vi att det är Elin död år 1700 som var hustru till Nils Månsson?
Med risk för att röra till allt ännu mer.
Hälsning/Paul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12266) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Söndag den 15 juli 2012 kl. 09.16
Hej Paul!

Nils Månsson dör 1692. Elin död 1700 nämns som änka, men Elin död 1710 nämns inte som änka. Visserligen kan Elin som är död 1710 ändå vara änka, men då har prästen glömt att skriva upp det. Finns det mantalslängder från den här tiden som man kan kolla på?

mvh Lisbeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12267) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Söndag den 15 juli 2012 kl. 10.03
Hej Lisbeth,
Kollade hastigt på SVAR i mantalslängderna från 1691 och framåt.
1690: Nils h , Nils h dr Pär
1692: Nils hustru, Änka ? dr Jöns ??Nils
1693: Änka Elin, son Måns /Sen h / ? Nils
1695: Bonden Swen J / dr Johan pig Gunnil/ dr Måns / Enka Elin
1701: Bonden Måns hustru / dr Anders/ Jon hustru, Swen Hustru / Undantagsstuga(?) Nils Enka Jons Enka
1702: Bonden Måns h/ Jon h/ Swen h dr Nils pig Britta/ Undantagsstuga(?) Nils Änka

1705 och framåt finns ingen änka noterad. Ser i alla fall ut som om en möjlig änka till Nils Månsson kan ha varit vid liv såväl 1701 som 1702 och varit värd att ta upp i mantalslängd. Jag tycker det ser ut som om "vår" Elin Jönsdotter var den som avled 1710. Den Elin Jönsdotter som avled 1700 var nog änka efter någon annan. Deras födelseår var dock ungefär lika och detta påverkar väl inte direkt bedömningarna i övrigt. Så prästen hade nog glömt änketiteln år 1710.
Man får väl nysta vidare.
Mvh/Paul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12273) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck - Måndag den 16 juli 2012 kl. 08.38
Hej Paul mfl!

Det står inte undantagsstuga som du läst i mantalslängden utan "knechtstufwa" och därefter knekt ("ktt"). Knektarna var i regel mantalsbefriade, men däremot inte deras hustrur. Knekten(=soldaten) på knektstugan heter Nils och nämns i mtl 1695 vara ogift. I mtl 1701,1702,1703 och 1704 nämns han som "Nils Enkling. Det är alltså inte någon Nils änka som bor där!
Soldattorpet upptas ej i mantalslängden 1705. I mtl 1707 står knekten Nils som ogift skriven på knektstugan. Enligt GMR 1697 heter han Nils Jonsson i Svinaberga (rote nr 135 vid Allbo kompani) och har tjänt soldat sedan 1689 [se Generalmönsterrullor, Arkiv med löpande volymnumrering, SE/KrA/0023/0/326 (1697), bildid: A0028301_00097 och Generalmönsterrullor, Arkiv med löpande volymnumrering, SE/KrA/0023/0/326 (1697), bildid: A0028301_00301].
Soldaten Nils "Johansson" i Swijneberga vigdes 29 mars 1696 med "den af sig besofne" pigan Kirstin Jöransdotter från Ljungby (se Pjätteryd C:1 s 113, brudpar nr 130). "ux. Militis Nilß Joh. Kirstin Jöransd. i Swijneberg" avled 12 maj 1698, 28 år gammal (se Pjätteryd C:1 s 318).


