Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Västergötland (socknar A-F)   >   Dalstorp   >   Josef Ekman, född 1808   >  
Josef Ekman, född 1808 [äldre inlägg]
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7779) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Lördag den 23 oktober 2010 kl. 12.24
Nu är "mina" västgötar inte kloka. Dom har tagit jobb som studsbollar.

Det gäller min mormors morfars far, Josef Ekman - Andersson född 3/5 1808

Han finns i Dalstorp AI:2 s 16 tillsammns med föräldrarna Johannes Ekman och Lisken Johansdotter
I Dalstorp AI:3 finns han inte kvar
Sedan hittade jag honom igen i Grönahög AI:3 s 35 där hans son Johan föds 24/10 1831, men där flyttar dom, till vart

Sedan en annan sak som jag inte blir klok på. I Dalstorp AI:1 s 17 finns 2 Johannes Ekman på soldattorpet, 1 Johannes född 1784 som är Josefs pappa, men den andre Johannes född 1765, kan det vara Josefs farfar.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7790) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Söndag den 24 oktober 2010 kl. 14.35
Var har du sett att Josef kallas Andersson Ekman? Hans patronymikon kan inte vara Andersson när hans far heter Johannes; det är Johan(ne)sson. Däremot heter hans far Andersson - förmodligen... :)

I födelseboken (Dalstorp C:3, sid. 47) finns en Josef, född den 3/5 1808 i Ekered. Föräldrar är Johannes Andersson och hustru Lisken Johannsdotter; hon är 24 år (ser det ut som; det är kladdigt och ändrat från något annat). Först har det stått Hans Andersson, men Hans är överstruket och ändrat till Johannes. Det står också någon krumelur efter Andersson; jag vet inte om det ska betyda något eller bara har råkat att hamna där... :)

Nästa barn i boken (alltså direkt under Josefs notering) är soldaten Johannes Ekmans och Lisa Jönsdotters son Anders från Fageryt, född den 28/6 1808. Det är alltså 'den andre' Ekman som finns på samma sida som 'din' Ekman i husförhörslängden AI:1.

När 'din' Johannes nästa barn föds (dottern Johanna den 23/4 1811; C:3, sid. 54), så heter fadern Johannes Ekman och har titeln soldat, och hemorten anges till Fageryet.

Om vi så går till generalmönsterrullorna för Västgöta regemente, närmare bestämt n:r 6 (Ekered Storegård) vid Älvsborgs kompani, så hittar vi detta:

I 1805 års rulla (inget sidnummer, bild 603 hos Arkiv Digital) finns där Johan Ekman, västgöte, 41 år, med 13 tjänstgöringsår. Han bör alltså vara född omkring 1764 och ha antagits 1792.

Nästa rulla är från 1817 (uppslag 103). Där heter soldaten J. Ekman, är västgöte, 31 år, och har tjänstgjort i 8 år. Han är alltså född omkring 1786, och antogs 1809.

Summa summarum: 'Din' Johannes har m.a.o. efterträtt 'den andre' Johannes. Namnet Ekman är alltså soldatnamnet som följde med roten; att förträdaren också råkade att heta Johannes är en ren tillfällighet.

Detta är alltså förklaringen till att Johannes heter Andersson i Josefs födelsenotis 1808; han blev ju inte antagen som soldat förrän 1809. Det är också förklaringen till att hemorten 1808 anges till Ekered, alltså gårdsnamnet, men Fageryet när Johanna föds 1811. Fageryt är ju också hemorten när 'den andre' Johannes barn föds 1808; det är väl helt enkelt namnet på soldattorpet.

Notera i födelseboken 1808 att prästen vid något tillfälle har förväxlat de båda Johannes Ekman. 'Den andres' son Anders har nämligen fått sitt namn överstruket i födelseboken och ändrat till Josef - men sedan har också Josef strukits över och Anders har åter noterats som det riktiga namnet (vilket den streckade linjen under det strukna Anders visar). :)

Lisken ska enligt husförhörslängderna (AI:1 och AI:2) vara född i Dalstorp ("D."). Vigseln borde alltså ha ägt rum där, om hon fortfarande bodde där då. Men jag kan inte hitta dem under något år från 1802 (då de var 18 år om husförhörens födelseår, 1784, stämmer) till 1808 (då Josef föds, och Lisken står som hustru i födelseboken). Men det finns inga vigslar inskrivna 1805; det är bara en blank sida där de borde ha varit. Så om de gifte sig i Dalstorp, så kan man förmoda att det var 1805.

