|
|
Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Söndag den 07 november 2010 kl. 10.22
|
Jag har brytit armen och slitit avv muskelfästet i höger arm, men jag ska försöka klara,et ändå. ser det konstigt ut så förstår ni varför. Jag söker Måns Bogren född 1760 i Öggestorp och hans fru Lisa svendsdotter född där med? Måns och hnas fru finns i Öggestorp AI:1 bild 176/s 133 på Kanarp Norrgård. I Öggestorp AI:2 bild 23/s 29 är Måns överstruken och hans fru finns inte hller med men sonen Anders född 1781 är kvar. Har letat i 3 husförhör efter detta men inte hittatr nåogt, Jag undar om någonkan hkälpa mig med resten.
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Söndag den 07 november 2010 kl. 11.27
|
Hej Ninnie, inte kul grejer du råkat ut för. Lisa Svensdotter dör 1789-12-12 i Öggestorp (CI:3 sid 49) och Måns/Magnus Bogren gifter om sig 1790-06-19 med jungfru Anna Dorothea Adrian (CI:1 sid 53). Sedan har dom förmodligen flyttat innan nästa hfl börjar. Alltså omkring 1795-96, för i AI:2 sid 236-238 finns dom inte kvar i Kanarp Norrgården. Är sonen Anders (eller någon annan av Måns barn) en anfader till dig? Var bor han i så fall när hans barn föds? Det gäller att följa personerna i varje hfl för att "landa" på rätt ställe. Ofta är det lättare att följa någon bakåt genom längderna. Mvh// Lotta
|
|
|
Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Söndag den 07 november 2010 kl. 12.13
|
Måns bogren är min morfars morfars farfars far och hna fick sonen anders född 1781 o öggestorp. anders i sin tur fick en son som hette magnus född 1808 också i öggestorp. men hur ska jag göra nu när jag inte vdety vart måns tar vägen. ska jag gå bakåt från anders född 1781? eller hr ska jag göra?
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Söndag den 07 november 2010 kl. 12.54
|
Eftersom Måns/Magnus Bogren var frälsefogde så kan det vara svårt att hitta honom när han flyttar. Han flyttar förmodligen när han får ny tjänst. Anders Magnusson får sonen Magnus, och tvillingsystern Catharina, 1808-11-11 på Rommelsjö Långegården, Öggestorp (CI:3 sid 190). Tyvärr står det inte var han kommer ifrån när han kommer till Långegården (AI:2 sid 368). Men eftersom hans var var frälsefogde, som sagt, chansade jag och letade lite under Ulfsnäs säteri i Öggestorp, och i AI:2 sid 228 på torpet Kullen under Ulfsnäs finns han och hustrun med några barn. Och igen så är dom strukna utan uppgift om vart dom tar vägen! Jag försökte med Google eftersom hustruns namn är ganska ovanligt och hittade på Geni en hemsida där Magnus Bogren finns med. Tydligen dog han i Falköping 1804-02-13, men det måste givetvis kontrolleras eftersom det är en andrahandskälla. Du kan ju också kontakta den som står som ansvarig för uppgifterna där. Måns var förresten inte född i Öggestorp, åtminstone inte 1760. Det föds varken någon Måns eller Magnus det året där.
|
|
|
|
|
|
|