Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Västergötland (socknar A-F)   >   Falköpings stadsförsamling   >  
Per Johan Österberg, född 1821
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8808) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Måndag den 28 februari 2011 kl. 18.36
Per Johan Österberg uppges vara född i Falköping 9/8 1821. Finner honom inte i böckerna i Falköping. Var finns han och vilka var hans föräldrar.

Skaftö AI:3 s124
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8815) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Tisdag den 01 mars 2011 kl. 12.38
Det finns inte någon Per Johan Österberg på Skaftö AI:3 sid. 124. Var har du hittat honom?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8816) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Tisdag den 01 mars 2011 kl. 12.56
Lotta!

Misstag av mig. Ser att jag skickade med fel källangivelse.

Han finns överstruken i husförhärslängd Skaftö AI:2 uppslag 90 - 91

Per Johans änka finns med på AI:3 s.124 då hon fortfarande lever

Hälsningar

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8818) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Tisdag den 01 mars 2011 kl. 13.45
Okej,
har du följt honom bakåt? Det står ju att dom gifte sig 1854-03-29, och dom finns i Morlanda vigda E:2 sid 29, nr 9.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8819) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Tisdag den 01 mars 2011 kl. 17.16
Det känner jag till. Det jag hänger upp mig på är att det står att han är född i Falköping men när jag tittar i födelseböckerna för Falköping hittar jag honom inte i dessa.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8820) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Tisdag den 01 mars 2011 kl. 18.43
Jovisst, det står i Skaftö AI:2 att han är född i Falköping. Men om du följer honom bakåt - alltså inte direkt till Falköpings födelseböcker - utan hfl för hfl, så kanske det dyker upp något nytt? Det var ju inte ovanligt att det blev fel födelseortangivelse i en ny församling när någon flyttat.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8821) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Tisdag den 01 mars 2011 kl. 19.34
Skall kika på detta lite
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8822) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Tisdag den 01 mars 2011 kl. 20.28
Lotta!

Vill bara tala om att jag hittade honom i Södra Fågelås socken. Rätt födelseförsaming stod först antecknad i Vänersborgs husförhörslängd.

Hälsningar

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8823) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Tisdag den 01 mars 2011 kl. 20.37
Det lönar sig att ta "den långa vägen" ibland. :)

Såg du att han skulle till Boston, Amerika 1850? Men han kom tydligen inte längre än till Skaftö... :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8824) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Tisdag den 01 mars 2011 kl. 21.24
Det stod så i husförhöret och utflyttningsboken för Vänersborg i alla fall men när jag tittade i inflyttningsboken för Morlanda stod denne inflyttad från Vänersborg.

Fast det verkar som om jag tappade bort dem till Falköping i alla fall. Så nu ger jag upp för stunden.

Se Norra Fågelås AI:2 s.368

Det verkar som vanligt vara en knölig sak som man råkar ut för. Men det är för mig normalt.

(Ändrat av Lufsen den 01 mars 2011 kl. 21.25.)

(Ändrat av Lufsen den 01 mars 2011 kl. 21.39.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8831) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 03 mars 2011 kl. 12.43
Har också läst igenom husförhörslängderna i Falköping landsförsamling och stadsförsamling uta resultat. Det är härligt när det krånglar på släktforskarområdet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8835) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Torsdag den 03 mars 2011 kl. 15.02
Mamman Christina Svensdotter Österberg finns iallafall i Falköpings stadsförsamling (i Södra Fågelås står ju att hon bor där).
Hon är änka efter logarvare Lars Österberg som dör 1818-01-04, 49 år gammal av pleuresi (Falköping C:3 sid 257).
Dom bor "Utom Västra Tull" på sdan 69 i AI:3. Christina är född 1780-01-15 i Floby.

1823-12-28 gifter hon om sig med änklingen, borgaren och skomakaren J. P. From (C:3 sidan 167), och dom finns på sidan 27 i AI:5.
From dör 1827 och efter det kallas Christina för From.

Det största problemet verkar vara att sonen Per Johan Österberg aldrig bor hos henne i Falköping. Undrar var han blev av?
I AI:8 sidan 79 finns gesällen P. J. Österberg född i "Foglås" 1821-08-09 inflyttad från Göteborg 1844 och utflyttad till obestämd ort 1845. Han bor då "Utom Västra Tullen".
Så det blir väl att leta i Göteborg... :)

Änkan Christina From dör 1862-02-08 och är då bosatt på Ällegatan enligt AI:11 sidan 36. Det finns en bouppteckning efter henne, Falköpings rådhusrätt och magistrat FII:2 sidan 377, men där nämns inte Per Johan.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8841) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 03 mars 2011 kl. 16.18
Undrar hur det kommer sig att Per Johan inte nämns i bouppteckningen? Han finns ju i Morlanda/Skaftö kyrkoböcker och uppges där vara född i Falköping men återfinns S Fågelås födelsebok.

En fundering som jag får då är dock adoption. Om jag inte har helt fel så ärver inte bortadopterade barn per automatik sina biologiska föräldrar och de finns därmed inte antecknade i bouppteckningen som dödsbodelägare. Kan detta vara ett sådant fall fast ovanstånde utspelar sig runt 190 år tillbaka i tiden?

Stötte också på problemet med att sonen inte stod antecknad hos modern. Och det var honom jag letade efter.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8842) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 03 mars 2011 kl. 16.18
Bockar och tackar för upplysningarna förresten
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8843) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Torsdag den 03 mars 2011 kl. 16.32
Någon adoption som den ser ut idag fanns inte då, det infördes först 1917(1918). Han kan möjligen ha blivit fosterson hos någon eller placerad på något barnhem. Du får försöka hitta honom i Göteborg där han kom ifrån 1844.
Barn ärvde väl inte alls (inte ens modern) om dom var utomäktenskapliga - och det var han ju - men jag kommer inte riktigt ihåg hur och när det ändrades. Men med tanke på att hon var ganska välbärgad, så borde hon väl på något sätt ha försörjt honom?

Han blev ju kopparslagare, så ett tips är att han varit hos någon kopparslagare ganska tidigt. 1844 är han gesäll och det tog väl ett par år att bli det.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8844) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 03 mars 2011 kl. 16.38
Tackar åter för informationen. Skall söka vidare med de uppgifter jag fått från dig
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)