Västgöta regemente var ursprungligen ett kavalleriregemente; det är därför torpet i husförhörslängden (AI:1, sidan 17 i längden för åren 1808-1812) benämns ryttaretorp och de båda Ekman har titeln "R.", ryttare. (Observera att AI:1 innehåller nio olika längder för olika år med var sin sidnumrering.)

Men 'din' Ekman borde aldrig ha haft detta "R.", regementet var nämligen från 1802 ett linjedragonregemente; Ekmännen har också titeln dragon i mantalslängderna vid den tiden.

1811 avsattes regementet, d.v.s. det omvandlades till infanteri (fotsoldater/knektar), och Ekman kallas följdriktigt soldat i födelseboken 1811, och i AI:2 (där torpet också anges som soldattorp). (Det är alltså bara infanterister som brukar tituleras soldat, de beridna är ryttare eller dragoner.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7791) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Söndag den 24 oktober 2010 kl. 14.52
I Grönahögs födelsebok (C:1, sidan 263, AD-bild 227) finns den 23/10 1831 en Johan, med föräldrarna Josef Johansson och Johanna Andersdotter på Granåsen.

De finns på sidan 54 i husförhörslängden AI:2 (som omfattar åren 1830-1835), men där heter fadern Josef Ekman. Och hans födelsedatum och -ort (den 3/5 1808 i Dalstorp) visar att det mycket riktigt är Johannes Andersson Ekmans son.

De flyttnoteringar som finns på uppslag 35 i AI:3 är Bohestra 38. De har alltså flyttat dit och tillbaka därifrån igen samma år, 1838.

Bohestra ligger också i Grönahögs socken. De finns på uppslag 2 i AI:3.

(Ändrat av Jts den 24 oktober 2010 kl. 15.06.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7792) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Söndag den 24 oktober 2010 kl. 16.21
Tack Jörgen, ska försöka få fason på ditt inlägg, jag ska kopiera det i morgon när jag är på arkivhuset så får vi se om jag kan få någon "ordning" på det.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7802) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Söndag den 24 oktober 2010 kl. 22.44
Så dom 2 Johannes Ekman är inte släkt med varann på något sätt
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7805) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Måndag den 25 oktober 2010 kl. 00.37
Troligen inte. Ekman är som sagt soldatnamnet som följer med roten (säkerligen taget efter gårdsnamnet Ekered).

Det kan hur som helst inte vara far och son, eftersom 'din' Johannes heter Andersson.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7807) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Måndag den 25 oktober 2010 kl. 11.28
Men vilken av Ekman är "min" Ekman
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7808) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Måndag den 25 oktober 2010 kl. 11.42
Det är bara en av dem som har en son Josef, född 1808. Alltså den Johannes som, enligt husförhörslängden, är född i Grönahög 1784.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7812) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Måndag den 25 oktober 2010 kl. 14.23
Nu blir det roligt nästanpå. Det finns 2 Johannes som är födda i Grönahög 1784. Dom har samma far men inte samma mor. Vem är "min" Johannes? Grönahög C:1 s 253

(Ändrat av Ninnie den 25 oktober 2010 kl. 14.24.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7814) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Måndag den 25 oktober 2010 kl. 19.52
I Dalstorps husförhörslängder har Johannes följande födelsedag och -socken angiven:

· AI:1 (1808-1812), sid. 17 - Grönahög 1784
· AI:2 (1811-1830), sid. 16 - Grönahög 3/9 1784
· AI:3 (1830-1835), sid. 13 - Grönahög 3/4 1784
· AI:4 (1836-1840), sid. 9 - Grönahög 3/9 1784
· AI:5 (1841-1849), sid. 11 - Grönahög 3/9 1784
· AI:6 (1850-1855), sid. 13 - Dalstorp 3/9 1784
· AI:7 (1856-1860), sid. 16 - Grönahög 3/9 1784

3/4 och Dalstorp är väl rena felskrivningar, eftersom de har ändrats tillbaka till 3/9 resp. Grönahög i följande längder. Men därmed inte sagt att Grönahög den 3/9 1784 måste vara rätt... :)

Det föds dock en Johannes där och då (Grönahög C:1, sidan 71 [handskr.] / 252 [maskinpag.]), men hans far heter Hans Andersson. Så antingen är det inte den Johannes, eller så blev det riktigt ordentligt fel i födelseboken när Johannes son Josef föddes 1808.

