|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 09 oktober 2008 kl. 19.58
|
Hej Undrar om det finns gårdsgenealogier över Söderåkra församling likt de som finns över Torsås församling. Hälsningar Håkan
|
|
|
Av Linda Simonsson (Lisopasi) - Torsdag den 09 oktober 2008 kl. 20.58
|
Nej det går inte att köpa några sådana. Vet att jag set Jan-Christer Strahlert svara på den fråga tidigare, men hittar tyvärr inte var... Letar du efter båtsmän i Söderåkra så har du väl inte missat vårat register? Vi har tyvärr inte hunnit lägga ut allt vi har så hittar du inte det du letar efter så fråga, så kan jag titta efter vad som finns.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 09 oktober 2008 kl. 21.14
|
Hej Linda Tack för svaret. Har hittat registret över båtsmännen på Ostkanten efter ett tips på denna sida som jag fick se lite tidigare idag. Ostkanten förresten. Är denna sidan tänkt att vara en informationssida? Vad är tanken i förlängningen?
|
|
|
Av Linda Simonsson (Lisopasi) - Torsdag den 09 oktober 2008 kl. 21.22
|
Hej igen, Ostkanten är tänkt att samla all information som en släkt och hembygdsforskare kan behöva rörande Södra Möre i Kalmar län samt hela Blekinge län. Saknar du en länk till lämplig sida så tar vi tacksamt emot länktips. Dessutom så samlar vi en del register och databaser där. Ostkanten har dessutom ett eget frågeforum Osthyveln som har funnits i över ett år nu.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 09 oktober 2008 kl. 21.42
|
|
Att samla in information och samla det på en hemsida verkar vara en god ide. Har själv mycket rötter i sydöstra Kalmar län och nordöstra Blekinge. Och sedan är det ju också att man skall känna till alla bra hemsidor som finns på nätet rörande bland annat detta ämne vilket man inte kanske gör alla gånger.
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Torsdag den 09 oktober 2008 kl. 22.18
|
Hej Håkan! Jan-Christer Strahlert har svarat på en fråga om gårdsgenalogier för Söderåkra i KLGF:s forum Det är ju bara han som kan svara. Vill du veta mera så får du fråga honom. Gärna på Osthyveln, jag tror inte att han har hittat hit till AGF ännu. När det gäller Ostkanten kan jag bara tillägga att vi gärna tar emot bidrag av alla de slag. Vi har en sida reserverad för varje varje by i alla socknar. Kompletteringar till vårt båtsmansregister är också välkomna. Mvh - Christian
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Fredag den 10 oktober 2008 kl. 14.58
|
Hej Christian Hade inte observerat svaret. Går i tankar att skriva av ingresser till bouppteckningarna för Södra Möre härad och Östra härad och upprätta personregister till dem. Skulle detta vara av intresse för ostkanten? När det blir av vet jag inte ännu. Hälsningar Håkan
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Fredag den 10 oktober 2008 kl. 16.06
|
Hej Håkan. Björn-Åke Petersson har skrivit av bouppteckningsingresserna för Östra härad perioden 1737-1840. Björn-Åke arbetar med de gamla hederliga mikrofilmerna och det mikrofilmade materialet slutar omkring just 1840. Vi har stor nytta av hans avskrifter, särskilt när det gäller båtsmansforskningen. Södra Möre är såvitt jag vet jungfrulig mark och vi är givetvis intresserade om du nu vill ge dig i kast med ett sådant projekt. Vilket tidsomfattning hade du tänkt dig? Mvh - Christian
|
|
|
Av Linda Simonsson (Lisopasi) - Fredag den 10 oktober 2008 kl. 16.07
|
Hej Håkan, För Östra Härad finns avskrivna ingresser för åren 1737-1840 på Björn-Åke Peterssons CD skiva, så dem behöver du inte skriva av, men för övrigt låter det helt klart intressant! Trevlig helg! Linda
|
|
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Fredag den 10 oktober 2008 kl. 18.52
|
|
För Södra Möre tänkte jag mig tiden från det första bouppteckningen skrevs fram till 1860 ungefär. För Östra härad tänkte jag likaledes men med tanke på att det mesta är gjort där så avstår jag sistnämnda häradet.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 11 oktober 2008 kl. 19.15
|
Christian Fick intrycket i ett tidigare inlägg att du själv huserar med dina förfäder på Södra Möre och Blekinge. Får man fråga var? Tänker då på när du skrev: "När det gäller Ostkanten kan jag bara tillägga att vi gärna tar emot bidrag av alla de slag" Mvh Håkan
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Lördag den 11 oktober 2008 kl. 20.00
|
Det var en svår fråga När det gäller Blekinge så finns mina förfäder i de flesta socknar från Fridlevstad och österut. I Södermöre har jag inga förfäder såvitt jag känner till, men jag misstänker att min farfars far kom därifrån. Jag hittar nämligen ingen lämplig barnafader i Flymen. Under 1600- och 1700-talen och ännu längre tillbaka har jag en hel del anor i Stockholm. Flera av dem med tyskt ursprung. Hälften av mina förfäder finns på västkusten.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 11 oktober 2008 kl. 20.43
|
Själv har jag mina i Torsås kommun, Halltorp i Kalmar kommun och Kristianopel och Jämjö i Karlskrona kommun. Har också förfäder på västkusten. I Tanum och Strömstads kommuner samt några anor långt tillbaka i Dals-Eds kommun.
|
|
|
|
|
|
|