Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Västergötland (socknar A-F)   >   Angered   >  
Anna Katrina Andersdotter, född 1840, gift Johansson
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12814) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Elin Bildsten (Linnea09) - Onsdag den 03 oktober 2012 kl. 17.44
Jag søker førældrarna till en annan slækting också:Anna Katrina Andersdotter,gift Johansson,f.1840 i Angered.Men fødelseboken før Angered 1840 saknas.Kan jag hitta familjen i husførhøren?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12815) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Onsdag den 03 oktober 2012 kl. 18.04
Ja, om hon föddes i Angered, så ska familjen finnas i husförhörslängden.

Enligt arkivförteckningen ingår 1840 i AI:5 (1838-1840) och AI:6 (1840-1845). Du kan ju börja med den sistnämnda, eftersom det inte är säkert att hon är inskriven i den första (det beror på när på året hon föddes och när den nya boken påbörjades).

Om du vet var hon bodde senare, så kan du bara följa henne bakåt i längderna därifrån, och alltså slippa att bläddra igenom hela Angered. Följa henne genom längderna (framåt eller bakåt) bör du ju ändå göra för att försäkra dig om att det är rätt person.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12864) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Forumguide) - Måndag den 08 oktober 2012 kl. 00.02
Ovanstående två inlägg har hitflyttats från Angered Eriksgård - Johan Edvin Pettersson (född 1870) och Ida Andersson (född 1866).
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13189) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Elin Bildsten (Linnea09) - Fredag den 23 november 2012 kl. 17.49
Har fortfarande inte hittat hennes førældrar.Jag tror att jag hittat henne på Angered Eriks,men utan familjen?
Hon flyttade sedan till Bergum,dær hon træffade sin man.De flyttar sedan tillbaka till Angered Eriks och bor dær livet ut.Hur skall jag gå vidare
før att hitta hennes familj?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13193) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Fredag den 23 november 2012 kl. 23.33
Var har du hittat henne på Angered Eriksgård och i Bergum (volymer och sidor)? När och var gifte hon sig? Vilket datum 1840 är hon född?

Det svårt att hjälpa till när man inte har mer upplysningar än ett vanligt namn och ett årtal...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13195) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Elin Bildsten (Linnea09) - Lördag den 24 november 2012 kl. 11.12
Jag har først sett henne(tror jag) på Angered Eriks s.84 Angered A:1 9.Sedan i Bergum s.62 Torfhøg,Bergum a1:9.Dær finns æven hennes blivande man Petter Johansson på sidan.Han ær också fødd 1840,familjen finns på Olofstorp hallen,Bergum.De gifter sig 28/12 1862,men jag vet inte om det ær i Angered
eller Bergum.De flyttar till Angered Eriks och bor dær sedan.Jag har bla sett dem i Angered A1:11 S.77.
Anna Katrina ær fødd 25/9 1840.

(Ändrat av Linnea09 den 24 november 2012 kl. 12.47.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13201) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Söndag den 25 november 2012 kl. 13.42
Elin,
eftersom du skriver attt du vet att Anna Katrina bodde på Angered Eriksgård till sin död, så har du kanske sett noteringen i AIIa:1 sidan 187? Den noteringen gör att du kan finna henne med sina föräldrar.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13202) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Elin Bildsten (Linnea09) - Söndag den 25 november 2012 kl. 16.11
Du menar i husførhøren før 1838-40 då?Har inte sett henne på Angered Eriks dær..
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13203) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Söndag den 25 november 2012 kl. 16.26
Var hon var bosatt vet jag inte, men hon måste ju finnas med i den hfl (Angered AI:5) eftersom prästen skriver på det sättet.
Eftersom hon var född 1840 så måste ju den hfl vara den första hon fanns med i. Du får leta. Titta efter årtalet 1840 så går det fortare.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13204) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Elin Bildsten (Linnea09) - Söndag den 25 november 2012 kl. 19.22
Jag vill nog hellre att Jørgen svarar mig på denna frågan.Jag har redan førsøkt hitta familjen i husførhøren..
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13205) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Söndag den 25 november 2012 kl. 23.52
I AIIa:1, som Lotta hänvisar till, står alltså att födelsedatumet är ändrat "i enlighet med 1838 års husförhörslängd". Hon måste m.a.o. finnas med i den längden (AI:5, som omfattar åren 1838-1840).

Du säger att du inte har hittat henne på Eriksgården där, men det är ju inget som säger att hon måste finnas på just den gården. Det enda du vet är att hon föddes i Angereds socken, och att hon måste finnas någonstans i AI:5. Det är alltså bara att bläddra igenom den tills du hittar henne. Har du gjort det, alltså hela längden, inte bara Eriksgården?

Följ gärna Lottas råd och kolla efter 1840 i spalten för födelsedatum; det går fortare än att läsa namnen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13218) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Elin Bildsten (Linnea09) - Torsdag den 29 november 2012 kl. 18.59
Har nu hittat familjen på s.57 i Angered A1:5!
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)