Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Småland (socknar A-H)   >   Björkö   >  
Förfäder till Carl Johan Isaksson Tell, husar i Barkeryd, född i Aggarp 1801
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7525) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Söndag den 26 september 2010 kl. 12.07
Jag skulle vilja att någon kollar upp ett datum åt mig inan jag går i svaromål på anbytarforum.

Carl Johan Isaksson-Tell är född 20/11 1801 på Björkö i Aggarps rote. Jag skulle lja ett någon kollar upp när hans far Isak Nilsson är född och hans fru Sara Beata Johansdotter
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7528) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Söndag den 26 september 2010 kl. 13.56
I Barkeryd AI:18 (sidan 148, som du hänvisar till i AF-diskussionen) står mycket riktigt att han är husar och heter Carl Johan Isaksson Tell (utan bindestreck, det använde man inte förr), och är född den 20/11 1801 i Björkö, samt flyttade in från Björkö 1833.

Han saknas i Barkeryds inflyttningslängd 1833 - men där har den som höll i pennan bara orkat att skriva in tre namn det året...

Han finns däremot i Björkö utflyttningslängd BI:2, sidan 3. Den 6 augusti, med attest nummer 19, flyttar husar Tell med hustru från Aggarp till Barkeryd.

I husförhörslängden Björkö AI:6 (som omfattar åren 1830-1835) ser det ut så här på uppslag 75:

Björkö AI:6, uppslag 75

(Bilden från Arkiv Digital.)

Här finns alltså Isac Nilsson i Aggarp, född den 24/7 1769 i Björkö, och hans hustru Sara Beata Johansdotter, född den 4/10 1777 i Vetlanda.

Bland Isacs och Sara Beatas barn finns sonen Carl Johan Tell, född den 20/11 1801 i Björkö. I utflyttningskolumnen står Barkeryd 33. Och i marginalen är noterat att han är nummer 57 vid Liveskvadronen av Smålands Kongl. Husarregemente. Mellan raderna är hans hustru Fredrika Charlotta Zackrisdotter inklämd.

Nu är det ju inte säkert att föräldrarnas födelseuppgifter stämmer; det kan lätt bli fel i husförhören. Det får alltså undersökas närmare. Återkommer därför om en stund... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7530) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Söndag den 26 september 2010 kl. 18.33
Före Björkö AI:6 finns Isac och Sara Beata med familj i Aggarp i följande husförhör:

· AI:5 (1824-1830), uppslag 72.
· AI:4 (1817-1824), uppslag 78.
· AI:3 (1810-1813), uppslag 66.
· AI:2 (1813-1816), uppslag 85 [handskr.] / sidan 528-529 [maskinpag.]
· AI:2 (1804-1809), uppslag 43 [handskr.] / sidan 86-87 [maskinpag.]
· AI:1 (1753-1804), uppslag 134

(Observera att AI:2 alltså innehåller två längder. I AI:1 finns de i en senare del i slutet av längden.)

I samtliga dessa längder har Isac och Sara Beata samma födelsedatum som i AI:6, alltså den 24/7 1769 resp. 4/10 1777. Födelseort (alltså Björkö resp. Vetlanda) är bara utsatt i AI:5.

Dessutom finns här fler intressanta personer:
· I AI:1 är Iscac och Sara Beata inskrivna under änkan Catrina Isacsdotter, född 1736.
· Likaså i den första längden i AI:2.
· I den senare längden i AI:2 har Catrina flyttats ned under de andra, och står som inhyses. Här har hon också fått ett födelsedatum, den 18/1.
· I AI:3 har Catrina också en dotter, Ingrid Nilsdotter, född den 24/6 1774. Ingrid flyttar till Höreda 1812.
· I AI:4 har Catrinas födelsdatum ändrats till den 18/11, och hon är noterad som död den 16/5 1822.

Eftersom Catrina Isacsdotter har en dotter som heter Nilsdotter, och Isac Nilsson med familj först är inskriven under Catrina, så är det väl sannolikt att hon är hans mor.