I den notisen (Dalstorp C:3, sid. 47) ser det ut så här:

Dalstorp C:3, sid. 47

(Bilden från Arkiv Digital.)

Här har prästen alltså först skrivit Hans Andersson som Josefs far, och sedan ändrat förnamnet til Johannes. Men är Andersson rätt? Är det det, så heter ju Johannes far Anders, och då är det inte han som är född i Grönahög den 3/9 1784.

Men kanske skrevs av misstag Johannes fars namn i stället för Johannes eget i Josefs födelsenotis? Ja, om Johannes är född i Grönahög den 3/9 1784, så blev det så. Den Johannes heter ju Hansson och hans far Hans Andersson.

Något är alltså fel - det gäller 'bara' att lista ut vad... :)

Johannes dog f.ö. den 23/11 1858 (Dalstorp C:3, sidan 278).
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7815) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Måndag den 25 oktober 2010 kl. 20.02
Jag har kollat Dalstorps vigselbok 1802-1808 igen; jag letade ju efter en Johannes Andersson förra gången. Det finns dock ingen Johannes Hansson heller. Men det är som sagt en lucka 1805.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7816) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Måndag den 25 oktober 2010 kl. 21.20
Men vad gör jag nu då när jag inte har rätt föräldrar till rätt barn. Jag kommer ju inte längre bak än till Josef Ekman.
När vi pratade om efternamn förut så frågade du mig om Ekman.
Jag pratade med en kompis - inte Tulle Hurtig - va du hade sagt om namnen. Då säger han till mig at kolla upp Johan Josefssons syskon. Så det gjorde jag.

När Johan föds så hette hans far Josef Johansson - Grönahög C:1 bild 227
När hans bror Anders Gustaf föds heter han Josef Ekman, - Grönahög C:1 sid 461 - så någon gång mellan 1831 och 1834 blir han soldat och flyttar till soldattorpet i Grönahög. Finns det någon möjlighet tror du att få reda på när han blev soldat.

En annan rolig sak i sammanhanget är att när jag sitter och letar efter Johannes Ekman - fick reda på av samma kompis att han hette så - så stöter jag på Anders Hansson, killen i den andra tråden, så nu kan jag leta vidare där istället i och med att jag inte kommer längre efter Johannes.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7820) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Tisdag den 26 oktober 2010 kl. 13.14
Så lätt ska du inte ge upp. :)

Och lite längre än till Josef har du ju kommit; du har hans föräldrar, Johannes Ekman och Lisken Johannesdotter. Det är nästa generation som krånglar...

När det gäller Josef, så är det riktigt att han står som Josef Johansson i födelseboken vid sonen Johans födelse. Men som jag skrev tidigare, så står han som Josef Ekman redan i den samtida husförhörslängden. Och det är inget ovanligt att en person i samtida handlingar kan skrivas ibland med sitt patronymikon (i det här fallet alltså Johansson) och ibland med sitt släktnamn (Ekman) - och ibland med båda (Johansson Ekman).

Josef var inte soldat, han använde alltså bara faderns soldatnamn som släktnamn.

Från början var soldatnamnen bara just soldatnamn, de bars alltså inte av soldatens barn. Men så småningom började detta att luckras upp, och särskilt under 1800-talet kan man se soldatbarn som bär faderns soldatnamn som släktnamn, också som vuxna.

Och detta är alltså ett exempel på det. Fadern Johannes fick namnet Ekman när han blev soldat. Och senare 'ärvdes' det av sonen Josef, trots att han inte var soldat.

F.ö. tror jag att jag har fått upp ett spår. Jag återkommer... :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7821) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Tisdag den 26 oktober 2010 kl. 15.13
Den Johannes som finns i Grönahögs födelsebok den 3/9 1784 är född på Vrångestorps ägor, alltså ett torp eller en backstuga. Föräldrarna är Hans Andersson och Britta Engelbrektsdotter. Dopvittnen Andreas Svensson, Erik Mathiasson och hustru Cathrina Jonsdotter, alla från Uddegården, samt hustru Kjerstin Svensdotter från Grönahögs Stom.

