Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Västergötland (socknar A-F)   >   Dalstorp   >  
Josef Ekman, född 1808
    Diskussioner Senaste inlägg Antal
Josef Ekman, född 1808 [äldre inlägg] 2010-10-28 21.22 25
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7838) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Torsdag den 28 oktober 2010 kl. 22.09
Jag skkrev till soldatregistret för att få veta när Johannes Ekman blev soldat och fick reda på genom soldatakten att han hette Johan Ekman som soldat och hette Hansson innan och att han föräldrar hette Hans Svensson och Brítta Engelbrektsdotter. Kan man då tänka sig att det blev Svenningsson i husförhöret istället för Svensson?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7839) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Torsdag den 28 oktober 2010 kl. 22.59
Eller så blev Svenningsson till Svensson i soldatregistret... :)

Soldatregistrets akter är inga officiella regementshandlingar från soldaternas egen tid. Däremot innehåller de uppgifter som har hämtats ur rullorna, men också ur kyrkoböcker och andra handlingar.

Dessa soldatakter är alltså sammanställningar av uppgifter som släkt- och hembygdsforskare i vår tid har forskat fram. Det finns alltså samma risk för att de innehåller fel, som för alla andrahandskällor.

Vad har soldatregistret för källa till uppgiften att Johannes far heter Hans Svensson? Att han heter Hans har vi ju redan konstaterat är det troliga, likaså att hans mor heter Britta Engelbrektsdotter.

När fick du förresten svaret från soldatregistret? Kom det i dag?

Det skulle också vara intressant att veta hur killen på arkivhuset visste att Josefs far hette Johannes Hansson - speciellt när det står Andersson i Josefs födelsboksnotis och Ekman i husförhöret. Frågade du inte efter hans källa? Det ska man alltid göra när man får en en uppgift, annars kan man ju inte kolla själv att det stämmer.

Men han har naturligtvis helt rätt. Om Johannes far hette Hans, så hette Johannes Hansson. Hansson var som sagt hans patronymikon, och det behöll han också som soldat, även om det inte skrevs ut.

Det varierar i både rullor och kyrkoböcker om soldaters patronymikon skrivs ut tillsammans med soldatnamnet eller om man bara använder soldatnamnet. I Johannes fall har jag bara sett Ekman utskrivet, inte Hansson Ekman - men Hansson fanns där alltså 'i bakgrunden' hela tiden.

Johan är f.ö. bara en kortform för Johannes, så det är ofta som de som heter Johannes skrivs som Johan.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7840) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Fredag den 29 oktober 2010 kl. 01.30
Jag fick svar från soldatregistret idag. Jag ska förska få över soldatakten till ett mail och skicka till dig, men jag kan inget lovas att det går, jag är inte så duktig på datorer.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7843) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Fredag den 29 oktober 2010 kl. 17.36
Den Hans Svenningson som talas om här är inte Johannes Ekmans far för denna Hans Svenningsson fick ingen son som heter som heter Johan alls, han fick 2 söner och de heter Svenning och Carl, så jag vet fortfarabde inte vem som är Johannes Ekmans pappa
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7849) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Fredag den 29 oktober 2010 kl. 23.06
Hej Ninnie,
vad gör dig så säker på att Hans Svenningsson och hans hustru Britta Engelbrektsdotter inte fick en son Johannes?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7852) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Lördag den 30 oktober 2010 kl. 00.18
Han finns inte med i husförhörslängderna.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7853) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Lördag den 30 oktober 2010 kl. 00.43
Husförhörslängderna i Grönahög börjar först 1810 och då bor Johannes i Dalstorp med fru och son Josef född 1808.

