Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Småland (socknar S-Ö)   >   Vislanda   >  
Ugnabygdasläkten i Vislanda
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3960) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck (Niclas) - Onsdag den 15 april 2009 kl. 09.41
Här startas nu en diskussion om släkten ifrån Ugnabygden. Inläggen nedan har tidigare varit publicerade på Anbytarforum av mig och Catharina Lindhe, men då de där tenderar att "drunkna" i andra diskussionsinlägg på den sajten så sammanställs de här, med bådas godkännande, för bättre struktur och hopp om fortsatt släktforskningsdiskussion.


Catharina Lindhe:
Postat onsdagen 01 september 2004 - 17:55

Ugnabygdasläkten i Vislanda

Hej!
Sitter och försöker få en rätsida på min släkt ifrån Ugnabygden. Har hittat detta om gården. Från boken om Gårdar i Vislanda. Har några uppgifter att Sibbe Persson dog 1799-08-03 och i boken står det att han dog 1741, 40 år gammal. Därefter hade sterbhuset gården till dess sonen, Sven Sibbesson född 1734, blev vuxen och kunde övertaga den.
Vet att det finns mycket fel i boken. Vill gärna få en dialog med dem som också håller på med Ugnabygdssläkten.

Ugnabygden

Under början på 1600 talet och kanske något senare var den Braheska ätten ägare till gården Ugnabygden samt flera gårdar i Vislanda. Troligen var det några utgårdar till Bergkvara, som då ägdes av Margareta Brahe. I en avkopplingsbok från förra hälften av 1600 talet omtalas riksrådet Nils Brahe som ägare till hela Ugnabygden.
Den längst tillbaka omtalade åbon i Ugnabygden var frälsebonden Abraham född under senare delen av 1500 talet. Dennes son Jon Abrahamsson, som var född 1615 övertog gården efter fadern. Troligen var det denne som friköpte Ugnabygden från Bergkvara då det blev en skattegård.
Jon Abrahamsson var under 1600 talet en av länets mest färgstarkaste personer. Han var under några år bondebeståndets riksdagsman i länet. Inom hemförsamlingen åtnjöt han stort förtroende och var nämndeman, kyrkovärd m. m. 1697 avled Jon Abrahamsson, 82 år gammal. Han son, Per Jonsson, född 1654 och gift med Märtha Sibbesdotter från Blädingenäs, fick i februari månad 1687 lagfart på Ugnabygden, som han köpt av sin fader för 200 Daler silvermynt. Gården övertogs efterhand av äldste sonen Ingemar Persson. Efter några år sålde han Ugnabygden till sin broder, Sibbe Persson för 300 daler silvermynt. Sibbe Persson dog redan 1741, 40 år gammal. Därefter hade sterbhuset gården till dess sonen, Sven Sibbesson född 1734, blev vuxen och kunde övertaga den.
Någon gång på 1790 talet gifte sig Sven Sibbessons dotter, Annika, med Nils Jönsson från Hönetorp och de unga övertog då Ugnabygden. Troligen var dessa som uppförde boningshuset vilken fortfarande finns kvar på gården. Nils Jönsson och Annika Sibbesdotter efterträddes av sonen Sibbe Nilsson )1800 – 1862) och hans hustru Nilla Knutsdotter från Blädinge. Efter Sibbe Nilssons död inköptes gården av den äldste sonen, Petter Sibbesson, som dock rätt snart överlät den till sin broder, Sven Sibbesson. Han var född 1843 och gift med Eva Ingemarsdotter, född i Lindås 1851. De innehade Ugnabygden till 1886. Gården hade alltså från 1500 talet slut och fram till 1886 brukats av en och samma släkt. Den så kallade Ugnabygdasläkten
Vänligen Catharina


Niclas Rosenbalck:
Postat torsdagen 02 september 2004 - 17:14

Hej Catharina!