Grönahögs äldsta bevarade husförhörsvolym (AI:1) börjar dessvärre först 1810, men är inte ointressant för det. Den innehåller hela sjutton längder, och under Vrångestorp hittar vi Granåsen på följande ställen i de olika längderna:

· 1810-1811, sid. 12 (AD-bild 12)
· 1812-1813, sid. 11 (AD-bild 26)
· 1813-1814, sid. 10 (AD-bild 39)
· 1814-1815, sid. 10 (AD-bild 53)
· 1815-1816, sid. 12 (AD-bild 68)
· 1816-1817, sid. 10 (AD-bild 81)
· 1817-1819, saknas
· 1819-1820, sid. 11 (AD-bild 105)
· 1820-1822, sid. 12 (AD-bild 119)
· 1822-1823, sid. 12 (AD-bild 135)
· 1823-1824, sid. 16 (AD-bild 151)
· 1824-1825, sid. 12 (AD-bild 165)
· 1825-1826, sid. 13 (AD-bild 182)
· 1826-1827, sid. 14 (AD-bild 198)
· 1827-1828, sid. 14 (AD-bild 216)
· 1828-1829, sid. 14 (AD-bild 232)
· 1829-1830, sid. 14 (AD-bild 248)

Här finns en Hans med hustru Britta Engelbrektsdotter. Hans heter dock inte Andersson, utan Svenningsson. Där finns också sonen Svenning.

I den första längden sägs Hans vara 69 år och född i augusti 1740; Britta 71 år och född i december 1733; Svenning 29 år och född i oktober 1780. Hans och Svennings uppgivna ålder stämmer med födelseåret om noteringen är gjord 1809, men då borde Britta vara 76 år (om hon är född 1733) eller född 1738 (om hon är 71 år) om hennes uppgifter ska stämma.

I de följande längderna har de inga åldersuppgifter eller födelsedatum alls, till skillnad från övriga personer på sidan.

I 1814-1815 års längd dyker en Carl Hansson upp, född den 28/6 1781. Han står senare som son.

1822-1823 är Carl gift med Catharina Svensdotter, som i längden innan stått som piga. De får senare två söner: Josef och Johannes. Låter namnen bekanta? :)

1823-1824 är Hans noterad som död den 17/11 1824.

Och 1827-1828 är det Svenning som har dött, den 29(?)/11 1827.

I de sista längderna har Britta födelseåret 1790, men det är ett rent misstag. I en längd står det 90, vilket är åldern - och i nästa längd har 17 skrivits till framför. :)

Om vi så går till nästa husförhörsvolym, alltså AI:2 (som bara innehåller en längd, 1830-1835), så blir det riktigt intressant:

På sidan 54 finns deras födelseorter utsatta. Både Britta (som nu är född 1737) och Carl sägs vara födda i "Örshem", som jag misstänker är ett lokalt uttal av Ölsremma, en socken i Dalstorps pastorat.

Britta är här noterad som död den 1/4 1833.

Notera datumet. Det är två år efter att Josef Ekmans son Johan föds - på Granåsen! De bodde alltså här samtidigt.

Det varierar dessutom lite vilka som sägs bo på Granåsen. När Carl har gift sig, så står alla tillsammans under namnet Granåsen. Men i nästa längd står det bara Granåsen vid Carl med hustru och barn. Hans, Britta och Svenning står direkt under de andra, men med "i stuga" i marginalen.

Och så förblir det tills Josef flyttar dit. Då stryks Granåsen vid Carls familj och "stuga" skrivs dit i stället, och Granåsen skrivs i stället vid Josef med familj. Hos vem Britta bor då är oklart; "stuga" är struket vid hennes namn, men det kan ju ha gjorts när hon ströks när hon dog.

Är det en ren tillfällighet att Josef flyttar till samma ställe som en 'misstänkt' farmor och farbror? Jag tillåter mig att tvivla på det... :)

Hans dog alltså enligt husförhörslängden den 17/11 1824. I dödboken (C:1, sid. 232 [handskr.] / 421 [maskinpag.]) finns det bara en från Granåsen vid den tiden - Hans Hansson (!) den 20/11 1824, 80 år gammal, alltså född cirka 1744. Kärt barn har många namn... :)

Britta dog den 1/4 1833, enligt både husförhörslängd och dödbok (C:1, sid. 275 [handskr.], AD-bild 233). Hon blev enligt dödboken 91 år, 4 månader och 12 dagar, alltså född i november 1741.