Hans heter Svensson/Svenningsson även om det råkar stå Andersson i födelseboken i Grönahög när Johannes föds. Hans och Britta fick en dotter Stina i Ölsremma 1778-04-16 (Ölsremma C:1 sid 67) och där står att Hans heter Svensson.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7855) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Lördag den 30 oktober 2010 kl. 09.06
Husförhör Grönahög AI:1 består av 17 längder och börjar 1745 och Johannes eller Johan som han hette finns inte med i någon av husfören alls
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7856) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Lördag den 30 oktober 2010 kl. 11.06
Se mitt tidigare inlägg den 26/10 kl. 15.13. Där går jag igenom alla längderna i Grönahögs första husförhörsvolym, AI:1.

Den innehåller mycket riktigt sjutton längder - och den första börjar 1810.

Det är Dalstorps husförhör som börjar 1745.

F.ö. är Johan, som sagt, en kortform av Johannes och, användes ofta omväxlande om en och samma person.

(Ändrat av Jts den 30 oktober 2010 kl. 11.08.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7857) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Lördag den 30 oktober 2010 kl. 11.10
Ninnie,
Grönahög AI:1 börjar 1810, precis som Jörgen skrev ovan 26 oktober 15:13. Har du några andra uppgifter så är dom tyvärr felaktiga.
Dalstorps AI:1 börjar däremot 1745. Men i Dalstorp bodde inte Hans Svenningsson och Britta Engelbrektsdotter när Johan/Johannes (samma namn!) föddes 1784-09-03. Då bodde dom i Grönahög, där det som sagt inte finns någon husförhörslängd vid den tiden.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7858) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Lördag den 30 oktober 2010 kl. 12.01
Men var kommer Ölsremma in i sammanhanget där Johannes syster är född. Var står det någonstans? Jag vill gärna veta var man kan se det. Jag vill gärna veta om det finns mer soldater i släkten.

Det är så här nämligen. Man pappa var kapten när han muckade efter kriget. Själv är jag utbildad signalist, både militärt och civilt. Min son är utbildad väktare och min systers son håller på med att utbilda sig till amfibiesoldat, så vi är mycket åt "soldathållet" fortfarande som du ser.

Dessutom skulle jag väldigt gärna vilja om någon kunde reda ut mina släktförhållanden i Björkö om det går.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7859) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Lördag den 30 oktober 2010 kl. 12.20
Ninnie,
som jag skrev ovan så finns dottern Stinas födelsenotis i Ölsremma C:1 sid 67.

Hans Svensson och Brita Engelbrektsdotter gifte sig i Gällstad 1777-10-12 (Gällstad C:2 sid. 381).
Efter vigseln flyttade dom till Ölsremma där Brita var född. I Ölsremma får dom barnen Stina, Svenning och Carl och sedan flyttar dom till Grönahög där Johannes föds 1784.
I Grönahög finns dom fortfarande när husförhörslängderna börjar 1810, och Jörgen har lämnat information om var i Grönahögs längder du kan hitta dom i inlägget 26 oktober 15:13, med sidhänvisning till alla längderna i Grönahög AI:1.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7860) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Lördag den 30 oktober 2010 kl. 12.40
Inget av Britta Engelbrektsdotters barn Stina, Svenning, Carl och Johannes noteras i födelseboken som oäkta. Det kan inte betyda något annat än att föräldrarna var gifta.

Jag har nu gått igenom dödboken i Ölsremma (C:1, sidorna 65-75)...

· från den 16/4 1778, då Hans Svenssons och Britta Engelbrektsdotters dotter Stina föddes i Knogrums backstuga i Ölsremma socken (för säkerhets skull började jag nio månader innan :))...
· förbi den 8/11 1779, då Hans "_ _ _ ":s och Britta Engelbrektsdotters son Svenning föddes i Knogrums backstuga i Ölsremma socken...
· fram till den 28/6 1781, då Hans "_ _ _ ":s och Britta Engelbrektsdotters son Carl föddes på Knogrums torp i Ölsremma socken.

Under den tiden finns där ingen man med namet Hans, oavsett efternamn och oavsett plats i socknen. Man kan då inte dra någon annan slutsats att Svennings och Carls far Hans "_ _ _" är identisk med Stinas far Hans Svensson.