Någon brukande bonde "Abraham i Ugnabygden" har mig vetterligen aldrig existerat, utan den förste säkre i släkten är troligen Jon Abrahamsson, vilken var riksdagsman år 1689.
Det förekommer mycket fel i boken "Gårdar i Vislanda" som egentligen aldrig borde ha fått komma i tryck eftersom det är ett gäng oskolade amatörer som satt samman uppgifterna utan någon som helst kunnighet i äldre texter eller historisk metod. Ha detta i minne då du läser den, det finns faktiskt påhittade uppgifter i den!

Den Braheska ätten var aldrig ägare av Ugnabygden, utan gården var en skattegård och ägdes av bönder. Däremot kan gårdens ränta (=skatt) ha varit donerat till medlemmar av ätten Brahe.

Enligt Vislanda C:1, s 104, dödlängd år 1697, s 104:
d 11 Aprilis Begrofz Joen AbramSohn i ugnabygden 82 åhr gamal [dvs f ca 1615]

Har annars noterat följande Ugnabygdenbrukare:
före 1628 Lars Påfvellson (bodde i Ulvsboda 1628)
(åtm1627-1630) Sven Nilsson i Ugnabygden ,
(1628) knekten Peder i Ugnabygden
(1630) Lasse Påfvelsson ohh Kirstin Torstensdotter köpte halva Ugnabygden av Sven Nilsson ovan

Har noterat att Jon Abrahamsson kan vara släkt med Sven Nilsson ovan (hans svärfar?) eftersom han nämns angående försäljning av gården Kateboda (Stenbrohult sn) som Sven Nilssons broder Anders Nilsson brukade.

Allbo dombok (VaLA) 1628 20/5, f 31r:
Kom för retta Lars Påuellsson i Vlfzboda, huilken hafuer brukat en gårdefierding i Vngnabögden och klagade, at hafua mist af sit Sädesladh korn 6 trafuar 8 nekar, Skog__7 trafuar: det han hafuer lätit Syna och Skerskoda: Nu bor i samme gård Suen i Vngnabögden en gammall man. Jtem en knecht be:d Peder, huilken och brukade en deel i gården, och var så lägligit at Peder skulle gå öfuer Laßes kornladh ner han skulle tröska, och är högeligen mißtencht. Peder var stembder och kom inthet fram. Derföre vhtfeste Suen en 6 manna Eed till nesta ting, sig der medh purgera.
(se vidare f 33v nedan)

Allbo dombok (VaLA) 1628 26/5, f 33v:
Kom för retta Suen i Vngnabögden, och giorde sig frij medh Effter:ne 6 men, att han icke hade stulit otrösken sädh af Larß Påuellssons laad, som var deras gårdman.
Edemennerna
Suen i Vngnabögden Bengt i Biabacken
Måns geet i Lönsbögd Måns i hollensuijk
Åke i Fållen Niels vidh Quarnen
Dhenne Ed blef lagligen giord och gången, och Suen dömdes Frij och oskyldig i denne sak.


Catharina Lindhe:
Postat torsdagen 02 september 2004 - 22:26

Hej Niclas Rosenbalck!
Tack för informationen, känns bra när en insatt person svarar. Vet att boken har flera fel, har den mest som en vägledning när jag söker mina anförvanter. Har nog hittat en 40 tal personer i den som jag sedan har dubbelkollat i KGF:s databas.
Om gården var jag tveksam då jag har hört att boken inte är helt korrekt. Det gjorde att jag ville ta reda på vilket som var sant. Boken nämner flera i efterkommande led. Finns det något som styrker detta? Har en uppgift som jag nog har fått från någon forskare (tyvärr har jag inte antecknat vem) att Jon Abrahamsson skulle ha varit gift med Sofia Wiesel. Det skulle vara en orsak att Peter Wieselgren tog det namnet.
Har inte hittat något som styrker detta. Har ännu inte kommit så långt att jag klarar att läsa gammalsvenska skrifter, så jag får förlita mig på databaser.
Vänligen Catharina


Niclas Rosenbalck:
Postat torsdagen 02 september 2004 - 22:53

Hej Catharina!