Svenning finns i dödboken (C:1, sid. 246 [handskr.] / 435 [maskinpag.]) den 10/12 1827, men enligt husförhöret dog han i november (med otydligt datum). Han blev enligt dödboken 48 år, alltså född cirka 1779.

I dödboken står det Granåsen på alla, även om det står "stuga" vid deras namn i husförhöret; det var alltså där som "stugan" låg.

På Svenning står det "njuter fattigmedel" i husförhöret. Det kan alltså finnas något i socknens fattigräkenskaper. Kanske faderns riktiga namn? :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7822) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Tisdag den 26 oktober 2010 kl. 15.32
Låt oss då ta en titt i "Örshems" födelsebok. Carl Hansson skulle ju vara född där den 28/6 1781.

Jodå, där finns han (Ölsremma C:1, sidan 73). Och föräldrarna heter mycket riktigt Hans och Britta Engelbrektsdotter, från Knogrums torp. Men vad heter då fadern mer än Hans? Andersson, Svenningsson eller Hansson? Jo, han heter "_ _ _ ". :)

Ölsremma C:1, sidan 73

(Bilden från Arkiv Digital.)

Men så lätt ska han inte komma undan... :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7823) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Tisdag den 26 oktober 2010 kl. 15.51
Svenning föddes också i Ölsremma, den 8/11 1779, i Knogrums backstuga. Föräldrarna är de samma, alltså Hans "_ _ _" och Britta Engelbrektsdotter (C:1, sidan 69).

Men det står varken på Svenning eller Carl att de är oäkta, så då borde väl herr "_ _ _" finnas i vigselboken... :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7824) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Tisdag den 26 oktober 2010 kl. 16.11
Jag hittar dem inte i Ölsremma vigselbok 1770-1784. Men det finns inte noteringar alla år, så de kan ju ha missats.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7826) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Onsdag den 27 oktober 2010 kl. 01.41
tack snälla Jörgen, jag måste kopiera det där som du har skrivit för att kunna läsa det ordentligt och få in det i min arma skalle, jag begriper inte hur du bär dig åt
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7829) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Onsdag den 27 oktober 2010 kl. 21.10
Tack Jörgen för jobbet som du gjorde, men det var förgäves tydligen
jag har följt familjen hela vägen från blad 1 i husförhöret men när jag kommer till Carl Hansson son Josef så ser jag att det inte är rätt familj.
Carl Hansson son Josef föds 12/3 1823 medan "min" Josef är född 1808
så vem denna Hans Svenningsson är v et jag inte, men jag har fått mig en lektion i att följa folk i husförhöret
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7830) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Onsdag den 27 oktober 2010 kl. 21.30
Nej, Carls son Josef är inte 'din' Josef - han är kusin till honom. Om nu Carl är Johannes bror vill säga... :)

'Din' Josef dyker upp där i AI:2, sidan 54. (Jag glömde visst att sätta ut sidnumret i mitt inlägg i går, men det står med i inlägget om Josef i söndags, och jag har nu lagt till det i gårdagens inlägg också.)

Där finns de alltså alla på Granåsen samtidigt. Carl Hansson med sin familj (bl.a. sonen Josef), Josef Ekman med sin familj, och Britta Engelbrektsdotter.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7832) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Torsdag den 28 oktober 2010 kl. 01.15
Jag tittade på mina papper idag och ser att jag har 2 födelseorter på Johannes Ekman 3/9 1784, både Dalstorp och Grönahög, jag vet inte var han är född
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7833) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Torsdag den 28 oktober 2010 kl. 14.13
Man måste alltid göra en sannolikhetsvärdering av alla uppgifter. Även om alla källor är samstämmiga, så kan uppgiften vara fel; och om uppgifterna går isär, så kan det ändå vara uppenbart vad som är rätt. Sedan får man lägga pussel med de uppgifter som man finner trovärdiga.

Vilka är källorna till de olika uppgifter du har om Johannes födelseort? Är det Dalstorps husförhör? Vad som står där gick jag igenom i mitt inlägg den 25/10 kl. 19.52. Det står alltså Grönahög i alla längder utom en, där det står Dalstorp; och det står den 3/9 på alla ställen utom ett, där det står den 3/4.

