Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Småland (socknar S-Ö)   >   Stenbrohult   >  
Fränne Frostensson, Bolsnäs, född 1720
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3185) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anna Magnusson (Zou) - Söndag den 15 februari 2009 kl. 22.34
Hejsan,
jag har nu tagit tag i mina Stenbrohultsfolk igen och lyckats komma vidare litegrann, men tycker nu att det tagit stopp.

Min utgångspunkt är Frans Frostensson, född 17/5 1720 i Bolsnäs och gift med Sidza Börjesdotter, född 1729 i Regnhult.
Frans är son till Frosten Jonsson, född cirka 1690, Borshult och död 13/1 1742, och hans fru Bengta Olofsdotter, född cirka 1700 i Rephult, död 1/3 1772.

Frosten Jonsson ska vara son till den Jon Frostensson som 20/12 1727 dör i Borshult (C:1 s.319), där prästen uppger att han fötts i Fahult?, Virestad, vuxit upp i Stränghult i stor fattigdom innan han gifts till Borshult. Det är en ganska lång notis som jag inte lyckats tyda helt, men uppenbarligen har Frosten haft ett gott rykte och bland annat varit kyrkovärd i 18 år.
I hans dödsnotis namnges hustrun Botil Månsdotter, enligt uppgift ska hon ha fötts runt 1660 i Borshult, där hon också avled 21/1 1730.

Stenbrohult C:1 s.329
H. änkan h. Bothel Månsdotter i Borshult, född och
uppfödd ibm, varit gift i 40 år med Sahl. Jon Frostensson
och aflat 7 barn, varit en flitig? hushållerska som uppfött väl
sina barn, varit gudfruktig och stält? sig vähl? änka __
hon 2 åhr och 1 månad. Sjukl? några år af ___ sänglegat
sedan 8 dagar för Michäeli. Atas 68 åhr.


Det jag undrar om dessa tu är ifall någon vet något mer om dom, jag är inte särskild bra på 1600-talsforskning men tycker Stenbrohultarna är väldigt intressanta – tack vare prästens berättelser... Just Virestad har jag fått för mig ska vara svårforskat vid den här tiden, men det är kanske bara inbillning?

Frosten Jonssons fru Bengta från Rephult sägs vara dotter till Olof Frennesson och Botil Håkansdotter. Olof avlider 8/4 1748, Stenbrohult C:1 s.371;

Gambla man Oluf Fränasson i Rephult född i __hult varit gift med sahl. h. Botil ifrån Wahr? 40 åhr, aflat 9 barn, 4 lefva än, varit änkeman 26 åhr, han har varit en ___ man, ___ gudfruktig, _______ en? god hälsa, sänglegat af ålderdomssvaghet 14 dgar. Atas 90 år

Hustrun Botil dog redan 17/6 1722 i Rephult, Stenbrohult C:1 s.293;
Hust Botil Håkansdotter i Rephult varit gift 32 år aflat 12 barn af hvilka 5 lefva? varit gudfruktig och stilla mycket ?tålig? och nu faldig : blef bestmittat af rödsot låg 10 dagar ___ och dödde_ 49 år

Så över till Frans Frostenssons fru Sidza Börjesdotter från Regnhult. Hon är dotter till Börje Trulsson och hans första fru Ingier Ingmarsdotter. Börje uppges vara född 1700 eller 1702 och i den långa dödsnotisen (Stenbrohult C:2b s.569) sägs han vara född i Slätthult, första hustrun sägs där vara född i Baggås.
Vid barnens dop står drängen Måns, hustru Bengta och pigan Ingrid från Baggås faddrar, så en koppling är inte helt otänkbar :).
Men var ligger Baggås? Såvitt jag vet finns ingen sån plats i Stenbrohult?

Jag misstänker att Börje är bror till Märta Trulsdotter i Södra Värpeshult, hon var gift med Olof Jönsson och bör ha varit född 1690-tal. I AI:1 s.13 och s.28 Slätthult finns bonden Truls, hust. Marit, barnen Börge, Sven? och Elin. Men efter sidan 28 försvinner familjen i tomma intet och jag vet inte riktigt hur jag ska komma vidare med dom...

Om någon känner till någon av dom här personerna vore det jättekul att få veta mer om dom. :)

Hälsningar // Anna :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5013) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck (Niclas) - Söndag den 04 oktober 2009 kl. 12.35
"Frans" är felaktigt läst. Namnet ska vara Fränne Frostensson. Fränne föddes 17 maj 1720 som son till Frosten Jonsson ohh Bengta Olofsdotter i Bölsnäs:
Fränne Frostensson födelse 1720


Frosten Jonsson i Regnhult dödsnotis 1742:
Frosten Jonsson

Bengta Olofsdotters dödsnotis 1772:
Bengta Olofsdotter


(Ändrat av Niclas den 04 oktober 2009 kl. 12.39.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5015) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck (Niclas) - Söndag den 04 oktober 2009 kl. 12.45
Jon Frostenssons dödnotis 1727 (Stenbrohult C:1 s 319):
Jon Frostensson 1727 Stenbrohult C:1 s 319


Botil Månsdotters dödsnotis 1720 (Stenbrohult C:1 s 327):
Botil Månsdotters dödsnotis 1730 Stenbrohult C:1 s 327


Olof Frännessons dödsnotis 1748 (Stenbrohult C:1 s 370):
Olof Frännesson dödsnotis 1748 Stenbrohult C:1 s 370


Bengta Håkansdotters dödsnotis 1722 (Stenbrohult C:1 s 293):
Bengta Håkansdotter dödsnots 1722 Stenbrohult C:1 s 293
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5069) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck (Niclas) - Söndag den 11 oktober 2009 kl. 08.57
Jörgen mfl, funderar på om diskussionstiteln bör ändras ? Personen heter Fränne Frostensson (ej Frans Frostensson). Reagerade på detta då namnet Frans är regionalt anakronistiskt i Stenbrohultstrakten under 1700-talet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5071) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Forumguide) - Söndag den 11 oktober 2009 kl. 14.24
Fixat!
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)