Jag har därefter fortsatt med både Ölsremmas dödbok (C:1, sidorna 75-81) och Grönahögs dödbok (C:1, sidorna 65-72 [handskr.] / 246-253 [maskinpag.])...

· fram till att Hans Anderssons och Britta Engelbrekstdotters son Johannes föddes den 3/9 1784 på Vrångestorps ägor i Grönahögs socken.

Inte heller där finns någon man med namet Hans, oavsett efternamn och oavsett plats i socknen. Man kan då inte dra någon annan slutsats att Johannes far Hans Andersson också är identisk med Stinas far Hans Svensson, d.v.s. "Andersson" är en felskrivning i Grönahögs födelsebok.

(Ändrat av Jts den 30 oktober 2010 kl. 14.08.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7861) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Lördag den 30 oktober 2010 kl. 13.39
Men Johannes finns inte med i husförhören för Grönahög alls under de åren som finns under Grönahög. Han finns inte med. jag ahr bara sett barnen Carl och Svenning, inte någon annat barn
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7862) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Lördag den 30 oktober 2010 kl. 13.40
Orten i Hans och Brittas vigselnotis är inte lättydd, men genom att 'fuska' med att jämföra med vilka gårdsnamn som finns i Gällstads socken, så får jag det till Hegnen.

Och enligt 1777 års mantalslängd (Kammarkollegiets exemplar, som finns hos SVAR; sidan 1008, SVAR-bild 516) finns det en piga Britta hos löjtnant Tranberg på Hägnen, dock ingen dräng Hans.

Se där kom en soldatanknytning till... :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7863) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Lördag den 30 oktober 2010 kl. 13.45
Husförhörslängderna visar vilka personer som finns i respektive hushåll där och då, inte alla barn de har som bor på andra håll.

Johannes finns inte med i Grönahögs husförhörslängder (som börjar 1810) för att han bor i Dalstorp då.

Men Johannes son Josef flyttar till Grönahög. Han finns med i Grönahög AI:2 (sidan 54), där han bor på Granåsen samtidigt som Britta och hennes son Carl.

(Ändrat av Jts den 30 oktober 2010 kl. 13.53.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7864) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Lördag den 30 oktober 2010 kl. 14.30
Var i Dalstorp bor Johannes, vilken del? Och när flyttade han dit i så fall?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7865) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Lördag den 30 oktober 2010 kl. 14.35
Se ditt eget första inlägg i diskussionen, och också mitt inlägg den 25/10 kl. 19.52.

(Ändrat av Jts den 30 oktober 2010 kl. 14.47.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7866) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Lördag den 30 oktober 2010 kl. 15.29
Sammanfattning:

Hans Sven(ning)sson och Britta Engelbrektsdotter får barnen Stina, Svenning och Carl i Knogrums backstuga/torp i Ölsremma socken den 16/4 1778, 8/11 1779 resp. 28/6 1781.

Att den Hans "_ _ _" som är far till Svenning och Carl är den samme som Stinas far Hans Svensson framgår av...
· att föräldrarna är gifta, eftersom inget av barnen är noterat som oäkta;
· att Britta bor på samma ställe vid alla tre födslarna, vilket då också hennes man måste göra;
· att ingen Hans har dött i socknen under tiden, vilket innebär att Brittas man måste vara samme Hans.

Kopplingen mellan detta par och Hans Svenningsson och Britta Engelbrektsdotter på Granåsen i Grönahögs socken är...
· att deras son Carl har födelseort och -datum utsatt i Grönahögs husförhörslängd (AI:2), vilket innebär att han är den Carl som föds i Knogrums torp i Ölsremma socken 1781.