Nu är det ju inte så enkelt att den uppgiften som står på flest ställen är rätt, och 'minoriteten' fel; ett fel kan ha uppstått tidigt i en längd och sedan förts vidare till alla följande längder (när en ny längd läggs upp, så skrivs ju uppgifterna av från den närmast föregående längden). Men i de här fallen har uppgifterna, både när det gäller ort och datum, ändrats tillbaka direkt i följande längder.

Det föds dessutom ingen Johannes i Dalstorp den 3/9 1784, och ingen den 3/4 i någon av de båda socknarna.

Däremot finns det alltså en Johannes i Grönahög den 3/9 1784, med föräldrarna Hans Andersson och Britta Engelbrektsdotter. De bor på Vrångestorps ägor, alltså i ett torp eller backstuga.

Och under Vrångestorp ligger torpet/backstugan (båda benämningarna förekommer) Granåsen där det i början av 1800-talet bor en Britta Engelbrektsdotter med mannen Hans och sönerna Svenning och Carl. Och Britta är i lagom ålder för att kunna vara Johannes mor. Och till samma Granåsen flyttar också Johannes son Josef Ekman, när Britta fortfarande bor kvar där. Och när Josef flyttar dit, så byter de också hus; det är då Carl Hansson som flyttar till "stugan".

Omständigheterna gör att jag inte tvivlar på att denna Britta Engelbrektsdotter är Johannes mor, och att Svenning och Carl därmed är hans bröder. Det är ju däremot något vanskligare att säga om de är hel- eller halvbröder, d.v.s. om den Hans som finns på Granåsen är far till dem alla... :)

Att den som kallas Hans Hansson i dödboken 1824 är den samme som det samtida husförhörets Hans Svenningsson är ju klart - någon annan Hans i den åldern finns ju inte på Granåsen då - men är det också han som är "Hans _ _ _ " i Svennings och Carls notiser i födelseboken 1779 och 1781?

Vi vet ju att Carls födelsedatum och -ort från husförhöret på Granåsen stämmer. Han föddes i Ölsremma ("Örshem") den 28/6 1781, och Britta Engelbrektsdotter är hans mor.

Frågan är då om vi säkert kan fastställa att Brittas man Hans Svenningsson/Hansson på Granåsen är far, och inte bara styvfar, till hennes söner Svenning och Carl. Är det han som är far till Svenning 1779 och Carl 1781 och sedan finns som Brittas man i husförhöret 1810, så kan det ju inte gärna vara någon annan som däremellan är Johannes far "Hans Andersson" 1784.

Det kanske som sagt kan finnas upplysningar om Svenning (och hans far) i socknens fattigräkenskaper. Och kanske kan dopvittnena (Svennings, Carls och Johannes - och också till Josefs syskon och barn, och Carls barn) ge några ledtrådar?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7834) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Torsdag den 28 oktober 2010 kl. 18.58
Men om Johannes pappa hette Hans Andersson när han föddes och sedan bytte namn till Svenningsson, varför bytte han namn i så fall och var fick han det ifrån
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7835) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Torsdag den 28 oktober 2010 kl. 19.14
Svenningsson, Andersson och Hansson är inga efternamn i modern mening, som man kan byta; det är patronymikon, fadersnamn. Heter fadern Svenning i förnamn, så får hans son heta Svenningsson.

Men kyrkoböckerna vimlar av fel. Inte bara årtal, datum och ortnamn kan bli fel; det finns också gott om exempel på att personer får fel namn eller förväxlas. Det är därför som man måste ta ställning till alla uppgifter som man finner, och inte ta för givet att de stämmer.

Eftersom prästen i Grönahög kallar Hans på Granåsen för Svenningsson i husförhöret och Hansson i dödboken, så är det naturligtvis inte omöjligt att han kan ha fått det till Andersson i Johannes födelsenotis. :)

Det gäller 'bara' att lista ut vilket som är rätt - om det nu är samma Hans...

Men att 'alla' Hansarna har samma Britta Engelbrektsdotter till hustru behöver vi knappast tvivla på.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7837) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Torsdag den 28 oktober 2010 kl. 21.22
Men en kille som jobbar på arkivhuset säger att Josefs pappa heter Johannes Hansson men fråga mig inte hur han kan säga det, jag vet inte ens var han har fått det ifrån.
Nästa sida
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)