Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Västergötland (socknar A-F)   >   Fyrunga   >  
Rullman
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4645) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 14 augusti 2009 kl. 15.23
Någon som vet något om Abraham Rullman och hans för mig okända hustru. Har hittat 2 söner till paret Sven och Petter.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4650) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Hanne Berndtsson (Kaprifol) - Fredag den 14 augusti 2009 kl. 21.54
Hej Kenneth, när kan dessa personer tänkas vara födda och var??? Och vad är det du vill veta om familjen? :-)

mvh Hanne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4653) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Söndag den 16 augusti 2009 kl. 10.28
Har inte mer uppgifter om Abraham än jag skrivit ovan. Härstammar själv från sonen Sven gift 1750 med Catarina/Kajsa Warmark hennes förfäder har jag koll på, men hittar inget i kyrkböckerna i Fyrunga och Norra Vånga om Sven och fader Abraham. Tidsmässigt ligger det väl omkring 1720 och framåt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4654) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Söndag den 16 augusti 2009 kl. 12.23
Hej Kenneth,

Jag tror du får leta i militära rullor. Jag hittade en Carl Rullman, född 1733-09-04 i Kvänum (står både 1728 och 1734 i hfl). Faderns namn är inte nämnt i dopboken C:2 sid 120, men från och med mantalslängden 1722 finns en löjtnant Rullman med hustru i Kvänum på Tornum Sven Andersgården, där även en löjtnant Tornbergs änka finns. Från 1723 finns löjtn. Rullman på Tornum Måns Svensgården. Senare kallas han "expect: löjtn" och 1744 står han som "avsk. löjtn.", tyvärr aldrig med förnamnet.
En Peter Rullman föds i Kvänum 1736-06-19, C:2 sid 126.
Födelse- och dopböcker verkar saknas för Kvänum mellan 1719 och 1730, och under den tiden kan det kanske vara troligt att Sven föds.

Carl Rullman finns med i Kvänum AI:1 sid 7 (1782-1785), bosatt på Vägestorp med hustrun Charlotta Bratt, född 1734 i Forshem, dotter Fredrika född 1769, sonen Anders född 1775 och sonen Sven född 1778, samt brorsdotter Mertha född 1772. Enligt AI:3 sid 17 flyttar hela familjen utom Fredrika till Vinköl 1794.
Fredrika bor kvar på Vägestorp med sin man Per Filip Silfverhielm född i Lekåsa (Djupsås, Essunga) 1755 och barnen Carl Magnus och Adolph Fredrik.

Var är Sven och Catharina bosatta efter vigseln i Norra Vånga 1750-03-21 (C:2 sid 181)? Hur är det med Svens och Catharinas barn? Finns några fler Rullman med som faddrar?

Ha de' och hälsa familjen :)

Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4655) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Söndag den 16 augusti 2009 kl. 15.06
Hel Lotta
Trevligt att råka på gamla bekanta. Sven och Catarina bor på Tornum i Kvänum däe han enligt bouppteckning ska ha dött 1758. Löjtnanten Anders Rullman känner jag till även Carl Rullman misstänker att de är bröder till min Abraham. Löjtnanten är för övrigt gift med kvartersmästare Sven Andersson Tornbergs dotter Agneta. Får bara inte ihop hur de är släkt och vad deras föräldrar heter dessa tre herrar och vem Abraham är gift med.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4656) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Söndag den 16 augusti 2009 kl. 20.00
Hejsan igen,
jo, visst är det trevligt. :)

Jag har tittat lite mer på Rullmannarna och jag misstänker att Sven är son till löjtnanten Anders Rullman, och jag tror att Sven har ett dubbelnamn, alltså Sven Abraham, och att det inte är frågan om ett patronymikon Abrahamsson.
När Sven och Catharinas barn föds står aldrig Abraham som en förkortning på Abrahamsson som övriga son-namn skrivs. Enda gången det är förkortat är 1753 när dottern Magdalena döps, och då står det Abrah:.

Löjtnanten Anders Rullman dör 1749-03-09, och begravs 03-17 enligt Norra Vånga C:2 sid 248. Han har dött och begravts i Göteborg och är 64 år gammal. Han är alltså född ca 1685. Eftersom det inte finns någon annan Rullman i Kvänums mantalslängder på 1720- och 1730-talen, så måste det vara han som är far till Carl och Peter. Troligen är han också far till Märta Rullman som gifter sig 1751 med Lars Andersson och till Cajsa Rullman som gifter sig 1757 med Jonas Andersson från Hangelösa, och även Märta Christina Rullman som gifter sig 1758 med Anders Andersson i Kongsgården(?). Alla gifter sig i Kvänum.

Änkan Tornberg har en dotter hemma enligt mantalslängderna före 1722 när Rullman dyker upp, kan det vara Agneta? I så fall har dom väl gift sig runt det året, och troligen fått några barn på 1720-talet, som dessvärre inte går att hitta i någon födelsebok eftersom den saknas. Där skulle ju kunna rymmas en Sven Abraham och några döttrar före Carl 1733 och Peter 1736. :)

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4658) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Söndag den 16 augusti 2009 kl. 22.51
Hej igen Lotta.
Du är en ängel, letade igenom en gamla anteckningar och visst är det så att Anders är troligen fader och inte broder, det stämmer mer tidsmässigt i alla fall. Dessa Märta som du skriver om kände jag inte till. Änkan Tornbergs dotter kan var Agneta.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4799) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 11 september 2009 kl. 15.27
Hej Lotta

Kollade i bouppteckningsregistret Sven Abraham Rullman är död 1758. Det finns ju ingen dödebok detta år. Har inte kollat själva bouppteckningen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6223) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Torsdag den 04 februari 2010 kl. 09.55
Bouppteckningen kollad. Sven Abraham hade 2 barn Anders och Helena som i moderns senare bouppteckning kallas Magdalena. Modern Kajsa/ Catarina Warmark omgift med Nils Liedberg. Skäms lite Lotta, det var länge sedan jag kollade detta.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)