Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Småland (socknar I-R)   >   Malmbäck   >  
Magnus Åhman (1726-1801), organist
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17810) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 04 maj 2018 kl. 16.04
Internet svämmar som bekant över av alla möjliga och omöjliga myter och skrönor. Och släktforskningen kommer inte lindrigare undan än någon annan 'bransch' - snarare tvärtom...

Ett exempel bland alla dessa "sanningar" som återfinns i diverse antavlor på nätet är att Magnus Åhman (1726-1801), organist i Malmbäcks socken, är son till bruksbokhållaren och inspektorn Anders Åhman (1704-1783), som bl.a. var verksam i Svenarums och Månsarps socknar. Men Magnus är alltså inte son till Anders!

Och varför intresserar just den skrönan mig? Jo, för att Anders Åhman är min morfars mormors mormors far - alldeles på riktigt. :-)

Varifrån skrönan om att Magnus skulle vara son till Anders ursprungligen kommer har jag ingen aning om - den ene "forskaren" skriver av den andre som skriver av den tredje. Nu vill jag inte hänga ut någon enskild person här, men ett exempel kan jag ändå ge, nämligen Bruks-Wiki, med en anonym skribent. (Skribenten må vara anonym, men bakom Bruks-Wiki står Sällskapet Vallonättlingar. Det är alltså en medlemsförening i Sveriges Släktforskarförbund som hjälper till att sprida dessa fantasier.) Så här ser det ut där:

Magnus Åhman, född omkring 1726 som son till Anders Åhman och okänd, se tab 1...

Ovanstående version av wikisidan om Åhman är daterad den 27/12 2009 (och är i skrivande stund den senaste), alltså för åtta och ett halvt år sedan. Hur många "forskare" har hunnit att skriva in de uppgifterna i sina antavlor sedan dess?

Att jag skriver "forskare" med citattecken beror på att jag inte räknar det som forskning att bara skriva av andra utan att själv kolla källorna. Nu vet jag av egen erfarenhet att somliga får ett hysteriskt utbrott när man säger så - men jag tar risken... :-)

Både på den ovan citerade sidan och på andra ställen som felaktigt uppger Anders som far till Magnus har man dock korrekt uppgivit när och var Magnus egna barn är födda, och även när och var Magnus dog - och då blir det, av skäl som framgår här nedan, helt obegripligt att man samtidigt kan ha fel far till honom. Men så blir det när man bara sväljer allt man hittar utan att kontrollera källorna med egna ögon. Det här är ett praktexempel både på hur fel det kan bli när man gör så - och hur lätt det kan vara att hitta rätt föräldrar om man bara försöker...

Så här ser det nämligen ut när Magnus Åhmans son Johannes föds den 13/2 1775 (Ödestugu CI:2, s. 137 mp):

Johannes Åhman, 1775

(Bilden från Arkiv Digital.)

Barnets far heter alltså Måns Månsson Åhman. (Måns är den svenska formen av Magnus.) Och på 1700-talet kan naturligtvis någon som heter Månsson inte ha en Anders som far.

Visserligen är våra kyrkoböcker fulla av fel; man ska alltså inte ta för givet att allt som står där är korrekt - men man kan ju för den skull inte utgå från att det är fel bara för att det man finner inte är det förväntade. Någon liten varningsklocka borde väl ändå ringa, så att man kontrollerar saken närmare, när man ser att den som ska vara Anders son kallas Månsson...

När Magnus dör den 27/3 1801, så står det i dödboken (Malmbäck C:1, s. 518) att han blev 75 år, 1 månad, 3 veckor och 4 dagar gammal. Om prästen - och jag :-) - har räknat rätt, så borde han alltså vara född den 2/2 1726.

Och bara en dag från det datumet, närmare bestämt den 3/2 1726, föds det en Måns på Smedstorp i Ödestugu socken (BI:1, s. 125), där också de flesta av Magnus egna barn föddes. Föräldrar: Måns Månsson och Maria Nilsdotter.

Enligt modern Marias bouppteckning 1762 (Västra häradsrätt FI:1a, s. 363) har hon och mannen Måns tvenne söner, "M." och Nils. Det står dock inte var de bor.

Men i mantalslängderna kan man se hur gården på 1/8 mantal delas mellan Nils (1/16), och organisten Åhman (1/16). De flesta åren (åtminstone bland mina stickprov) står endast Åhmans hustru Marta med, och så är det noterat att mannen skrives i Malmbäck.

Om någon ännu inte är övertygad, så kommer här det slutliga beviset:

I mantalslängder och jordeböcker står inte Smedstorp under eget namn, utan ingår i Ånaryd. Den sistnämnda gården består av 1/2 mantal, delat i fyra bruk om vardera en åtting, varav Smedstorp utgör en. Och 1777 genomfördes ett storskifte för att dela 1/8 mtl Smedstorp mellan dess båda ägare, som äger hälften vardera.

Ägarna till Smedstorp är organisten Måns Åhman och Jonas Svensson. Den sistnämnde har tillbytt sig sitt bruk från Nils Månsson, som nu bor i Spexeryd. Och det sägs också i klartext att Måns och Nils är bröder. (Det sistnämnda släktskapet förklarar också varför Nils Månsson i Ånaryd är en av faddrarna vid dopet på bilden ovan.)

Saken är klar! Namnet Åhman har Måns alltså tagit själv - och så är det naturligtvis 'finare' för en kyrkoorganist att använda den latinska formen av förnamnet, Magnus. :-) Simsalabim - Måns Månsson har blivit Magnus Åhman!

Återstår så att se hur många googlande "forskare" som litar på dessa uppgifter - de sidor som påstår att Anders Åhman är far till Magnus är ju fler än den (hittills) enda som säger att det inte är så... :-)

Ett litet förtydligande kan kanske vara på sin plats: Det är naturligtvis inte fel att söka på nätet för att se om man kan finna några uppgifter om sina förfäder. Tvärtom; självklart ska man använda de möjligheter som vi har i dag att snabbt finna information. Det gör jag också - annars skulle jag ju inte ha hittat denna skröna... :-) Men det viktiga är att man inte litar på allt man hittar. Man bör bara använda det som ledtrådar och tips - och sedan gå till källorna och kolla själv om det stämmer!

(Ändrat av kontoinnehavaren den 04 maj 2018 kl. 22.17.)
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)