Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Småland (socknar S-Ö)   >   Stenbrohult   >  
Pål Arvidsson, Bränhult
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1326) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Måndag den 13 oktober 2008 kl. 13.47
Hej.

Söker information om Pål Arvidsson och Lisbeth Jöransdotters föräldrar och var de kom ifrån. De bor i Bränhult, Stenbrohult och får flera barn där. Pål och Lisbeth flyttar senare till Glimåkra i Skåne och det är där de avlider. Husförhören i Stenbrohult anger Pål Arvidsson till att vara född 1726, men det stämmer inte om man tittar i Glimåkra döda, C:4 sid. 27, där Pål Arvidsson dör 1803-09-15 i en ålder av 71 år och då skulle han vara född omk 1732. Lisbeths födelseår stämmer inte heller, då hon i husförhören anges vara född 1734, men i Glimåkra döda, C:4 sid. 109, så anges hon vara 86 år när hon dör 1811-10-23 i Tåckarps hus, och skulle då vara född omk 1725 istället. Lisbeth kallas Jöransdotter vid sin död men i husförhören och vid vigseln anges hon som Johansdotter.

Familjen finns längst ned på sidan i Stenbrohult AI:3 sid. 340. Pål och Lisbet har fler barn födda i Stenbrohult, men modern kallas Johansdotter:
d. Elin, f 1752 17/9 i Bränhult
d. Nilla, f. 1755 29/1 i Bränhult
s. Arvid, f 1762 22/2 i Bränhult
d. Anna, f 1770 14/8 i Bengsboda

Gesällen Pål Arvidsson och Lisbeth Johansdotter vigdes i Bränhult 1750-03-23. KGF:s databas.

I och med de vigdes i Stenbrohult så tycker man att åtminstone en av dem var från Stenbrohult. Att de hamnade i Glimåkra i Skåne berodde antagligen på att de flyttade till sin yngsta dotter Anna som bodde där. Bränhult var ett bruk har jag läst. Var det ett järn/smedsbruk ? Tänkte mest på att Pål var gesäll i Bränhult.

Vi har inte kunnat hitta var Pål och Lisbeth kom ifrån och det har tagit stopp där. Är tacksam om någon har information så att vi kan komma vidare.

Vänligen
Carina
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1346) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anneli Isaksson (Stormalen) - Måndag den 13 oktober 2008 kl. 22.36
Hej Carina!

Jag har hittat vigseln i Stenbrohult, men med det kommer du tyvärr inte vidare.

Gesällen Påål Arfwidsson i Bränhult
Pigan Lisbeth Johansdotter, ibm
the äro boende i Bränhult
gifta 23 mars 1752 (Stenbrohult C2b, s.438). Alltså inte 1750.

Familjen finns också på s.283 i Stenbrohult AI:3.

Möjligen kan hon vara dotter till Johan Jonsson och Ingebor Håkansdotter i Bränhult. De finns i Bränhult i varje fall från 1731 och framåt. Jag har hittat tre barn till dem:
Jon född 1731-05-05 i Bränhult(Stenbrohult C:1, s.120)
Daniel född 1733-12-10 i Bränhult (Stenbrohult C:1, s.136)
Kirstin född 1738-11-23 i Bränhult (Stenbrohult C:1, s.162).

Tyvärr har jag inte hittat någon dotter Elisabet, inte heller någon vigsel mellan Johan Jonsson och Ingebor Håkansdotter. Ingebor Håkansdotter, då omgift finns fortfarande kvar i Bränhult 1756 med barnen Jon, Kirstin och Daniel (Stenbrohult AI:3, s.283). Om det finns en bouppteckning efter Johan Jonsson, så kan du kanske få det bekräftat att Elisabet trots allt var dotter till honom.

Vänliga hälsningar
Anneli
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1350) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck (Niclas) - Tisdag den 14 oktober 2008 kl. 09.12
Tyvärr har ni läst fel i vigseluppgiften. Där står:
"Gesällen Påal Affwidßon i Bränhult
Pig: Lisabeth Jöhransdotter ibdm
the äro boende i Bränhult."

