Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Småland (socknar A-H)   >   Agunnaryd   >  
Anna Jonasson, f. 1833-11-21 i Stenbrohult
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5074) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ingrid Falkman (Josefine) - Tisdag den 13 oktober 2009 kl. 10.24
Försöker följa spåren efter Anna Jonasson f. 1833 i Stenbrohult. Hon kom till Agunnaryd 1851 enl inflyttade till Agunnaryd. Står en anteckning om att hon flyttat till Ryssby 1856 men har kollat alla 500 sidor på Ryssby 1855-1860 och inte hittat henne där. Finns det möjligen några uppgifter om henne på Kronobergs dataskiva? eller finns det någon forskare i Agunnaryd som kan hjälpa mig vidare?
Med vänlig hälsning
Ingrid
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5075) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Tisdag den 13 oktober 2009 kl. 10.59
Det kanske är Ryssby pastorat som avses. Där ingick också Tutaryd. Har du kollat där?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5076) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ingrid Falkman (Josefine) - Tisdag den 13 oktober 2009 kl. 17.49
Jörgen, tack för rådet. Jag ska söka igenom Tutaryd också. Hoppas att det inte är så många sidor.
Mvh
Ingrid
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5080) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ingrid Falkman (Josefine) - Tisdag den 13 oktober 2009 kl. 20.23
Jörgen. Nu har jag kollat 208 sidor hfl Tutaryd. Tyvärr, finns hon inte där heller. Måste troligen intala mig själv att jag får ge upp henne.
Med hälsning
Ingrid
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5083) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Tisdag den 13 oktober 2009 kl. 22.09
Det finns två Ryssby. Ett i Kalmar län och ett i Kronobergs län....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5084) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ingrid Falkman (Josefine) - Onsdag den 14 oktober 2009 kl. 17.45
Tack för ytterligare ett råd. Ryssby i Kalmar län är genomgått. Dom hade en väldigt fin inflyttningslista, men det hjälpte inte. Hon fanns inte där heller.Så nu lägger jag Anna åt sidan. Någonstans har det tydligen blivit ändring, så får fundera hur jag ev ska gå vidare.
Med hälsning
Ingrid
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5086) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Onsdag den 14 oktober 2009 kl. 21.01
I den s.k. "folkräkningen" 1890 (som bygger på SCB-utdragen ur husförhörslängderna den 31/12 1890, och finns sökbar hos SVAR) fann jag följande familj:

Johannes Anderson, f. 1833 i Ryssby, Kronobergs län, ryktare
h. Anna Jonasdotter, f. 1833 i Ljungby, Kronobergs län
d. Blända, f. 1872 i Tutaryd, Kronobergs län
d. Emma, f. 1875 i Tutaryd, Kronobergs län

De bor i Sunnerå i Ryssby socken, Kronobergs län.

Visserligen står Ljungby som Annas födelseförsamling, men det kan ju ha blivit fel någon gång under flyttningarna. Men det kan naturligtvis också vara fel Anna...

Någon Anna född 1833 i Stenbrohult fanns inte i hela landet (jag sökte utan efternamn för att minska felrisken).

Så om ovanstående Anna inte är den rätta, så har hon antingen försvunnit genom något fel i "folkräkningen" (och där finns gott om fel...), eller så har hon dött eller emigrerat före den 31/12 1890.

Anna från Stenbrohult finns inte heller i "folkräkningen" 1880, men där är inte alla län klara än, bl.a. pågår registreringen av Kalmar och Jönköpings län.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5087) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Onsdag den 14 oktober 2009 kl. 21.20
Kan bara konstatera att det finns ett Ryssby och ett Ljungby i Kalmar län. Båda församlingsnamnen förekommer också i Kronobergs län.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5088) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Torsdag den 15 oktober 2009 kl. 00.58
Det var inte "folkräknings"-Anna.

Enligt husförhörslängden heter hon Anna Stina (men det står alltså bara Anna i "folkräkningen"), och är dessutom född ett helt annat datum (det står bara årtalet i "folkräkningen") - dessutom visar det sig, att hon verkligen är från Ljungby.

Men det var ju värt ett försök i varje fall...
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)