Om vi går till den äldre delen av AI:1, så ser det ut så här på uppslag 35:

Björkö AI:1, uppslag 35

(Bilden från Arkiv Digital.)

Här finns alltså hustrun Catharina Isaacsdotter, född 1736, med sönerna Johannes, född 23/9 1755, Jonas, 3/3 1759, och Isaac, 29/7 1764. Catharina flyttade in från Höreda 1755.

Men vilken av änkan Ingjärds båda söner Nils och Håkan är Catharinas man? Ja, eftersom Håkan har flera flyttnoteringar (och ännu fler utanför bild; hela uppslaget är inte med här) under tiden som barnen föddes, så återstår bara Nils.

Nils är alltså född den 14/3 1725. Och i födelseboken (C:1, sidan 94) finns en Nils född den dagen, föräldrar: Johan och hustru Ingierd i Aggarp.

Det bekräftas också av födelseboken (C:2) att fadern till Catharina Isacsdotters barn heter Nils Johansson i Aggarp:

· Sidan 18, Johan, 23/9 1755
· Sidan 26, Jonas, 3/3 1759
· Sidan 39, Isaac, 29/7 1764

Jag letade också efter änkan Catrinas dotter Ingrid Nilsdotter, född den 24/6 1774. Och detta ska väl vara hon, också med fader Nils Johansson:

· Sidan 57, Ingjerd, 29/6 1774

Slutligen kollade jag om samma föräldrar hade något barn fött mellan Isaac 1764 och Ingjerd 1774. Och det hade de, nämligen:

· Sidan 47, Stina M[a]ria 21/8 1767 (en del av namnet försvinner i vecket)
· Sidan 54, Peter, 18/12 1771

Ingen Isac född 1769 m.a.o. Det föddes f.ö. ingen Isak alls (oavsett föräldrar) i Björkö det året.

Det lär väl helt enkelt vara så att 4:an och 9:an i Isacs födelsedatum vid något tillfälle har förväxlats när uppgifterna har förts över till en ny sida - och vips har den 29/7 1764 blivit till den 24/7 1769, som sedan har följt med också i senare längder.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7535) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Söndag den 26 september 2010 kl. 20.58
Så Isak är född den 24/7 1764?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7541) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Söndag den 26 september 2010 kl. 23.12
Den 29/7 1764 föddes en Isac Nilsson i Aggarp, enligt födelseboken. Hans mor har samma namn och födelseår som den änka som senare bor på samma gård, och dessutom uppenbarligen ingår i samma hushåll som 'din' Isac Nilsson.

Jag kan inte tänka mig annat än att det är samma personer, och att Isacs födelseår och datum har blivit felskrivet i de husförhörslängder där det står 24/7 1769. 1769 finns i varje fall ingen Isac i födelseboken.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7543) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Måndag den 27 september 2010 kl. 12.48
Eftersom det verkar att vara en lucka mellan noteringarna på de äldre och senare sidorna i Björkö AI:1, så har jag också kollat mantalslängden för 1790-talet (Kammarkollegiets exemplar, som finns hos SVAR). Det finns fyra bruk om vardera ett 1/4 mantal i Aggarp, och så här ser den aktuella fjärdingen ut:

· 1790: Nils och hustru, son Isac, dotter Ingerd
· 1791: Änkan Catrina, s. Isac, d. Ingerd
· 1792: Isac ogift, piga Ingerd, moder Catrina
· 1793-1795: 1/8 mtl Isac og., p. Ingerd; 1/8 Jan o.h.
· 1796: mantalslängd saknas
· 1797: Isac o.h., p. Ingrid

Jan, som under några år brukade hälften av detta 1/4 mantal, är väl förmodligen Isacs bror Johan.

Till detta kan läggas att rusthållaren Nils Jansson i Aggarp återfinns i dödboken (Björkö C:2, sidan 335) den 14/12 1789; 64 år, 37 veckor och 5 dagar gammal.