Så här ser mina avskrifter ut 1695-1715 för Svinaberga ur mantalslängden:

mtl 1695
1 Swijnaberga Stombn Swen h 2
dr Johan, Piga gunnil 1(tj.dr.) + 1(tj.p.)
dräng Måns 1[brukar, som ogift!]
Enka Elin - [mtl-befriad] födes af barnen
Ktstuff Kt Niels ogifft -

mtl 1701
1 Swinberga Stombn Måns hust 1,1
d:r Anders 1(tj.dr.)
Jon hust Swen hust 2,2
- Kt stufwa Ktt Nilß Enkling -


mtl 1702
1 Swinberga Stombn Måns h: 1,1
Jon hust Swen hust 2,2
dr. Nillß Pig britta 1(son) 1(tj.p.)
- Ktt Stufwa Ktt Nills änckl - [soldat!]


mtl 1703
1 Swinbergia Stombn Måns h: 1,1
Jon h: Swen h: 2,2
d:r Nills 1(son)
- Kt stufwan Ktt Nillß Änkling -

mtl 1704
1 Swijnabärga Stombn Måns hust 1,1
Jon hust Swen hust 2,2
dräng Jacob dr Nillß 1(son) 1(=tj.dr.)
- Ktt stufwa Ktt Nillß änkling -

mtl 1705
1 Swinaberga Stombn Måns hust 1,1
Jon hust: Nilß hust: 2,2
Piga Gunnel 1(tj.p.)
Inhyses Suen 1(avkortning/inhyses)
[sic! soldattorpet nämns ej 1705]

mtl 1707
1 Swijneberga Stom Måns hust 1,1
Jon h: Nilß hust: 2,2
- Knechtst. Ktt Nilß ogifft -

mtl 1715
1 Swinaberga Månß h: 1,1
Nämbdeman
Jon hust 1,1
Nilß hust 1,1
dr: anders 1,- [brukar]
goß: måns - "und: 15 åhr" (=mtl-befriad)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12274) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck - Måndag den 16 juli 2012 kl. 08.43
Måns Nilsson (son till Nils Månsson ohh Elin Jönsdotter) står redan 1695 som ansvarig brukare för gårdsbruket i Svinaberga, modern är änkan Elin som "födes af barnen" (enligt mtl 1695). Hon nämns ej i mtl 1701 och slutsatsen bör vara att hon är den "vidua Elin Jönßsd: i Swijneberga som avled 12 juli 1700, 61 år 6 veckor gammal (se Pjätteryd C:1 s 320).
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12275) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck - Måndag den 16 juli 2012 kl. 08.54
I GMR 1686 för Kronobergs regemente (kapten Rudolph Johan Mustchamps kompani (=senare kallat Allbo kompani)) nämns att pastori stombn Svinaberga brukare var: Nils Månsson, Per Månsson och Nils Nilsson - tillsammans stod de som ansvariga brukare för ett gemensamt skattehemman på 1 mantal. Ihop med Fothult norregård [1/2 förmedlat frälsehemman, ägt av fröken Margareta Gerfelt] (med dess brukare: Harald Haraldsson och Esbjörn Persson) bildade Svinaberga soldatrote som skulle ansvara för ett knektatorp och soldats mundering - i GMR 1686 nämns den förste soldaten vara Sven Svensson i Svinaberga.
[källa: Generalmönsterrullor, Arkiv med löpande volymnumrering, SE/KrA/0023/0/324 (1686), bildid: A0028299_00243 ]
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12276) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Måndag den 16 juli 2012 kl. 08.56
Hej Niclas,
Det där med knektstugan hade jag aldrig lyckats reda ut. Stort tack! Då klarnar det. Jag tragglar vidare med alla mina grenar i Pjätteryd. Har suttit och ritat in 1600-talets alla vigslar på karta för att se kopplingarna mellan olika gårdar. Blir inte så mycket klokare av det.
Mvh /Paul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12277) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Måndag den 16 juli 2012 kl. 09.04
Hej Niclas! Tack så mycket! Nu har jag skrivit in ett dödsdatum på Elin. Niclas, du som har tillgång till mantalslängden 1640. Hur ser det ut för Svinaberga där? Vilka personer finns på gårdarna?
Mvh Lisbeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12278) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck - Måndag den 16 juli 2012 kl. 09.41
mtl 1636 - kvarntullsmantalslängd [obs! inga personnamn nämns!]:
Swijnaberga 2[män] 2[kvinnor]

