Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Småland (socknar A-H)   >   Gränna   >  
Hane
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6160) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck (Niclas) - Lördag den 30 januari 2010 kl. 17.51
På Anbytarforum (Af) under » Landskap » Småland » Socknar » Gränna finns en diskussion om löjtnanten Joachim Hane och dennes son borgaren i Gränna, Johan Hane. Anbytarforum tenderar i dagsläget att sluka diskussioner och göra dem osynliga för framtiden då alla inlägg på sockennivå läggs i en och samma slaskdiskussion. Diskussionerna dör rätt fort med andra ord. Öppnar därför här med Olle Elms godkännande en ny samlad diskussion.

Först de äldre inläggen ifrån Af:
***********************************************************************************
Anbytarforum: Landskap: Småland: Socknar: Gränna: Äldre inlägg (arkiv) till 26 januari, 2010 ________________________________________
Postat av Niclas Rosenbalck den måndagen 11 januari 2010 - 22:00:

Postat av Olle Elm den måndagen 11 januari 2010 - 22:13:

1637 boskmtl Jakob Hane Husaby 1
1638 boskmtl Joakim Hane x 1 ibid Husaby?
1643 1 mtl Joakim Hane Husaby
1643 mtl Elisabeth Jonsdotter Husaby hustru
1644 mtl Joakim Hane oläsligt
1644 mtl Elisabeth Jonsdotter Husaby
1652 mtl Johan Hane x köpman 3 Under Gränna stad
1657 mtl Johan Hane Gränna 2 Gränna stad står ej Gränna på ort)
1658 mtl Johan Hane Gränna 2 Gränna stad står ej Gränna på ort)

Vänligen,
Olle

(Meddelandet ändrat av smol 2010-01-11 22:19)

(Meddelandet ändrat av smol 2010-01-11 22:25)

Postat av Olle Elm den tisdagen 12 januari 2010 - 09:29:
Har letat i mina gömmor efter uppgiften ovan från 1637 för att se om den verkligen stämmer, men har troligen ingen kopia på Grännalängden. Kanske kommer uppgiften från de mantalslängder för åren 1636-1639 som finns i Länsräkenskaperna, Småland, men som i alla fall inte var filmade år 2000 enligt uppgift i brev från Jan Brunius på RA.

Vilka är Dina källor för förekomsten av denna Hanefamilj?

F ö fann jag honom inte i mtl 1645 - jag har Svar nu - men jag kan ha missat honom.
Vänligen,
Olle

Postat av Niclas Rosenbalck den tisdagen 12 januari 2010 - 11:31:
Tack Olle för uppgifterna. Mina notiser kommer dels ur en rote- och utskrivningslängd (RoU) 1635 och dels ur uppgifter ur ett domboksmål angående hästaffärer. Får återkomma till sistnämnda notis. Det finns en intressant tysk namne Joachim Hane, en äventyrare och underofficer som var född i Frankfurt an der Oder och som verkade under Cromwells tid i England på 1640-talet. Säkerligen inte densamma men jag nämner det fall i fall (ifrån just Frankfurt an der Oder har andra resande med sekundär koppling till Gränna (bl a Hans Henrich(sson) Rudolphus) angett att de kommit).

Har du kollat mantalslängderna som finns för Gränna i Sandbergska samlingen ? Om inte kolla upp dessa då de kanske kan komplettera något.

vänligen,
Niclas

(Meddelandet ändrat av niclas 2010-01-12 11:32)

Postat av Olle Elm den tisdagen 12 januari 2010 - 12:27:
Det är säkert fler än jag som kan vara intresserade av mantalslängderna i Sandbergska samlingen; Ge gärna en kort beskriving och var man finner samlingen. Hittade det här i Wikipedia, där väl en del framgår.

Som Du ser ovan har jag uppgifter för mtl för åren 1652, 57-58 som ej finns med på Svar. Jag har påtalat detta för länge sedan, men möjligen är det något arkivtekniskt som en amatör som jag inte förstår, som gör att de får vila okända i Grevskap och friherreskap, Visingsborg, vil 44 eller på fische S20165. De gör en väldig nytta i Grännaforskningen, då luckan fram till 1681 annars blir väldigt lång.
Vänligen,
Olle

(Meddelandet ändrat av smol 2010-01-12 18:04)

Postat av Olle Elm den torsdagen 28 januari 2010 - 08:57:
Stötte av en händelse på löjtnanten Joakim Hane som Du frågar efter ovan. Se Landskapshandlingar, Småland, 1624:4, svars sida 187 och även 82. Kanske har Du redan sett den och har koll på i vilka sammanhang han rörde sig.
Vänligen,
Olle

(Meddelandet ändrat av smol 2010-01-28 09:59)
***********************************************************************************
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6161) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck (Niclas) - Lördag den 30 januari 2010 kl. 17.54
Mitt inlägg ovan om en "Sven Joakimsson" som son till löjtnanten Joakim Hane skall utgå. Uppgiften jag fått i andra hand har visat sig vara felaktig. Sonen heter Johan Hane.

Sunnerbo 1645 18/11, f 11v:
Kom för retta Johan Hane ifrån Grenna och Jönekiöpingz lähn, och kerade
till Niels i markarit om 2 str hestar, som Johan Hanes fader Jochim Hane
hade nidsat hooß Niels i Markarit i feigdetiden, och effter Jochim är dödh, och
han som hestarna nidsates hooß, elliest wåre och well betre tingh som tå
i det sorlet förkommo, och ingen kunne hålla i antwårdningh. Derföre
finner retten ingen skääl till at denne Vnge Niels bör suara till dhe
hesterna.

(Ändrat av Niclas den 30 januari 2010 kl. 17.54.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6170) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Olle Elm (Smol) - Lördag den 30 januari 2010 kl. 22.07
Hej Niclas,
Kollade lite i den födelse och dödbok som finns tidigt i Gränna C:1:
1648 d. 11 post Trinit döps Johan Hanes son Jakob (sid 169)
1650 d. 4:te post Pascha(?) fdöps Johan Hanes barn NN (sid 171)
1652 d. 16 (?) döps Johan Hanes dotter Kerstin (missade sidan)
1654 d. ? döps Johan Hanes dotter Elisabeth (sid 174)
1655 d. ? 20 döps Johan dotter Kerstin (sid 176)
1657 d. ? döps Johan Hanes dotter Brita (sid 178)

Kanske Du redan hade dessa, men jag noterar då namnen kan vara intressanta att visa på ett ställe.

Har Du någon aning om var Joachim Hane bodde då han var löjtnant?
Vänligen,
Olle
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)