Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Småland (socknar A-H)   >   Almundsryd   >  
Jöran Hansson och Margareta Sunesdotter i Kvarnhults barns faddrar, 1726-1732
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2356) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Fredag den 02 januari 2009 kl. 20.21
Hej.

Jag försöker kartlägga Jöran Hansson och Margareta Sunesdotter i Kvarnhults barns faddrar. De hade tre barn: Hans, Martha och Elisabeth. Jag undrar om någon skulle vilja vara snäll att tyda en del ortsnamn eller ställen som faddrarna kom ifrån. Jag känner inte till Almundsryd så jag kan inte tyda och gissa mig till namnen.

I CI:1 bild/43 sid/79, föds sonen Hans den 14 sep 1726. Hans faddrar är H Magnus Blom ( är brukspatron ), ev. Bonde Francke ???, Ingier Sunesdotter i ??? och Anna Månsdotter i Ålshult. Undrar här över om namnet Bonde Francke är rätt och var Ingier Sunesdotter bodde. Ingier Sunesdotter kan ev. vara syster till Margareta Sunesdotter och moster till Hans.


I CI:1 bild/51 sid/95 föds Martha den 2 feb 1730. Hennes faddrar är Jöns i Muggeboda, dr Måns i ???, h. Martha i Frankanäs ( kan ev vara Martha Persdotter i Frankanäs ), h. Nilla i Qvarnhult ( kan ev vara Matthis Jönssons hustru Nilla i Kvarnhult ). Här undrar jag om någon kan tyda var drängen Måns kom ifrån.

I CI:1 sid 106 föds dottern Elisabeth den 26 jan 1732. Hennes faddrar är Jöns i ???, h. Martha i Frankanäs och h. Kirstin i ???. Jag undrar var Jöns och Kirstin kommer ifrån.

Tacksam för hjälp.

mvh
Carina
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2386) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Lördag den 03 januari 2009 kl. 02.38
En av faddrarna har jag hittat, ang. inlägget här ovan, vid sonen Hans födelse 1726. Det är Bonde Francke som heter Bonde Hansson Franke som var soldat i Frankanäs, och hans hustru är Märtha i Frankanäs, som är fadder till de båda döttrarna Martha 1730 och Elisabeth 1732. Märtha i Frankanäs heter Märtha Sunesdotter och kan eventuellt även hon vara en syster till barnens mor Margareta Sunesdotter. Bonde och Märtha måste ha någon anknytning till familjen, då de förekommer vid alla tre barnens dop.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2750) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Fredag den 23 januari 2009 kl. 16.57
Margareta Sunesdotter i inläggen ovan, dör i Bränhult, Stenbrohult 1779-04-06 i en ålder av 80 år. Alltså skulle Margareta vara född omkr 1699. Vad gör man för att hitta Margareta Sunesdotters födelse ? Detta är innan kyrkböckerna.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3239) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Onsdag den 25 februari 2009 kl. 22.13
Om någon annan söker efter Margareta Sunesdotter, så är hennes ursprung troligtvis löst, men det är än så länge bara troligtvis.

Så här ser det ut i Almundsryds husförhör, AI:1 sid 129, under Kvarnhult:

Enk Nilla ( kan ev vara Margaretas mor )
son Sune ( kan vara Margaretas bror )
s. Matthis ( kan vara Margaretas bror som förekommer längre ner på sidan )
p. Martha Jons/Jönsdotter ( svårt att tyda, överstruken )
( oläsligt )

Giöran
h. Margareta ( här har vi Margareta Sunesdotter )
Martha ( måste vara barn till Margareta )
Elin ( också barn, eller ev fosterbarn )
( oläsligt )

Enk h. Bertha
s. Johan
s. Jon
d. Karin
sjudaren Sune

Matthis Sunesson
h. Nilla ( denna Nilla kan vara fadder till ett av Margaretas barn, en Nilla i Qvarnhult är fadder mellan 1726-32 )
d. Martha
d. Britta ?
s. Sven
d. Bertha
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)