- Elisabet (Lisbet) Jöransdotter bör vara ett barnbarn eller barnbarnsbarn till min ana Jöran Turesson (död 1702) i Brännhult. Namnet Jöran är mycket ovanligt och vad jag sett så är alla med detta namn släkt som har en koppling till Brännhult.
I Brännhult fanns en Jöran Nilsson (sonson till min Jöran Turesson), men han kan ej vara fadern:

Allbo häradsrätt FIIIa:1, s343- bouppteckningsingress:
Åhr 1748 den 10 Decembris instälte sig
Häradshöfdingen jemte nembdemännen Sune
i Bergön och Jöns i Grimslöf, at upteckna och
dela qwarlåtenskapen efter aflidne Jöran
Nilsson i Bränhult, närwarandes En-
kan Ingeborg Bengtsdotter och dotteren
Bengta Jöransdotter, och finnes En-
kan wara hafwande och på barnets
wägnar woro tilstädes Ture Jörans-
son i Bränhult och Jöran Månsson
i Holkia såsom förmyndare, och sedan
Enkan antydts under eds plikt upgif-
wa ägendommen, förrättades som följer."

Gjorde sökningar i KGF:s databas på "Jöran" eller Göran som de felaktigt normaliserat namnet till, men hittar inte de som borde varit med (Jöran Månsson (dotterson t Jöran Turesson död 1702) o Jöran Turesson (son t Ture Jöransson i Brännhult som var god man 1748). KGF har alltså matat in fel eller glömt att mata in vissa döda. Jag får be att återkomma då jag inte har mina egna släktanteckningar tillhanda här där jag sitter nu.

I Brännhult fanns inget järnbruk under denna tid vad jag vet. Det är nog i så fall i slutet av 1800-talet. Känner inte till Brännhults senare historia, men kan rekommendera hembygdsföreningens årsskrift "Stenbrohult i forntid och nutid" och det ska även finnas en sockenbok över Stenbrohult.

vänliga hälsningar,
Niclas Rosenbalck
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1351) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anneli Isaksson (Stormalen) - Tisdag den 14 oktober 2008 kl. 09.34
Hej Niclas!

Tack för att du såg mitt läsfel.

Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1352) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck (Niclas) - Tisdag den 14 oktober 2008 kl. 09.54
Hej igen Carina!

Tog mig en titt på Arkiv Digital för att kolla vilka som bodde i Brännhult på hfl 1750-talet. Hittade först inte någon lämplig Jöran där, ej heller att din Lisbeth Jöransdotter är noterad där. I Stenbrohult AI:3, hfl 1750-1751-1755 (spridda årtalsnoteringar) s 10 (uppslaget före Brännhult) hittar jag däremot en mycket intressant notering:

Diö bruk (står infört före Brännhult i hfl - prästen har alltså noterat att familjen bor på Brännhult)
Smedie wid Hamarn
Hindr. Stålle f 1721
h. Elin Arfwidzd. f 1723
S. Alexander f 1745
dr Anna Catharina f 1748
S. Anders f 1746
Påhl Arfwidßon f 1730 "attest hit från giötheryd / af den 3 April 1751”
Jöhran Hanßon f 1702
P. Margreta f 1702
Gretha Helena f 1750 24/12 [sic! i födelseboken (Stenbrohult C:1 s 223) "Helena Greta" född 24/12 1750 (ej 24/11 ss står i KGFs databas som har mååånga fel!) är dtr t mästersmeden Henrik Ståhle ohh Elin Arvidsdotter [obs! modern kallas i fb felaktigt för "Haraldzdotter"] i Brännhult(!) enligt födelseboken; faddrar till dottern 1750 är: h. Gunnel i Weka [ligger i Göteryd sn!], P. Giertru i Dijö, h. Britta i Bränhults törp
Alexander Ståhl, Anders Arfwidßon, Anders Ståhl ]
S. Hans f 1727 [bör vara son t Jöran Hansson ovan]

Nu tar jag tillbaka det jag skrev och trott tidigare (att alla Jöran i Brännhult haft koppling till min Jöran Turesson!) - det verkar som om denna smedfamilj bott inneboende i Brännhult, men varit verksamma vid Diö järnbruk.

