Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Västergötland (socknar A-F)   >   Dalstorp   >  
Hans Andersson, född 1785, och hans son Anders Hansson, född 1820
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7643) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Söndag den 10 oktober 2010 kl. 12.59
Det gäller min mormors farfar oh mormors farfars far - Hans Andersson född i Dalstorp 21/12 1785, hans hustru Caisa Andersdotter född 7/4 1792 och Anders Hansson född 23/8 1820, alla är födda i Dalstorp.

De finns i Dalstorp AI:2 (1811-1830) s 52 under Knestorp Rättaregård, sedan hittar jag dom inte efter det. Jag sökte 3 husförhör framåt under hela Knestorp och under Svedjorna där mormors far kom ifrån men jag hittar dom inte. De har trollat bort sig själva
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7645) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Söndag den 10 oktober 2010 kl. 13.27
Hej Ninnie,
AI:2 består av flera längder. 1827-1830 på sidan 53 - bild 138 i AD - står vid Knestorp Rättaregården att familjen finns "på Stenhagen under Gunnarsbo". Och där finns dom i samma längd på sidan 49, bild 136.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7650) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Söndag den 10 oktober 2010 kl. 15.43
Tack snälla Lotta, nu kan jag söka vidare
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7663) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Onsdag den 13 oktober 2010 kl. 20.26
Folket i Dalstorp är inte roliga.
Jag hittade Hans Andersson, hans fru och barn i Dalstorp AI:3 sida 114 på Stenhagen. Där flyttar Anders någonstans men vart.
Sedan hittade jag dom igen i AI.4 Sida 94 och AI:5 sida 100 där Hans och hans hustru flyttar till Knestorp, men det står inte vart i Knestorp de flyttar. Tittade på hela Knestorp men de fanns inte där. Snälla, hjälp mig
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7667) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Torsdag den 14 oktober 2010 kl. 00.03
Hej Ninnie,
Hans, Kajsa, Maria Stina och Josef finns i Aspegärdet, en backstuga under Knestorp Rättaregården verkar det som, i AI:5 sidan 31.
Hans dör där 1849-05-21 och Kajsa dör 1849-05-20, C:3 sidan 270.

Vart Anders tar vägen får jag nog fundera på ett tag till. Det ser klurigt ut. :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7669) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Torsdag den 14 oktober 2010 kl. 08.10
Tack snälla Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7680) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Torsdag den 14 oktober 2010 kl. 21.58
Anders flyttar till Stålared. Det ligger i Hulareds socken i Dalstorps pastorat.

Han finns längst ned på sidan 17 i Hulared AI:2.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7758) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Torsdag den 21 oktober 2010 kl. 15.20
Jag hittade Anders Hansson i hulared AI:3 sid 14 där han flyttar igen till något,men vad
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7769) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Fredag den 22 oktober 2010 kl. 12.32
Ja, det var inte lätt att lista ut till vilken 'ort' han flyttade...

Men till slut klarnade det: "till Matts ib:m". Till Matts ibidem (på samma ställe), är till bonden Matts (Svensson) i Stålared. Han finns på vänstersidan på samma uppslag. :)

Där har Anders en ny flyttnotering: "till Gällstad 39"

Han finns också i utflyttningslängden 1839 (Dalstorp B:1, sidan 41, nummer 22): Drängen Anders Hansson, från Stålared, till Gällstad.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7774) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Fredag den 22 oktober 2010 kl. 19.42
Tack för det, Jörgen. Nu kan jag åka ner och söka igen tills han flyttar nästa gång vilket antagligen kommer att bli i nästa längd, det skulle inte förvåna mig alls.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7806) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Måndag den 25 oktober 2010 kl. 11.25
Fick reda på på anbytarforum att Anders Hansson flyttade till Gällstad 1839. Jag ser inte vad det står i inflyttningslängden att han flyttade. Han finns i B:3 sida 33 nr 46
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7810) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Måndag den 25 oktober 2010 kl. 12.08
Ja, han flyttade som sagt till Gällstad - men som jag konstaterade i mitt inlägg i fredags, så är det inte det som står på sidan 14 i Hulared AI:3 (vilket sägs i svaret i Anbytarforum i lördags); på sidan 14 flyttar han till Matts Svensson, som finns på sidan 13. Och det är på sidan 13 som flytten till Gällstad finns.

I Gällstad inflyttningslängd 1839 (B:3, sidan 32 [ej 33], nummer 46) står att drängen Anders Hansson flyttar från Dahlstorp till Sämb. (Han flyttade ju från Hulareds socken, men det hör till Dalstorps pastorat. Det är alltså pastoratets moderförsamling som anges som utflyttningsort här, vilket är mycket vanligt.)

Gällstad B:3 omfattar hela Gällstads pastorat (som har sex socknar). Och det verkar bara vara vilken av socknarna personerna flyttar till som anges som inflyttningsort. Sämb är då Södra Säms socken. (Vilket i så fall betyder att man har gjort på samma sätt i Hulared/Dalstorp, alltså angivit det nya pastoratets moderförsamling, Gällstad, som den socken han flyttar till, trots att han flyttar till annexförsamlingen Säm.)

Och den aktuella husförhörslängden i Södra Säm är AI:3, som omfattar åren 1835-1841.

(Ändrat av Jts den 25 oktober 2010 kl. 12.18.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7817) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Måndag den 25 oktober 2010 kl. 21.31
Av en händelse när jag letade efter en annan person så hittade jag Anders Hansson på torpet Svedjorna i Dalstorp i Dalstorp AI:6 1850 - 1855 sid 13.

Högst upp på samma sida finns Johannes Ekman, killen i den andra tråden. Det var så jag hittade den andre killen när jag letade efter den förste. Hur vanligt är det att man hittar en annan man har letat efter innan när man letar efter en helt annan person.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)