Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Västergötland (socknar A-F)   >   Björketorp   >   Björketorps Backa   >  
Björketorps Backa [äldre inlägg]
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1231) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kaj Andersson (Kajan) - Lördag den 11 oktober 2008 kl. 10.31
Hej alla!
Som relativt nyinflyttad på den gamla gården Backa i Storåns dalgång, Björketorps socken, är jag mycket intresserad av uppgifter om denna gård. Släkter, ägoförhållanden, och allt annat av betydelse för gårdens historia. I modern tid har gården varit privatbostad och dessutom nunnekloster. En grupp nunnor i Fransiskanerorden (Sta Klarastiftelsen) har bedrivit verksamhet här under 11 år, det var av dem vi köpte. Själva planerar vi för att utveckla kursverksamhet (bild, keramik), mindre konferenser/retreater och vandrarhem. Men det är mycket arbete kvar innan dess. Vi har fått ett upprustningsbidrag från länsstyrelsen för att behålla den gamla ladugården, som har varit mycket förfallen. Ialla fall skulle vi vilja kunna beskriva Backas historia för en bredare allmänhet.

Backa


Bilden visar situationen i somras, när vi startade vårt renoveringsarbete. Idag ser den här vyn helt annorlunda ut.

Såvitt vi kunnat se, har gården dokumenterade anor åtminstonde tillbaka till 1700-talet. Den nuvarande huvudbyggnaden tror vi är uppförd ca 1760, ladugården är daterad till ca 1850, men med byggnadsdetaljer tillbaka till 1700-tal. Trakten där Backa ligger är ett område med riksintresse för kultur och miljö, och kommunen (Härryda) håller på att ta fram områdesbestämmelser för att förstärka kultur- och miljöskyddet.

Om någon har uppgifter om Björketorps Backa skulle det vara roligt att få ta del av dem.

För övrigt, ett jätte-tack till Jörgen för Arkivguidens Forum!

/Kaj
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1234) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Lördag den 11 oktober 2008 kl. 11.37
Hej Kaj,

Jag har inga upplysningar om gården, men det verkar vara ett intressant och jobbigt :) projekt.
Hoppas att det faller väl ut.
Är det K-märkt? Det brukar ju ställa tilldet ibland.

Hälsn. Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1276) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Lördag den 11 oktober 2008 kl. 22.25
Läste här på nätet att Backa var tidigare en så kallad frälsegård, ägd av en adelsman vilket medförde skattelättnader. Gården delades sedan upp i fyra gårdar.

Det är ju alltid intressant att veta historien om en gård. Hoppas någon annan vet mer.

mvh/Carina
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1314) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kaj Andersson (Kajan) - Söndag den 12 oktober 2008 kl. 22.00
Eivor: Härryda kn håller på att ta fram områdesbestämmelser för Storåns dalgång. Huvudbyggnaden på vår fastighet kommer att bli Q-märkt, vilket innebär att vi inte ens kan byta färg på ytterdörren utan bygglov. Men vi visste om det innan köpet, och tycker väl egentligen att det är ganska bra med ett starkt kulturskydd av så vackra byggnader.

Carina: Kan skattelättnaden ha varit kopplad till att det möjligen funnits två soldathemman knutna till gården - Hjorttorp och Hedeslätt?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1317) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Måndag den 13 oktober 2008 kl. 00.06
Det är bra att man skyddar gamla byggnader. Åtminstone fasaderna.
Min son har köpt ett k-märkt hus och får bara ändra inomhus. Det blir ju vissa begränsningar, men det vet man ju, som Du skrev.
Skulle vara bra om de tänkte på det inne i sta´n också. Där är det glashus och höghus som gäller nu.
Väntar bara på att hela Eriksberg skall rasa ner som Atlantis i älven. :)
Du får lägga ut en bild när det är klart.

