Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Dalsland   >   Frändefors   >  
Justina Gustafsdotter, f. 5/12 1863 - efterkommere hvor er i?
    Diskussioner Senaste inlägg Antal
Justina Gustafsdotter, f. 5/12 1863 - efterkommere hvor er i? [äldr... 2009-03-30 15.11 25
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3696) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Susanne Andersen - Tisdag den 31 mars 2009 kl. 13.32
Hej Lotta

I starten skrev du at Justina fik en dødfødt den 3/3-1880, er du sikker på at det var hendes barn?

Med venlig hilsen
Susanne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3699) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Tisdag den 31 mars 2009 kl. 15.39
Hejsan Susanne

Nu när du frågar och jag tittade efter igen, så är jag säker på att Justina inte fick någon dödfödd son 1880. :) Det var Lisa som fick det. Anledningen till att jag trodde det var Justina, var att det i husförhörslängden ser ut som om det var det.

Här är en bild på hur det ser ut, Västra Tunhem AI:6 sidan 174:
VTunhem


Jag tittade efter i SCB:s födelsebok och där står att det är Lisa och Fredrik som får en dödfödd gosse 1880-03-03.

När det gäller nu levande släktingar som känner till din släkt i Danmark, så verkar det vara problem. Ingen har hört talas om någon dansk släkt som varit på besök. Det finns efterlevande efter styvbrodern Anders Magnus Eriksson som jag pratat med, och dom vet ingenting om dansk släkt. Inte heller Brita Stinas son Lars Sundbergs ättlingar vet något.
Annas alla fyra söner emigrerade till USA, så där finns ingen (vad jag vet) i Sverige nu. Men jag har inte gett upp än, jag letar vidare. :)

Du skrev igår 12:39 att jag skulle fråga om någon kände till några som emigrerade till Danmark i slutet av 1800-talet. Jag har hittat en som gjorde det - Lisa, Justinas mor. Hon flyttade 1896-06-02 till Danmark, enligt husförhörslängden AI:8 sidan 236, från Hästevadet i Västra Tunhem. Hennes man Fredrik Andersson dog där 1895-10-31.

Nu är frågan vem/vilka kan Justina ha haft kontakt med i Sverige. Hon flyttade ju så tidigt som 1879, och sedan Lisa 1896. Klurigt det här. :)

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3897) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Susanne Andersen - Fredag den 10 april 2009 kl. 18.38
Hej Nu har jeg snakket med min mor og far. Og nu bliver de da i tvivl om det var noget familie Justinas datter Elisabeth Reinholdine Nielsen var på besøg hos i 1958 eller om det var nogle venner? De ved ikke hvordan hun kom derover (hun var på det tidspunkt 63 år og lige blevet sygemeldt som sygeplejerske pga. hendes ryg).
Men jeg synes at vi skal satse på at der er nogle der har hørt om noget familie i Danmark. DER MÅ VÆRE NOGEN!!!

Hilsen
Susanne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3933) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Susanne Andersen - Måndag den 13 april 2009 kl. 01.59
Hej igen

Her et lille spor måske - jeg fandt et frimærke mere dateret i 1978 i Åmål. Frimærket har jeg fået af min oldemoster. Mon der var nogle slægtninge der boede i Åmål på det tidspunkt? Findes der gamle telefonbøger/adressebøger fra den tid?

Hilsen Susanne

God påske
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4183) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Susanne Andersen - Tisdag den 12 maj 2009 kl. 00.20
Hej det er nu længe siden jeg sidst har skrevet. Jeg har fremlagt det hele til min far og mor, men det siger dem ikke noget.
Men nu har jeg studeret lidt rundt omkring på internettet, og fundet frem til en Elisabeth Andersson, som tog til Danmark i 1877. Oplysningerne fandt jeg under http://www.ddd.dda.dk/immibas/htm/immibaslink.htm
Under arbejdsophold. Der indtastede jeg hendes navn: Elisabeth Andersson (da hun på det tidspunkt var gift) og hvor hun blev født. Der kom jeg frem til en Elisabeth Andersson, født i 1832. Hun tog til Danmark den 2/6-1877 og kom tilbage til Sverige den 1/4-1878. Om der er tale om Justinas mor, det ved jeg ikke, men er der nogle der kan undersøge om hun tog til Danmark i 1877? Jeg ved godt at hun tog til Danmark i 1896 og kom tilbage til Sverige i 1900. Men jeg vil lige høre om hun havde været i Danmark tidligere.
Hilsen Susanne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4188) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Tisdag den 12 maj 2009 kl. 14.39
Hej Susanne,

Det är inte "din" Elisabet som kommer till Danmark 1877. Den som du hittat på www.ddd.dda.dk är född i Ucklum.

"Din" Elisabet bor i Västra Tunhem från 1875, och det finns inte några noteringar om att hon skulle ha åkt till Danmark före 1896. I husförhörslängderna AI:6 1867-1881, och AI:8 1881-1901, bor hon hela tiden med sin man Fredrik Andersson på Hästevadet. Dom gifte sig i Västra Tunhem 1875-06-21.
Det är inte heller troligt att hon kallades Andersson när hon hade gift sig, det blev vanligt långt senare, förutom i vissa undantag. Hon står som Svensdotter i båda dom husförhörslängder jag nämnde.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4189) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Susanne Andersen - Tisdag den 12 maj 2009 kl. 15.24
Hej Lotta

Ja, jeg ved godt der står at vedkommende blev født i Ucklum, Sverige, men alligevel tænkte jeg da vedkommende blev født i 1832 og hed Elisabeth Andersson og ikke Svensdottor pga. hun var gift på det tidspunkt. Men jeg er glad for at du har checket om hun boede på det tidspunkt i Sverige sammen med Frederik Andersson (det lød også mærkeligt hvis hun arbejdede i Danmark, mens manden var hjemme i Sverige).

mvh. Susanne
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)