Henrik Ståhle och hans hustru Elin Arvidsdotter är gamla bekanta ur min forskning. Elins, och troligen din ana Pål Arvidsson, föräldrar är Arvid Larsson (död 1748) ohh Elin Bernhardsdotter [Kåse,adliga ätten] i Varaböke, Göteryd sn. Då är vi släkt även på denna gren.

När det gäller Lisbet Jöransdotter kan hon vara dotter av ovannämnde Jöran Hansson som troligen också arbetar vid Diö bruk men bor i Brännhult och jag skulle tippa på att denne Jöran kommer ifrån Huseby bruk, Skatelöv sn (har ett svagt minne av att ha sett honom i anslutning till detta bruk).

frändliga hälsningar,
Niclas
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1354) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anders Berg (Zzz) - Tisdag den 14 oktober 2008 kl. 11.07
Niclas,

Har du koll på Henrik Ståhles vidare öden och ursprung? Jag undrar om det är samme som är far till sonen Jonas 1756 25/3 i Kopparmöllan, Östra Ljungby (Skåne).

Sonen Anders f 1745 18/11 hamnar i Helsingborg som bryggare och hökare, gift där 1771 20/7 med Botilla Cederborg. Deras son Anders Peter blev borgmästare i Helsingborg.

Är släkten Ståhle publicerad någonstans i litteraturen?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1360) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Tisdag den 14 oktober 2008 kl. 13.24
Det föds en Elisabeth Jöransdotter 1732-01-27 i Qwarnahult, Almundsryd. Föräldrar Jöran Hansson och hustru Margreta Sunesdotter. Almundsryd C:1 sid 106.

Enligt KGF:skivan får Jöran och Margareta också barnen Hans 1726-09-18 och Martha 1730-02-02 i Qwarnahult.

Mvh//
Lotta

(Ändrat av Lotta den 14 oktober 2008 kl. 13.25.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1362) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck (Niclas) - Tisdag den 14 oktober 2008 kl. 13.44
En snabb kommentar:
Lottas tips är mycket intressant eftersom just i Kvarnhult (Almundsryd sn) finns det folk med anknytning till järnbruken i Ålshult (Almundsryd) och Huseby (Skatelöv). En Johanna Wilhelmsdotter (vallonättling) avlider på Sandåsen i ALmundsryd 1724. Hennes son Jöns Bengtsson bor på 1710-talet i Kvarnhult. Ett huggskott: Johannas syster Maria Wilhelmsdotter (c1665-1732) är gift med en Sune Jonsson - kan Jöran Hanssons hustru Margareta Sunesdotter vara deras dotter?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1363) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Tisdag den 14 oktober 2008 kl. 13.52
Hej Niclas och Anneli.

Tack Anneli för dina uppgifter och ditt engagemang.

Niclas, det är verkligen mycket intressanta uppgifter du kommer med. Det är min man du är släkt med. Pål Arvidsson är hans ana. Det var bra litteraturtips om Stenbrohult du kommer med också. Får gå till biblioteket och låna hem böckerna. Jag har tänkt att Pål Arvidsson kan eventuellt vara av Kåse-släkten, bara en tanke som susat förbi, i och med namnet Arvid som verkar till att vara relativt vanligt bland Kåsarna. Men min man och jag har aldrig lyckats att koppla ihop honom med släkten Kåse, som vi inte är så insatta i. Men jag har läst en del på nätet om dom, men det är längesedan nu. Arvid Larssons namn har vi tittat på också för längesedan, men det kopplade inte.

Arvid Larssons hustru Elin Bernhardsdotter Kåse, förekommer under namnet Margareta Bernhardsdotter Kåse här på nätet. Släktträd på nätet ska man ju inte lita på, men är hennes namn Elin eller Margareta ?

Tack för titten bland husförhören i Arkiv Digital också. Så de bodde i Brännhult och arbetade vid Diö Bruk. Jöhran Hansson f. 1702 kan eventuellt vara Lisbeths far, det verkar rätt så troligt.

Det var bra att få veta att Lisbeth hette Jöransdotter. Hon står i släktträdet som Jöransdotter men även antecknad med Johansdotter ?.

Tusen tack för ditt engagemang, detta var spännande.

Kåse, är det en introducerad ätt ?

