|
Av Håkan Andersson - Torsdag den 26 november 2009 kl. 11.53
|
Om minnet inte sviker så fanns det något som hette Bergkvara sjöassuransförening. Ett slags försäkringsbolag som man försäkrade båtarna i när en del av handelsflottan hade Bergkvara som hemmahamn. Var finns handlingarna idag som rörde Bergkvara sjöassuransförening?
|
|
|
Av Christian Andersson - Torsdag den 26 november 2009 kl. 13.13
|
Hej Håkan Om jag inte har fel för mig så kom Bergkvara på andra plats när det gällde tonnage, det var bara Brantevik som var större. Jag tror att Bergkvara sjöfartsmuseum kan hjälpa dig med upplysningar sjöassuransföreningen. Det finns också ett sjöfartsmuseum i Kalmar Men om jag minns rätt så har de inte så mycket som rör Bergkvara. Har du läst Gunnar Alexanderssons böcker? LIBRIS Han var den verkligen kännaren av sjöfarten i Bergkvara, men har tyvärr gått ur tiden. Barometern. Är det någon särskild släkt du är intresserad av? Jag har forskat en del på "Jonsarna" Det vill säga ättlingarna till båtsmannen Jonas Liten. Du hittar mera om honom och hans barn under båtsmännen i Söderåkra socken Christian
|
|
|
Av Håkan Andersson - Torsdag den 26 november 2009 kl. 14.23
|
Hej Christer Har läst Alexanderssons böcker. Har köpt dem och de ligger hemma. Det är handlingar som sjöassuransföreningen som jag i första hand är intresserad av är deras första ärende (om jag inte minns fel) som en av mina släktingar stod för. Det är en bror till min farfars mor, Viktor Adrian Svensson, som på något vis råkade ut för något när han var ute på sjön. Om det var masten som bröts eller vad det nu var. Hade varit roligt att läsa om detta i deras handlingar. Dels för att se om man hittade någon av mina andra släktingar i dessa handlingar. Inte för att jag hört talas om något annat men ändå. Håkan
|
|
|
Av Håkan Andersson - Måndag den 08 augusti 2022 kl. 13.58
|
Vill minnas att det en gång en sjöassuransförening i Bergkvara. Förmodar att det är någon slags försäkringsbolag som fanns under den tid som handelseflottan huserade i Bergkvarade. Sent 1800-tal tidigt 1900 tal. Undrar bara var handlingarna finns bevarade kring denna verksamhet. Skulle inte tro att verksamheten fortfarande är verksamheten är igång idag. Har pratat med folk som är anslutna till sjöfartsmuseet i bygden men de visste inte riktigt. Pratade med sonen till en av författarna till en av böckerna om sjöfarten i Bergkvara men han visste inte heller var de fanns. Författaren själv är avliden sedan en tid tillbaka. Vill minnas att han hette Alexandersson i efternamn.
|
|
|
|
|
|