Kopplingen mellan 'din' Johannes Ekman och Hans Svenningsson och Britta Engelbrektsdotter på Granåsen är...
· att Johannes i Dalstorps husförhörslängder har Grönahög den 3/9 1784 angivet som födelseort och -datum;
· att föräldrarna till den Johannes som föds den dagen i Grönahögs socken bor på Vrångestorps ägor, alltså i ett torp eller en backstuga under den gården;
· att Granåsen, där Hans Svenningsson och Britta Engelbrektsdotter bor enligt Grönahögs husförhörslängder, är ett torp eller en backstuga (båda benämningarna förkommer) under Vrångestorp;
· att Johannes son Josef flyttar till Granåsen under Vrångestorp samtidigt som Britta Engelbrektsdotter och hennes son Carl Hansson bor där.

Dessutom...
· har ingen Hans dött i Ölsremma eller Grönahögs socknar under tiden mellan Carls och Johannes födslar.

Slutsats: "Andersson" är en felskrivning för Sven(ning)sson i Johannes födelsenotis.

Och hur lätt det kan bli fel i kyrkoböckerna visas bl.a. av att Johannes själv också kallas för "Andersson" i sonen Josefs födelsenotis.

(Ändrat av Jts den 30 oktober 2010 kl. 17.11.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7867) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Lördag den 30 oktober 2010 kl. 16.45
Johannes far hette Svensson i efternamn och Josefs far hette Hansson i efternamn i och med att Johannes hette Hansson innan han blev soldat
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7868) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Lördag den 30 oktober 2010 kl. 17.13
Just det.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7874) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Söndag den 31 oktober 2010 kl. 09.22
Finns det något husförhör där man kan hitta Johannes tillsammans med sina föräldrar?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7876) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Söndag den 31 oktober 2010 kl. 12.09
Det finns som sagt inga husförhörslängder från Grönahögs socken före 1810, då Johannes redan hade flyttat hemifrån. Det har naturligtvis funnits det, men de är inte bevarade.

Detta är inget unikt för den här familjen eller socknen. Man får räkna med att det inte finns husförhör längre tillbaka än till början av 1800-talet, ibland inte ens det. Naturligtvis finns det socknar där husförhören går tillbaka till slutet eller mitten av 1700-talet, ibland ännu längre, men då får man ha turen att ha förfäderna i 'rätt' socknar.

Landsarkivet har förteckningar över vad som finns i kyrkoarkiven. De arkivförteckningarna går att läsa på nätet via Nationella Arkivdatabasen (NAD), som Riksarkivet ansvarar för. Här är förteckningar för de socknar som är aktuella här:

Gällstad
Ölsremma
Grönahög
Dalstorp

Klicka på fliken "Förteckning". Sedan kan du se vad som finns av respektive typ av böcker; husförhör, flyttlängder, födelseböcker, sockenstämmoprotokoll m.m.

Mer om arkivförteckningar finns att läsa i Arkivguiden: Arkivkunskap, del 3 - Att hitta i arkiven.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7877) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Söndag den 31 oktober 2010 kl. 14.29
Jörgen, du är bäst. Tack snälla för detta. Ska studera ingående.

Än en gång, TACK
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7879) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Söndag den 31 oktober 2010 kl. 19.30
Man måste ha ett abonnemang för att kunna läsa detta och det har inte jag.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7880) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Söndag den 31 oktober 2010 kl. 20.10
Jag länkade till arkivförteckningarna, som visar vilka handlingar som finns i arkivet. För att läsa förteckningarna behöver man inget abonnemang.

Man kan alltså se vad som finns i varje församlings arkiv. När husförhörslängderna börjar, om det är några års lucka i födelseböckerna, om flyttattester finns bevarade o.s.v. Detta framgår av arkivförteckningarna, och de ligger helt öppet och gratis på internet.

Det som det behövs ett abonnemnag för är att se bilder av själva handlingarna hos SVAR (Svensk Arkivinformation, en avdelning inom Riksarkivet). Det är precis som att ha ett abonnemang för att läsa kyrkoböckerna hos Arkiv Digital eller Genline. (Både SVAR och Arkiv Digital har mer än 'bara' kyrkoböcker - men det är en annan historia.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7881) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Söndag den 31 oktober 2010 kl. 21.44
Jag kan läsa detta i morgon på arkivhuset
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)