Vänligen
Carina
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1365) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Tisdag den 14 oktober 2008 kl. 13.59
Hej igen Niclas och Lotta.

Lotta, dina uppgifter var mycket intressanta, de tackar jag för, och det är troligtvis samma personer som du hittade Niclas, i Arkiv Digitals husförhör för Stenbrohult och angav som troliga föräldrar till Lisbeth.

Jag har fått för mig att namnet Lisbeth inte är så jättevanligt. Stämmer det ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1366) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Tisdag den 14 oktober 2008 kl. 14.19
Det var ett intressant huggskott, att Margareta Wilhelmsdotter och Sune Jonsson, eventuellt kan vara föräldrar till Jöran Hanssons hustru Margareta Sunesdotter. Det är ju mycket väl ett tänkbart huggskott. Och även att det i Almundsryd finns folk med anknytning Ålshult och Huseby. Detta är värt att kolla upp.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1369) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Tisdag den 14 oktober 2008 kl. 14.54
Enligt Almundsryd C:1 sid 9 vigdes drängen Jöran Hansson från Hinneryds socken i Sunnerbo och pigan Margareta Sunesdotter från Kvarnhult.

I Almundsryd AI:1, 1728-55, sidan 64 (handpag) finns, bland andra, under Qwarnhult:
Försvarsk.(?) under Huseby
(oläsligt, inte något namn)
h Margareta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1370) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck (Niclas) - Tisdag den 14 oktober 2008 kl. 15.03
Visst heter hon Margareta Bernhardsdotter och inte Elin , det gick lite väl fort här. När det gäller släkten Ståhle vet jag ej om den finns publicerad. Kanske har Victor Örnberg varit och rotat i den ? Det jag känner till så här på rak arm är att en gren av denna smedsläkt kom till något Blekingebruk och att det finns släktforskare som intresserat sig för just den grenen. Kanske finns det någon efterlysning på Anbytarforum om denna Ståhlefamilj? I äldre adelsätter påstods Helsingborgs-Ståhlefamiljen vara en avknoppning till Kåse rent agnatiskt vilket visat sig vara felaktigt - tror det var i Anreps (el. Peringskiölds?) ättartavlor dessa felaktigheter stod? Själv har jag samlat uppgifter om smederna Ståhle vid Ry järnbruk i Göteryd socken. Jag är på flera olika håll släkt med Kåsefamiljen och jag är även släkt med Arvid Larsson ovan (han har anknytning till gården Näs i Göteryd - detta taget ur minnet).
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1375) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Tisdag den 14 oktober 2008 kl. 15.27
Tack så jättemycket, Niclas och Lotta. Så Jöran Hansson kom från Hinneryds socken och gifte sig med Margareta Sunesdotter från Kvarnhult. Det var intressant. Nu har min man fått många fina uppgifter av er och väldigt intressanta sådana. Så de åkte så långväga för att gifta sig. Får kolla upp spåret om att Margareta Sunesdotter ev. kan vara dotter till Maria Wilhelmsdotter och Sune Jonsson. Ni har verkligen gjort ett storartat arbete.

Tusen tack för ert engagemang, hälsar maken.

Vänligen
Carina
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1411) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Onsdag den 15 oktober 2008 kl. 14.32
Jag ser att jag missade att skriva in år och datum för Jörans och Margaretas vigsel.
Dom gifte sig 1724-06-17.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1412) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Onsdag den 15 oktober 2008 kl. 14.52
Tack så jättemycket för datumet, Lotta. Du verkar till att vara kunnig inom de flesta socknar har jag sett här i forumet.

