|
Av Laila Falk (Fala) - Onsdag den 06 juli 2011 kl. 15.23
|
Jag letar efter en kvinna som skall vara född i Annedals församling 1927-01-29, Barbro Margareta. Hon finns ej i födelseboken. Är det så med tanke på överflyttningar från andra församlingar att jag skall leta i någon annan församling i Göteborg.
|
|
|
Av Laila Falk (Fala) - Onsdag den 06 juli 2011 kl. 18.48
|
Jag hittade kvinnan i Släktdata och familjen var bosatt i Nödinge. Dock föddes hon i Göteborg, därav Annedal.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Onsdag den 06 juli 2011 kl. 21.09
|
Om familjen bodde i Nödinge, men hon föddes i Annedal, så låter det troligt att det kan vara Annedals BB, som har egna födelseböcker.
|
|
|
Av Laila Falk (Fala) - Onsdag den 06 juli 2011 kl. 21.18
|
Vad jag nu skulle vilja kontrollera är att det är rätt person men det verkar inte finnas något filmat för den tiden. Fadern var förvaltare på Surtebruket enligt släktdata.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Onsdag den 06 juli 2011 kl. 22.21
|
I Släktdatas register för Nödinge födelsebok finns en Barbro Margareta den 29/1 1927, med föräldrar bosatta i Surte och fadern förvaltare. Originalboken finns ännu inte hos Arkiv Digital eller SVAR. Men uppgifterna stämmer med SCB-utdraget av Nödinge födelsebok (som finns hos SVAR); där finns också anmärkningen "Nedkomst Gbg". Hon finns också samma dag i SCB-utdraget för Annedals BB:s födelsebok (som också finns hos SVAR), med nummer 179. Där har hon inget namn, det står bara "Levande flicka", men föräldrarna är desamma; och där står också anmärkningen "avis till p.ämb. i Nödinge i ÄL". (På den första sidan av SCB-utdraget 1927 står det handskrivet "B. B. i Annedals [församling]", men på följande sidor är det stämplat "Göteborgs Barnbördshus". SVAR säger att utdraget gäller "Göteborgs Annedals barnbördshus".)
|
|
|
Av Laila Falk (Fala) - Onsdag den 06 juli 2011 kl. 23.18
|
Det där med "Levande flicka" missade jag naturligtvis, tittade bara efter namnet. Tack Jörgen!
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Onsdag den 06 juli 2011 kl. 23.56
|
Det missade jag också först, men så gick jag igenom utdraget en gång till och kollade spalten med församlingar som det gått avier till - och där hittade jag Nödinge...
|
|
|
|
|