Hälsn. Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1323) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Måndag den 13 oktober 2008 kl. 10.55
Kaj,
jag vet inte riktigt vad Carina menar med att gården "var tidigare en så kallad frälsegård, ägd av en adelsman vilket medförde skattelättnader" och att "gården delades sedan upp i fyra gårdar".
Att gården var en frälsegård innebar inte några skattelättnader, utom möjligen för adelsmannen som ägde den. Brukarna av en frälsegård betalade skatt till ägaren/adelsmannen istället för till kronan/staten.
Gården Backa består redan 1642 (troligen även tidigare), enligt mantalslängden, av fyra hushåll/brukningsdelar på 1/4 mantal vardera och verkar fortsätta så ända fram till och med 1897 åtminstone, då den sista hfl jag har tillgång till slutar.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1327) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Måndag den 13 oktober 2008 kl. 14.09
Detta stog skrivet på nätet, att gården var tidigare en frälsegård. Tyvärr drog jag inte länken hit, då adressen var jättelång och nu är jag inte människa till att hitta den igen. Jag har provat med att googla men kan inte hitta den igen. Söker mer och hittar jag sidan lägger jag ut länken dit.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1328) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Måndag den 13 oktober 2008 kl. 14.21
Skam den som ger sig. På sid 3 står det att gården var en frälsegård och på sid 5 står det om Backa. Jag fick inte fram pdf-filen om Backa men detta är samma sida i hmtl. Klicka på länken:

Backa
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1333) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Måndag den 13 oktober 2008 kl. 14.57
Tack Carina,
då förstår jag vad du menar. Men dom som skrivit rapporten som är en "kulturhistorisk inventering av Storåns dalgång i Björketorps socken" verkar inte riktigt ha kläm på vad en frälsegård är. :)
I stycket "Bebyggelsen" skriver dom först om säteriet Apelnäs och därefter att "Även gården Backa var tidigare en så kallad frälsegård, ägd av en adelsman vilket medförde skattelättnader. Gården delades sedan upp i fyra gårdar." Det framgår inte heller när "tidigare" och "sedan" är.
Stycket "Backa" inleds sedan med "Vid tiden för laga skifte, var byn Backa uppdelad i fyra gårdar..", så det är som sagt lite luddigt.

Bästa sättet att ta reda på när och hur länge gården varit frälsegård är att läsa jordeböckerna. I dom framgår hur stor skatten var, vem som ägde gården och vilka som brukade den. Och, som jag skrev ovan, mantalslängderna tar också upp vilka brukarna av gårdsdelarna var.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1344) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Måndag den 13 oktober 2008 kl. 20.07
Javisst Lotta, jordeböcker och mantalslängder är ju det bästa. Vad som står på nätet ska man inte lita helt på och i detta fallet är det ju som du skriver lite luddigt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1347) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kaj Andersson (Kajan) - Tisdag den 14 oktober 2008 kl. 01.29
Just nu saknar jag alla abonnemang på mantalslängder, kyrkoböcker, eller jordeböcker...
Men tack ska ni ha för en intressant diskussion - och Eivor, du ska få se verkligt fina bilder längre fram! :)
En fråga kvarstår för mej. Någonstans har jag läst att två soldatrotar tillhörde Backa. Normalt brukar det väl vara en rote? Kan detta ha varit skäl för skattereduktion?

(Ändrat av Kajan den 14 oktober 2008 kl. 01.32.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1353) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Tisdag den 14 oktober 2008 kl. 10.51
Kaj,
du behöver väl inget abonnemang! Hur långt är det från Backa till Geijersgatan 1 i Göteborg? :)

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1364) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Tisdag den 14 oktober 2008 kl. 13.56
Kaj,
en rote var oftast flera gårdar som tillsammans "bekostade" en soldat. Att det skulle medföra någon skattereduktion vet jag inte något om, men hur det än var så inte blev kostnaderna mindre. :)
Det är oklart vad dom som skrev ovan nämnda rapport egentligen menar med "skattelättnader", om dom menar att adelsmannen fick minskad skatt eller att bönderna som brukade gårdsdelarna fick det. Vilket det än är så är det felaktigt skrivet.