Någon "Sofia Wiesel" på 1600-talet har aldrig funnits. Hustrun till Jon Abrahamsson är fn okänd till namnet, men som jag nämnt ovan kan hon ha varit dotter (eller släkt) med Sven Nilsson i Ugnabygden. Namnet Abraham är mycket ovanligt i Vislanda. Namnet förekommer i början av 1600-talet i grannförsamlingen Öja (Kinnevald h:d) och i Skatelöv-V.Torsås socknar.

Släktskapet med Peter Wieselgren och hans mormors farfars far Jon Abrahamsson i Ugnabygden ser ut som följer:

JON ABRAHAMSSON , f ca 1615, d 1697 i Vislanda sn. Riksdagsman, nämndeman, rättare och frälsebonde i Ugnabygden, Vislanda sn
gift med NN, levde 1686 (mtl 1687)
son:
PER JONSSON , f ca 1654 , d 1741 i Vislanda sn. Frälsebonde i Ugnabygden, Vislanda sn; var enl. mtl 1706 knekt. G 1685 i Vislanda k:a med MÄRTA SIBBESDOTTER , f ca 1662 i Blädinge, d 1743 i Vislanda sn (dtr t Sibbe Nilsson i Näs ohh Märta Samuelsdotter - kh Samuel Wiesels ohh Elisabeth Bondesdotters dotter. Genom denna härstamning, vilken han kände till, tog Peter Wieselgren sitt efternamn ("gren av Wiesel") då han började studera).
son:
INGEMAR PERSSON (d.ä.) , f 1703 i Vislanda sn (ej med i föd.bok), d där 1763. Bonde i Spånhult Norregård, Vislanda sn.G 1725 4/7 i Vislanda med MÄRTA SVENSDOTTER , f 1708 i Vislanda sn, d där 1787 (dtr t Sven Olofsson (ej Ingemarsson som felaktigt angetts i vissa hembygdsböcker! - hans far var rättaren o skattebonden Olof Abrahamsson i Kalkalycke (c1632-1717),möjligen en bror t Jon Abrahamsson i Ugnabygden), skattebonde i Rökla (1708-) , sedan i Fållen, bägge i Vislanda sn ohh Hillegiärd Ingemarsdtr (c1682-1718), sistnämnda dtr t Ingemar Månsson i Spånhyltan).
dotter:
MARTHA INGEMARSDOTTER , f 1746 i Vislanda sn, d där 1792. Gift 1767 i Vislanda m. Ingemar Persson (d.y.) , f u.ä. 1744 i Hönetorp, Vislanda sn, dp 1/5-1744 , d 1806 i Vislanda sn. Bonde i Spånhult Norregård, Vislanda sn.
dotter:
ELIN INGEMARSDOTTER , f 1779 i Vislanda sn, d där 1841. Gift 1797 i Vislanda med Jonas Jonsson, f 1765 i Vislanda sn, d där 1849. Bonde i Spånhult Norregård, Vislanda sn, fjärdingsman (son t Jon Andersson ohh Hillegiärd Åkesdtr i Tubbamåla, Vislanda sn)
son:
PETER (PER JONASSON) WIESELGREN , f 1800 i Vislanda sn, d 1877 i Göteborg. Domprost, nykterhetsförkämpe, litteratur- och kulturhistoriker ; g 1833 m Mathilda Catharina Rosenqvist, f 1816 i Flo sn, d 1894 i Göteborg.

frändligen Niclas R.


Niclas Rosenbalck:
Postat fredagen 03 september 2004 - 11:13
Ovan skriver jag att Jon Abrahamsson och sonen Per Jonsson var frälsebönder - detta ska bort, de var skattebönder i Ugnabygden. Gården (dvs räntan,skatten), tillika med flertalet andra i Vislanda socken, donerades 1647 9/7 till greve Nils Brahe. Gårdarna såldes 1687 av dennes arvingar till friherre Gabriel Falkenberg (död 1714) och indrogs till kronan ifrån honom med samma års ränta för dennes gravationer. Ugnabygden förmedlades till 3/8 mantal och dess skatt indelades med indelningsverkets stora genomförande på infanteriet.

