Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Småland (socknar A-H)   >   Dörby   >  
Brita Stina Nilsdotter, född 1776 i Dörby?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3343) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Fredag den 06 mars 2009 kl. 21.49
Hej.

Britta Stina Nilsdotter f. 1776. Hon gifter sig i Dörby 1802-03-07 med Jonas Olsson. Både Brita Stinas och Jonas åldrar varierar väldigt i husförhören för Ljungby ( H ), så de är väldigt svåra att hitta. Vid giftermålet med Jonas Olsson ska Brita Stina Nilsdotter komma från Dansbro, där hon antagligen har varit piga.

Föds det någon Brita Stina Nilsdotter 1776 i Dörby ? Brita Stina är min farfars morfars farmor.

mvh
Carina
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3351) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 07 mars 2009 kl. 09.59
Hej

Har letat efter en Brita Stina Nilsdotter under perioden 1773-1779 i Dörby födelsebok men finner ingen.

Hälsningar

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3352) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Lördag den 07 mars 2009 kl. 11.40
Tack så jättemycket, Håkan, du har hjälpt mig mycket. Då vet jag att Brita Stina inte finns med de åren i födelseboken. Hennes åldrar varierar mycket i husförhören. Brita Stina flyttade till Ragnebo, Söderåkra och tittar man i Söderåkra F1 sid 5, den 10/9 1828, dör inhysesmannen Jonas Olofssons i Ragnebo, hustru Brita Stina Nilsdotter, 63 år, av tärande sjukdom, hon skulle då vara född omkring 1765. Hon är mor till båtsmannen Carl Fredrik Jonsson Hagelund f. 1814 i Kattamåla, Ljungby ( H ). Skulle Brita Stina vara född 1765 som dödsnotisens ålder anger så skulle hon vara 49 år vid Carl Fredriks födlse och det låter lite väl mycket. Brita Stina är min farfars morfars farmor. Det är svårt att hitta Brita Stina när åldern är så olika. Tack än en gång.

Vänligen
Carina

(Ändrat av Carina den 07 mars 2009 kl. 11.50.)

(Ändrat av Carina den 07 mars 2009 kl. 11.53.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3357) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 07 mars 2009 kl. 14.58
Ragnabo ligger inte långt från mina farföräldrars gård.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3361) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Lördag den 07 mars 2009 kl. 21.51
Oj, Håkan, då känner du dig hemma i de trakterna. Jag själv tycker att det är lite svårforskat i Söderåkra men det är väl antagligen för att man inte är så van vid vad platserna heter.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3424) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Onsdag den 11 mars 2009 kl. 22.08
Ja. Platserna brukar jag också ha svårt för om jag inte är känd på orten.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)