|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 16 november 2008 kl. 14.16
|
Har följande uppgifter: Arvid Nilsson, född 1738, död 20/11 1817 i Norra Kärr, Söderåkra församling gift med Cajsa Andersdotter, född 1749, död 1/4 1786 i Norra Kärr, Söderåkra församling Var jordbrukare i Norra Kärr Kända barn: Anders, född 18/12 1779, död 4/2 1846 Nils, född 1781 Peter, född juni 1785, död 23/7 1787 All ny information om familjen är av intresse, söker också föräldrar/förfäder till Arvid och Kajsa.
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 16 november 2008 kl. 16.11
|
Hej Håkan! Än en gång måste jag fråga dig om dina källor. Varifrån kommer dina uppgifter om födelseår? Är det beräknade utifrån åldersuppgifter i dödböckerna. Eller är de beräknade utifrån åldersuppgifter i husförhörslängderna? Här har du några ledtrådar hämtade från FamilySearch - Vital Records. Du får själv kontrollera dem i originalkällorna. Arfwe <nilsson> Birth: 03 May 1738 Place: <soderakra,> Christening: 14 May 1738 Place: Soderakra, Kalmar, Sweden Parents: Father: Nils ARFWESON Mother: Ingre PARSDR Source Information: Batch Number: C412272 Source Dates: 1734 - 1828 Film or Fiche Number: 138574 Collection Details: Soderakra; Svenska Kyrkan Nils ARFWESON Marriage: Spouse: Ingre PARSDR Marriage: 06 Jun 1724 Place: Soderakra, Kalmar, Sweden Source Information: Batch Number: M412272 Source Dates: 1704 - 1827 Film or Fiche Number: 138574 Collection Details: Soderakra; Svenska Kyrkan Christian
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 16 november 2008 kl. 17.38
|
Hej Får tacka för pusselbitar även här. När det gäller födelseår i den tidiga folkbokföringen, om nu inga husförshängder finnes, så har i alla fall jag utgått från åldersuppgiften i död- och begravingsboken när jag beräknat födelseåret vilket även med detta sätt kan avvika med något år från det verkliga födelseåret. Hälsningar Håkan
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 16 november 2008 kl. 18.24
|
Hej Håkan! För min del är det inte nödvändigt med volymbeteckning och sidnummer. Men det är bra att veta om ett årtal är ungefärligt och från vilken bok årtalet är beräknat. T.ex. dödbok + årtal/datum. Eller vilken husförhörslängd med sidnummer eller angivelse av den by det rör sig om. Det måste gå att kontrollera källan på ett enkelt sätt. Utifrån dina premisser tror jag att du kan hitta födelsedata även för Cajsa Andersdotter i mormonernas Vital Records. Ett litet aber är det inte verkar gå att hitta någon vigsel. Det borde det göra eftersom de är födda i samma socken.
|
|
|
|
|
|
|