I husförhörslängden 1865-1874, finns under Backa två soldattorp.
Nr 258 Sold. Anders Gustaf Knall, född 1837, med familj.
Nr 216 Sold. Bengt Johan Lif, född 1823, med familj.

Det bör framgå av Grills "Statistiskt sammandrag af Svenska Indelningsverket" vilka gårdar som "ansvarade" för soldaterna nr 258 och 216.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1392) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kaj Andersson (Kajan) - Tisdag den 14 oktober 2008 kl. 19.21
Lotta,
Geijersgatan 1 har jag besökt ett antal ggr, och fortfarande jobbar jag i Göteborg, så det är väl fullt möjligt - men så är det där med att ta sig tid! Det du skriver om rotar vet jag ju, möjligen tror jag att Backa (på 1850-talet fyra boställen) ensam höll dessa två rotar. Häftigt namn, Knall :)

Just nu är det full fart på jobbet, dessemellan fortfarande upprustningsarbete härute. Så Landsarkivet får vänta lite till.

/Kaj
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1396) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Tisdag den 14 oktober 2008 kl. 20.51
Jag har inte tillgång till Grill så jag vet inte vilka gårdar som hörde till vilka rotar i Björketorp. Men i hfl 1853-1864 finns under Backa nr 261, soldaten Bengt Johan Lif med familj.
Nr 258 Anders Gustaf Knall verkar ha blivit soldat mellan 1857 och 1861, då han flyttar in hos sina svärföräldrar i ett torp under Backa. Så om det numret hörde till Backa egentligen eller om det bara var soldaten som fick bosätta sig där, det vet jag inte.
Tidigare fanns nr 258 under Barekulla och då var Anders Gustaf Knalls far soldat där, Johannes Larsson Knall, född 1814 och död i Borås 1857.
Du får försöka slita dig en stund från jobbet och upprustningen och gå till biblioteket och titta i Grill. :)

Mvh//
Lotta

(Ändrat av Lotta den 14 oktober 2008 kl. 20.53.)

(Ändrat av Lotta den 14 oktober 2008 kl. 20.54.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1397) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Tisdag den 14 oktober 2008 kl. 21.20
Om inte biblioteket kommer till dig... :)

Enligt Grill var Backa i Björketorps socken, Bollebygds härad, nummer 111 i 2:a kompaniet (Marks kompani) av Älvsborgs regemente.

Och det stämmer ju bra med nummer 261. Ironi? Alls icke! :)

Nummer 261 måste helt enkelt vara numret inom regementet. Varje kompani har 150 knektar/rotar. Nummer 111 i 2:a kompaniet blir då 261 i regementet.

Nummer 258 blir på samma sätt nummer 108 i 2:a kompaniet. Och enligt Grill är det Barekulla, vilket ju stämmer bra det också.

Nu är det bara stamroten (huvudgården) i roten som ger namn åt roten hos Grill. Det kan alltså ingå andra gårdar också utan att det framgår där. Med andra ord är det möjligt att en del av Backa kan ha ingått i en annan rote; det får man kontrollera i rullorna.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1398) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kaj Andersson (Kajan) - Tisdag den 14 oktober 2008 kl. 21.28
Har ni kunnat se om Lifs torp kallas Hjorttorp eller Hedeslätt? Så kallas de idag...

(Ändrat av Kajan den 14 oktober 2008 kl. 21.37.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1404) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Onsdag den 15 oktober 2008 kl. 10.43
Hej Kaj,
nu har jag följt Lif i husförhörslängderna t.o.m. 1897 och fram till dess hade inte soldattorpet något namn. Sonen Magnus Bengtsson Lif tar över som soldat nr 261 1878 efter fadern.
Nr 258 "flyttar" tillbaka till Barekulla 1875 då Gustaf Alexandersson Gill blir soldat för det numret. Inte heller det torpet har något namn i hfl 1888-1897. F. d. soldaten Anders Gustaf Knall bor kvar under Backa i ett torp utan namn.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1421) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kaj Andersson (Kajan) - Onsdag den 15 oktober 2008 kl. 23.54
Synd att du inte hittade ngt Lotta. Men ett jättestort tack för din möda! Jag får försöka med andra lokala källor, det kanske finns ngn här i omgivningen som kan veta mer.
/Kaj
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1423) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Torsdag den 16 oktober 2008 kl. 11.08
En möjlighet kan ju vara att torpen fick namn först i början av 1900-talet när indelningsverket upphörde. Jag tror det var 1901, men militärhistoria är inte min starka sida. :) Det bör dock vara lätt att hitta uppgifter om.
Kyrkböckerna slutar ju inte 1897, men jag har inte tillgång till senare böcker. Det ska nog inte vara så svårt att få fram uppgifter om torpen och när namnen dyker upp första gången.
Lycka till! :)