Har någon funnit mer uppgifter om ovannämnde Per Jonssons dotter Britta Persdotter som gifte sig med Per Nilsson ifrån Buhult (Virestad sn) ?


Niclas Rosenbalck:
Postat fredagen 03 september 2004 - 11:15

Källa till ovannämnda uppgift om donation är förresten: Joh. Ax. Almquists Frälsegodsen i Sverige under storhetstiden del 4:1, s 412f.


Catharina Lindhe:
Postat fredagen 03 september 2004 - 15:12

Tack för all information!
Ska nu sätta igång och rätta mina uppgifter, och stryka dem som är fel. Det känns extra viktigt att det blir rätt då jag har hittat två grenar som slutar hos Jon Abrahamsson.
Vänligen Catharina


Niclas Rosenbalck:
Postat onsdagen 15 september 2004 - 17:22

Ovanstående Jon Abrahamsson i Ugnabygden (Blädinge sn) klagar år 1680 om 1/4 Kateboda i Stenbrohult sn (källa: Virestad friherrskaps dombok 1680, f 20v). Då en av hans företrädare på gården, Sven Nilsson i Ugnabygden hade arv i denna gård och dessutom bodde hans broder Anders Nilsson i Kateboda (g.m. Gyrit Sonadotter; båda levde 1627 då de köpte två broderdelar i gården Kateboda av AN:s bröder SN och Jöns Nilsosn i Tångana (Stenbrohult sn); källa: Allbo dombok 1627 28/6, f 7v)) så är det mycket troligt att Jon Abrahamssson antingen är dotterson eller kanske mer troligt svärson till förenämnde brukare Sven Nilsson i Ugnabygden.


VISLANDA C:1; husförhörslängd med anteckningar ifrån år 1688 och år 1715; s 53:
Ugnabygden
aet: Bonden
Jon kan läßa Bok.
hust: Bok.
dott: gyridt (?) Bok
Pär Bok.
hust. Bok.
dreng: Nilß Bok.
Pig Jngred B.
[ovanstående överkryssade och berör år 1688 ; nedan antecknades å hf 1715]

55 Pehr
52 hust: Märta
24 Son: Anders
19 Samuel
16 Joen
16 pig: Karin



Niclas Rosenbalck:
Postat onsdagen 15 september 2004 - 17:27

År 1692 begravda i Vislanda:
d 3 Aprilis Begrofz hust Birta i Ugnabygden 78 åhr gamal
- bör vara Jon Abrahamssons hustru. Namnet Birta = Britta ! Andra dialektala varianter av Britta var Börta och Berta. Normalisera till Britta.

År 1698 i Vislanda begravdes (CI:1 s 185):
d 17 Aprilis Begrofz Anderß i ugnabygden 57 åhr gamal [född ca 1641]
- ovisst om han var släkt med Jon Abrahamssons släkt.

(Ändrat av Niclas den 15 april 2009 kl. 09.58.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3961) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck (Niclas) - Onsdag den 15 april 2009 kl. 10.09
Jon Abrahamsson i Ugnabygden är troligen bror till rättaren o skattebonden Olof Abrahamsson i Kalkalycke (c1632-1717), vars son var nämndemannen Sven Olofsson i Fållen och sedan i Röckla, bägge i Vislanda sn, och som i sin tur var far till Märta Svensdotter gift med Ingemar Persson, Jon Abrahamssons sonson (jfr ovan). Om detta stämmer så var Peter Wieselgrens mormors föräldrar Ingemar Persson och Märta Svensdotter nästkusiner (tremänningar, kusinbarn).

Fadern till Jon Abrahamsson är troligen Abraham Persson i Välje, Virestad sn som senare nämns i Ugnabygden (se Vislanda kyrkoräkenskaper). En annan son till Abraham Persson är Per Abrahamsson som under 1600-talets mitt en tid blir brukare i Brantåsa, Moheda socken. Släkten synes ha stora geografiska förgreningar inom Allbo härad.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)