Vänligen
Carina
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1441) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Torsdag den 16 oktober 2008 kl. 19.43
Lite bonusuppgifter jag hittade när jag letade efter annat i Stenbrohults mantalslängder. :)
Under Diö bruk:
1750 finns mästersven Pål Arvidsson med. 1751 finns kolaren Jöran Hansson och hustru med. 1754 uppges mästersven Pål Arvidsson vara 26 år och kolaren Jöran Hansson 50 år. 1756 när Hindrik Ståhle är borta ur längden står Pål Arvidsson som hammarsmed. Om Jöran Hansson står att han är fattig, och en son Måns tas också upp. Där finns även en sågskärare Hans Göransson i den senare längden.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1446) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Torsdag den 16 oktober 2008 kl. 22.28
Tack så mycket, Lotta, för bonusuppgifterna. De var intressanta. Sågskärare Hans Göransson kan ev. vara Jöran Hanssons son. Det var intressant att Pål Arvidsson står som mästersven 1750 och hammarsmed 1756, efter Hindrik Ståhle. Så Jöran Hansson var fattig. Lisbet Jöransdotter, dör ju i Glimåkra, Skåne, den 23/11 1811 och då står hon som inhyses fattighjon ( Glimåkra C:4 sid. 109 ). Det kan inte ha varit lätt förr. Att Pål och Lisbeth hamnade i Glimåkra, Skåne, kan bero på att deras yngsta dotter Anna, gifte sig med en från Glimåkra och bosatte sig där. De kanske flyttade till dottern på äldre dar.

Tusen tack för bonusen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1495) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Söndag den 19 oktober 2008 kl. 11.16
Tack Lotta, för att du skrev att drängen Jöran Hansson kom från Hinneryd, när han gifte sig med Margareta Sunesdotter. Vi bor i en socken nära Hinneryd och ska kolla på biblioteket som har mikrokort från Hinneryd om det kan finnas en tänkbar far till Jöran, som måste heta Hans. Det finns inga kyrkböcker så långt tillbaka, men tänkte kolla om namnet Hans förekommer i Hinneryd.

Ang. Kåse-släkten och Pål Arvidsson har bitarna fallit på plats, och så här i efterhand, då vi har tittat innan på föräldrarna till Pål, Arvid Larsson och Margareta Bernhardsdotter Kåse, så förstår jag inte att vi inte kunde koppla ihop dem. Hade en liten misstanke att Pål kunde ha en trolig anknytning till Kåse, men vi kunde inte koppla ihop dom. Varken min man eller jag. Men tack vare er gick det bra.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1500) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Söndag den 19 oktober 2008 kl. 15.46
Hej Carina,
nu ska jag vara lite besvärlig. Ursäkta på förhand! :)

Att Jöran Hansson kommer från Hinneryd när han gifter sig i Almundsryd 1724 behöver inte betyda att han är född där eller att hans föräldrar bor där, men det kan naturligtvis vara så. Lycka till med att hitta honom!

När det gäller Pål Arvidsson skriver du att "bitarna har fallit på plats" och det verkar som du är säker på att du hittat rätt föräldrar. Ovan finns bara teorier om att det kan vara dom. Det skulle vara bra om du skrev på vilket sätt det "fallit på plats", så att alla som läser inläggen också får reda på det. Du vet, det där med källor och så..... :)

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1683) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Lördag den 01 november 2008 kl. 13.00
I Göteryd C:1 bild 179/sid 340, föds 6? nov 1726, Påfvel, Arfvids och Margretes barn i Lönhult. Hfl Stenbrohult, AI:3 bild 14/sid 10, boende i Brännhult, Påhl Arfwidsson f. 1730 ( fel födelseår ), fick attest till Stenbrohult från Göteryd 1751. I Brännhult finns också Jöran Hansson f. 1702 och hans hustru Margareta f. 1702, Henrik Ståhle f. 1721 och hans hustru Elin Arfvidsdotter f. 1723, med familj. Elin Arvidsdotter och Påhl Arvidsson är syskon. I Stenbrohult C:1 sid, 223, föds Helena Greta 24/12 1750 med föräldrar Elin Arvidsdotter och Henrik Ståhle. En av faddrarna till Helena Greta är Anders Arfvidsson, troligtvis en bror till Elin och Påhl. Föräldrar till Anders, Påhl och Elin är Margareta Kåse och maken Arvid Larsson. Arvid Larsson dör 18 dec 1748, Göteryd C:1 bild 31/sid 619.

I Almundsryd C:1 sid, 106 föds 26/1 1732, döpt 30/1, Elisabeth, Jöran Hanssons dotter i Kvarnhult, mor Margareta Sunesdotter.

I Stenbrohult C:2 sid, 438 vigs gesällen Påål Arfvidsson och Lisbeth Jöransdotter 23/3 1752, boende i Brännhult.