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1424) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Torsdag den 16 oktober 2008 kl. 11.23
I mantalslängderna kan det stå torpnamn som inte finns i husförhörslängderna. Och eftersom de är årliga, så man kan se vilket år ett namn dyker upp första gången.

Men det är bara äldre mantalslängder som är filmade - så då är vi tillbaka på Geijersgatan... :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1480) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Hanne Berndtsson (Kaprifol) - Lördag den 18 oktober 2008 kl. 11.16
Hej Kaj, lite uppgifter som jag bistått dansk släktforskare med som söker sina svenska rötter. Hoppas det kan bidra till något..:-)

Källa: Gid.nr: 671.13.78400, [Älvsborg, Göteborg och Bohus] Björketorp, AI.4, Husförhör, 1828 - 1838, 88-0, Bild 54 av 97

Backa, Björketorp församling

Erik Gunnarsson f. 1 nov. 1778
Johanna Carlsdotter f. 25 mars 1787

S. Anders f. 23 juni 1814
S. Johannes f. 4 juli 1816 i Backa, Björketorp
S. Carl f. 4 dec. 1823 tvilling
D. Gunilla f. 25 febr. 1810
D. Cherstin f. 2 jan. 1812
D. Anna f. 20 okt. 1820
D. Christina f. 4 dec. 1823 tvilling
D. Anna Britta f. 19 marts 1827 – död 1834
D. Johanna f. 13 jan. 1830

(Ändrat av Kaprifol den 18 oktober 2008 kl. 11.17.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1494) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kaj Andersson (Kajan) - Söndag den 19 oktober 2008 kl. 08.10
Tack för uppgifterna Hanne!
/Kaj
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1601) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kaj Andersson (Kajan) - Söndag den 26 oktober 2008 kl. 14.56
Tack vare ArkivDigital´s flotta prova-på-erbjudande har jag börjat botanisera lite kring Backa. Gården finns omnämnd i Björketorp C1, som går tillbaka en bit ner i 1600-talet. Bland annat har jag en uppgift om att Börtha Ambjörnsdotter år 1693 gifter sig med drängen Anders Larsson - men var bor han? Är det någon här som kan tolka det:

Börtha


Jag har ytterligare svårigheter med att läsa namnen på tvä män från Backa som dör runt sekelskiftet 16-1700:

man1
;
man2


Och slutligen en notis om en födelse från november 1697, som är mycket svårtolkad för mej:

födelse


Tacksam för hjälp med tolkningen av texterna.

/Kaj
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1602) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Söndag den 26 oktober 2008 kl. 16.12
Det finns en gård i Björketorp som heter Habäck. Anders Larsson skulle kunna vara därifrån (Haabeck).

Männen från dödboken heter Hans respektive Jöns.

Födelsenotisen: Karin Andersses och h. Karins d. i Backa. Test: Anders ibid. Hans i Habäck. Clement i Skog. Q. h. Börta Ambiörsdr i Backa. Elin ibid. Anna i Furberg.

"Skog." lär vara Skogsgärde (som det officiellt stavas i dag). En Clemet i Skogärde får barn i april 1694.

Jag lägger in en bild från Lantmäteriets kartsök som visar alla de nämnda gårdarna i dag.

Backa
Nästa sida
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)