- boskapslängd 1636:
Nilß i Suijnaberg 4 tunnor utsäde, 1 fole, 5 kor, 4 stutar, 6 kvigor, 6 gamla getter, 6 unga getter, 2 risbitar, 1 ungsvin
Måns ibidem 4 tunnor utsäde , 2 unga ston, 4 kor, 2 stutar, 3 kvigor, 2 gamla getter, 2 unga getter,1 risbit, 1 ungsvin



mtl 1637 - boskapslängd:
Nilß J Suinabergh 2 ungston, 1 fole, 2 oxar, 11 kor, 2 stutar, 8 kvigor, 5 unga får, 6 gamla getter, 8 unga getter, 4 ungsvin, 8 tunnor utsäde

1637- kvarntullsmantalslängd:
Nilß i Suinabärgh 2 [män] 2 [kvinnor]

1639, kvarntullsmantalslängd: + boskapslängd:
Måns i suinaber 5 [st personer i mantal], 8 tunnor utsäde, 2ston, 11 kor, 6 stutar,10 kvigor, 4 gamla får, 4 unga får, 2 gamla getter, 5 unga getter, 2 ungsvin

mtl 1640:
Swijnaberg Måns Anderßon [hustru:] Elin Sonadotter
Nilß Jonßon [hustru:] Karin Andersdotter

****************
observera att Nils och Måns omväxlande har stått ensamma som "ansvarig" brukare i skattelängder (jfr 1637,1639). Denna roteringsprincip är vanlig även i jordeböckerna, men framförallt i tiondelängderna, för 1500-talet och början av 1600-talet. Man måste alltså vara försiktig med att säga att det inte fanns mer brukare ett bestämt år än den som stod upptagen med namn i jordeboken.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 16 juli 2012 kl. 09.42.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12286) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt - Måndag den 16 juli 2012 kl. 23.20
Jag dubblar detta inlägget från Anbytarforum... vet knappt var jag ska skriva det egentligen.

Jag missade mål nr 1 som förekom nr 2 som varit mer intressant för mina egna anor...


Jnlades utj Rätten ett Kiöpebreef dat: d: 4: Januarij
1705: medelst hwilket Harald Haraldsson i Fothult och Håkon
Swenson i Oßnakiöp, af frij willja och med deras
hustruers samtycke hafwa oplåtit och försållt till swågeren
och Nembdeman:n Ehrlig achtade och beskede: Måns Nilson och
hans hustru Gunnil Erichsdotter 1/8: skattejord i Sw˙nebärga
som deras hustrur Bengta och Elin Nilsdöttrar ärfte:
till 1: Tunneland Jord hwardera tillfallet, emot 55 D:r
16 öre sm:t förutan hwar anlått, warandes bem:te Nembde-
man des utan arftagande till En Broderlått af 1/4:
så att han nu förtijden är ägande till 1/4ding i Sw˙-
nebärga gård. fördenskull, som samma Jord är
Lag:n upbuden och oklandrat lagstånden, ty dömmes
den ifrån sin förra ägare och tillägnas etc.

Sunnerbo häradsrätt 1711-01-30
§2
Förekom ett utj wittnens närwaro uprättat kiöp
och sahlubreef, dat. d: 4: Jan: 1705: hwarmedelst Ehrl.
danneman Jon Nielson sig tillhandlat och kiöpt 1/8 sk:r
Twå Tunnaland skattejord i Swijnebärga gård emot
55: Dr 16 öre smt skiöpescholling, som swågrarna
Swen Jonson i Swijnebärga och Swen Jonson i Käxnäs
i dheras hustrurs Karin och Thora Nielsdöttrar wägnar
hwarden upburit och anammat hafwa, warandes bem:te
Jon desutom arftager till 1/8 så att han såledz genom
kiöp och arf worden ägande till 1/4ding i bem:te
Swijnebärga gård, hwilken Jord, emedan den är lagfån-
gen och 3ne g. upbuden sampt oklandrat lagstånden, ty
bewilljades derå skiöte.