I AI:3 bild 179/sid 340, Brännhult, är Påhls födelseår tillrättat till 1726. Påhl Arvidsson och Lisbeth Jöransdotter har barnen, Elin 1752, Nilla 1753 och Arvid 1760. Barnens födelsår varierar något i husförhören. Anna föds 1767 i Bengtsboda.

Påhl Arvidsson kom till Brännhult/Diö där hans syster Elin Arvidsdotter med make Henrik Ståhl bodde. I Brännhult/Diö bodde också hans blivande svärföräldrar, kolare Jöran Hansson och hans hustru Margareta Sunesdotter, vars dotter Elisabeth/Lisbeth gifte sig med Påhl. Påhl och Lisbeth träffades där, verkar logiskt så. Smeder var rätt så rörliga förr, det har jag erfarenhet av då jag själv är från smedsläkt. Detta är min mans anor. Lisbeth och Påhl slutade sina dagar i Glimåkra, Skåne, där deras yngsta dotter Anna bosatte sig.

Nu till huggskottet, så återstår att ta reda på om Lisbeths mor Margareta Sunesdotter, är en dotter till Sune Jonsson och hans hustru Maria Wilhelmsdotter. Eventuellt kan det vara så. Ska låna litteratur på biblioteket om vallonsläkt. Men det finns trådar som tyder på att tanken inte är dum, men det vet jag inget säkert om än.

Tack för hjälpen allihop.

Vänligen
Carina
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2438) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Måndag den 05 januari 2009 kl. 20.47
Påhl Arvidsson i inläggen här ovan, har sin syster Elin Arvidsdotter och hennes make Henrik Ståhle som vittnen vid två av sina barns dop. Det är till dottern Elin f. 17/9 1752, som Henrik Ståhle är vittne, Stenbrohult C:2a bild/9 sid/9 och dottern Nilla f. 29/1 1755, som Elin, Ståhles hustru, är vittne, Stenbrohult C:2a bild/15 sid/21.

Påhls två övriga barn är sonen Arfvid f. 22/2 1762, Stenbrohult C:2a bild/33 sid/57 och dottern Anna f. 14/8 1770, Stenbrohult C:2a bild/54 sid/99. Elin, Nilla och Arfvid är födda i Bränhult och Anna är född i Bengsboda.

Påhl och hans hustru Lisbeth Jöransdotter flyttade till Glimåkra i Skåne. Deras yngsta dotter Anna gifte sig där med Bengt Månsson f. 11/4 1771, Glimåkra.

Påhl och Lisbeth/Elisabeth finns även i Glimåkra husförhör, A1:5 bild/31 sid/26, under Tåckarp, med mågen Bengt Månsson och dottern Anna ( står född i Stenbrohult ) och Annas oäkta son Arfvid som hon fick i Glimåkra innan hon gifte sig med Bengt Månsson. Här finns även skrivet att Påhl dog 15 sep 1803.

Anna Påhlsdotter får många barn varav den yngsta sonen är Anders Bengtsson Orädd f. 24/6 1811, Källstorp, Glimåkra, soldat. Så i Östra Göinge finns det säkert en hel del ättlingar som har ett ursprung från Kåse.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3073) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Söndag den 08 februari 2009 kl. 01.12
Påhl Arvidsson ovan, hade ytterligare ett barn än de fyra som står ovan. Det är sonen Anders f. 13 feb 1767 i Kvarntorp, Stenbrohult. Familjen Påhl Arvidsson flyttade 1777 från Stenbrohult, Småland till Glimåkra, Skåne. Döttrarna Nilla och Elin flyttade troligtvis inte med. Sonen Arvid dör 1782 i Glimåkra 20 år gammal. Dessa uppgifter har en forskare Inge Nilsson forskat fram.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5078) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Tisdag den 13 oktober 2009 kl. 18.45
Påhl Arvidssons svärföräldrar Jöran Hansson dör 11/3 1787 i Bränhult, Stenbrohult, 88 år gammal, född i Hinneryd sn, bruksdräng, arbetat vid Ry bruk och Diö bruk, fått understöd av församlingen och Margareta Sunesdotter dör 6/4 1779, beg 11/4, 80 år gammal i Bränhult, Stenbrohult.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)