Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Dalsland   >   Steneby   >  
Vandringsänkan Maria/Maja Thomasdotter
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14928) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Agneta Schick - Tisdag den 18 mars 2014 kl. 15.04
Fattighjon Enkan Maria Thomasdotter dog i Myckleby 1835-01-26 80 år gammal. Hon hade flyttat till sin son Elias Jonsson 10 år tidigare (Myckleby AI:9 s32 ) och skall vara född 1758 (Myckleby CI:11 s 144).

Det som jag vet om sonen Elias börjar först när han var dräng 1802 på Angrimsröd i Långelanda socken. (Gbg o Bohus läns landskontor EIIIa:39, daterat 1802.02.02). Enl intyg flyttade han till Sörby i Valla socken (Gbg o Bohus läns landskontor EIIIa:40) och 1805 till Myckleby (Myckleby HII:2 bild 4170). I intyget står ”är barnfödd på Dahl, uti Torpet Bråten och Stenby Sokn, samt Wahlbo härad”. Dessutom står det i flera mtl ”ej fr. här” eller ”f. Dalsland”. Elias var född ca. 1780, blev gift 1811 med Malena Olsdotter, ficke 7 barn, levde fattig och flyttade ofta inom Myckleby. Han drunknade 1849-06-26 69 år gammal.

Tillbaka till modern. Hon finns i Hjärtum C:3 s 229 då hon 1787 födde en flicka Maria: ”d 13 föddes och döptes Wandrings-Enkan Maya Tomasdotters Pigeb. från Dahl och Stenby sochn N. Maria äldern på mod 30 år Testes Jacob Rasmusson Bengt Bengtsson och Annicka Olofsd i Utby, Bördeg: Enkan Madame Tieler i Utby”. Detta är det enda spåret jag har hittat i Hjärtum, jag hittar henne varken inflyttad, utflyttad, i hfl eller mtl.

Att Elias mor Maria som dog i Myckleby och Maria som födde ett bar i Hjärtum är samma person är jag övertygad om: åldern stämmer, Elias kommer från Steneby socken, det gör Maria också, namnet Maria Thomasdotter är ovanligt, både levde fattiga.

Om jag förutsätter att Maria var gift med Elias fader när han föddes då måste det ha funnits en Jon som dog mellan 1780 (Elias födelse) och 1787 (Maria är enka). Elias hade två söner, den förste Olle (efter svärfadern?), den andre Johannes. Kan Elias far hette Johannes? Andra möjligheten är att Elias föddes utomäktenskap, Maria blev gift och änka efter Elias' födelse. Skulle det då stå 'oäkta' i Elias flyttningsintyg?

Jag söker alltså i Steneby ett barn som föddes ca. 1780 och döptes Elias och vars föräldrar hette Maria och John/Johan/Johannes. Jag söker en hustru Maria Thomasdotter som blev enka mellan 1780 och 1787. Var fanns hon knapp 40 år mellan födelsen i Hjärtum och flyttningen till Myckleby?
Vad finns det för möjligheter att hitta dom?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15767) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Agneta Schick - Måndag den 01 juni 2015 kl. 11.41
Maja Thomasdotter får ett barn till:
Solberga c:4 s 163 (1792): ”Kjäregården Juni 17. [föddes] 17. [döptes] 30. [hust. ålder] Wandrings Pärsonen Maija Thomasdotters Son Johannes
fadren angafs för död och hetta Jonas Stadig Dragon och bott i Ljungs Socken, Lars Mårtenssons Hustru i Lyckerna vid Åseby B:B: Wittnen Anders Svensson Catharina Svensdotter och Anna Larsdotter i Solberga Prästegården”

Familjen finns i hfl för Solberga 1795:
Solberga AI:1 s 69 (1795) Backmans Salterie … LäroGossen Elias 15
Solberga AI:1 s 127 (1795) Räfve Kollen ...Inhyses Maija 40, Son: Johannes 6, Dott: Britta 9 (Fel i Hjärtums fb? Dottern hette Britta, inte Maria.)

Jag hittar dom inte i hfl 1800-1804.
Det finns inget flyttintyg för Maja och barnen till Solberga mellan 1787 och 1792. Heller inget för utflyttning av Elias mellan 1795 och 1803.

Jag har heller inte hittat Jonas Stadig i Ljung.

Detta är som ett stort pussel och jag har bara 3 bitar!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15774) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 02 juni 2015 kl. 08.34
Enligt Ortnamnsarkivet finns det åtminstone ett torp Bråten i Steneby socken, men alla smånamn (mindre än gårdar) är inte registrerade där. Det kan ju också vara Steneby pastorat som avses (Steneby, Ärtemark, Tisselskog, Ödskölt och Bäcke), även om det står socken i flyttattesten.

Steneby socken ligger dessutom i Vedbo härad, inte Valbo, så frågan är om det är häradet eller socknen som är fel. Men det är väl lättare att blanda ihop Vedbo och Valbo än att förväxla socknarna; det finns ingen socken som liknar Steneby i Valbo härad.

Jag sökte hos Släktdata, där Stenebys kyrkoböcker är registrerade. Den enda Maria/Maja med fader T(h)omas vid någorlunda rätt tid var född 1762, men dog efter bara tre veckor. Men hon behöver ju inte vara född i Steneby; det är bara några av grannsocknarna som är registrerade hos Släktdata.

Det är väl inget annat att göra än att manuellt leta igenom socknarna runt omkring. Och då föreslår jag att du börjar med Majas vigsel; vigslar finns det ju betydligt färre att leta igenom än födslar, och Thomasdotter är inte särskilt vanligt - och gift måste hon ju vara för att kunna bli änka...

När det gäller Jonas Stadig, så finns det ett antal Stadig runt om i Båhuslän, enligt landsarkivets släktnamnsregister (som finns hos AD: v188441.b156.s884). Bl.a. en dragon i Ljung vid den aktuella tiden, men han heter Pet(t)er - men han kanske uppgav fel namn om han var gift... :-) Det finns också en dragon Nils Stadig som får en son Johannes i Jörlanda 1766.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15785) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Agneta Schick - Fredag den 05 juni 2015 kl. 21.19
Tack för den fina kartan.
Eftersom Maria och Elias kom 'från Dahl och Stenby sockn' kan det bara vara Steneby (socken eller pastorat) i Dalsland. Jag skall följa ditt råd Jörgen och söka vigseln.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)