Källa för båda: Advokatfiskalen Jönköpings län EVIIAABA:340 (1711-1711) Bild 80 / sid 3 (AID: v323934.b80.s3, NAD: SE/GHA/90102, SE/VALA/0382503)

Måns Nilsson, har jag identifierat med den i mantalslägnden 1693 förekommande "änkan Elin son Månß" som föddes ca 1672 och dog 1734 i Svinaberga. Son till Nils Månsson (1632-1692) ohh Elin Jönsdotter (1639-1700). Detta skulle då göra att även Bengta Nilsdotter (1669-1732) och Elin Nilsdotter (1664-1735) är barn till Nils Månsson och Elin Jönsdotter.

Men problemet här är ju att Nils Månsson till synes inte gift sig, enligt mantalslängderna förrän ca 1666, vilket ställt till det en hel del i Svinaberga-forskningen. För Elin Nilsdotter anges ju vara född ca 1664, och Karin Nilsdotter (se §2 ovan) ska vara född så tidigt som 1662-03-28 enligt hennes dödsnotis.

Så... vad säger vi nu om dessa två domboksmål ihopa?

Storleken på lotterna är alla 1/8, summorna är de samma och köpebreven är utfärdade samma datum.... är de alla syskon?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12292) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Tisdag den 17 juli 2012 kl. 09.47
Hej Martin! Alla är syskon. Vi har konstaterat att Måns är son till Nils Månsson och Elin Jönsdotter och Bengta och Elin är systrar till Måns. Jon Nilsson är född 1680-08-08 som en son till Nils Månsson i Svinaberga enligt födelseboken i C:1 och det stämmer också med dödboken, där han anges vara född 1680 och därmed är även Karin och Tora systrar till de övriga. Bra gjort, nu har vi familjen samlad. Får se om man kan gå ytterligare bakåt och se vilka barn Måns Andersson har.

Mvh Lisbeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12293) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Tisdag den 17 juli 2012 kl. 10.07
Hej Martin,
Instämmer med Lisbeth. Jag kan inte tolka det som annat än att de är syskon hela bunten. Och det ser väl också ut som att de är helsyskon.
De beräknade födelseåren som bygger på ålder vid dödsfall är ju ofta felaktiga. Dels var det nog många efterlevande som hade svårt att hålla koll på sina anhörigas verkliga ålder, dels var det nog knepigt för en del präster att räkna födelseår bakåt...
För min del är jag väldigt glad att med säkerhet kunna skriva in Bengta Nilsdotters föräldrar. Hon har ju hängt lite i luften ett tag.
Mvh/Paul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12294) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt - Tisdag den 17 juli 2012 kl. 10.28
Två av Måns Anderssons barn framkommer i domboksmål jag nämnt i mitt första inlägg allra överst i denna diskussion, men jag skrev inte ut målet då.

1659-10-04
Samme dagh kom för Rätten Oloff Anderßon i Bäragården, en påicke om
sine 14 åhr, och klagade att en annde påicke be:dh Jöns Månßon i Swijna-
bärga en owettingh ungh gåße om 10 åhr, huilka wedh Pietterydz Präßt-
gårdh medh huar andra något knubladhes, och Oloff togh myßan aff
Jöns, huarföre Jöns grätt, i dhet samma kom Jönßas brodher Nilß
Månßon i Swijnabärga medh en firkantiger kiäp och slog Oloff i pannan
att kiötsåår, så att blodhen Vthran; altså sakfältes ofuan bend:r
Nils Månßon efter dhett 10 Cap: Sårare: Bal medh willie att bötha
9 mkr

Målßäganden 6 mkr
Kronan 1 mkr
Häradshöfdingen 1 mkr
Häradett 1 mkr

Källa: Advokatfiskalen Kronobergs län EVIIAAAD:34 (1659-1671) Bild 530 (AID: v205987.b530, NAD: SE/GHA/90102)

En tredje son var Per Månsson har jag antecknat, antagligen från mantalslängderna (hittar inte var jag har honom ifrån).

(Ändrat av kontoinnehavaren den 17 juli 2012 kl. 10.43.)
Nästa sida
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)