Vidare vigdes drängen och rusthållaren Isaac Nilsson i Aggarp och pigan Sara Beata Johansdotter i Sällery den 16/10 1795 (C:2, sidan 287). (Observera att de alltså vigdes i oktober, inte januari, som det stod i ett inlägg i Anbytarforum går.)

Mantalslängden upprättades i slutet av föregående år. 1790 står därför fortfarande Nils (död i december 1789) för gården. Nästa år har änkan tagit över, och hon lämnar i sin tur över till sonen Isac året därefter. Och 1797 (den första längden efter vigseln i oktober 1795; 1796 års längd saknas ju) har den tidigare ogifte Isac fått en hustru.

Enligt födelseboken (C:2, sidan 95) föds dessutom Isacs och Sara Beatas första barn, sonen Nils, i Aggarp den 4/10 1796.

Det är alltså ingen tvekan om att 'din' Isac Nilsson är son till Nils Johansson och Catrina Isacsdotter, och att han därför (enligt födelseboken) föddes den 29/7 1764.

Jag kikade också på inläggen i diskussionen i Anbytarforum. Där sägs i ett inlägg av en annan skribent i går att Isacs och Sara Beatas barn föddes i Sälleryd. Då var jag naturligtvis 'tvungen' att kika i födelseboken... :-) Och precis som väntat var de alla födda i Aggarp. Sälleryd är säkert bara en ren felskrift i inlägget eftersom det också står i meningen innan som Sara Beatas hemort vid vigseln.

Fem av barnen finns också med i den husförhörslängd (AI:6) som jag lagt in en bild av ovan. Där har tre av dem (precis som Isac) fått fel födelsedatum; också i AF-inlägget är ett av barnens datum fel.

Så här ser det ut i födelseboken (C:2):

· Sidan 95: Nils, 4/10 1796
· Sidan 100: Johannes, 26/10 1798
· Sidan 106: Carl, 20/11 1801
· Sidan 112: Anna Sophia, 2/5 1804
· Sidan 133: Peter, 19/7 1809
· Sidan 148: Catharina, 12/7 1812
· Sidan 162: Lovisa, 29/2 1816

Jag har bara kollat de barn som finns i AF-inlägget och i AI:6; jag har alltså inte letat efter eventuellt ytterligare barn.

Observera att sonen Peter i AF-inlägget har blivit en dotter Brita - vilket säkert kan skyllas på den svaga skriften i kombination med gammal raspig mormonfilm (hos Genline eller på mikrokort). På ett nytaget färgfoto (hos Arkiv Digital) är det dock lätt att se att det står Peter. :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7554) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Måndag den 27 september 2010 kl. 22.59
Den skribenten du pratar om på anbytarforum råkar vara min nyfunna pyssling, vi har nämligen samma anfader, nämligen denna Isak Nilsson, därför är det så viktigt att det blir rätt.

Jag har funnit en till släkting innan på anbytarform, vi har inte samma ana, det är två syskon som vi har som anor.

Nu skulle jag vilja att det kollas upp en annan sak till.

Nils Johansson, f 1725-03-04 - - - d 1789-12-14
son till Johan Nilsson Trolle på Björkö.
Är denna Trolle av adelssläkten Trolle eller är det en annan släkt Trolle
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7566) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Torsdag den 30 september 2010 kl. 23.13
Nils Johansson
f 14/3 1725
d 14/12 1789

född i Aggarp, Björkö

Catharina Isaksdotter
f 18/11 1736
d 16/5 1822
vet ej var hon är född

Nils föräldrar och Catharinas föräldrar, datum och ort
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7571) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Fredag den 01 oktober 2010 kl. 12.06
Hej Ninnie,
varifrån har du uppgiften att Johan kallades/hette Trolle?
I Nils födelsenotis 1725 (Björkö C:1 sid 94) står bara Johan, inget patronymikon och inget tillnamn.

Nils var inte son till någon "på Björkö". Nils föddes i Aggarp i Björkö socken.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7576) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Forumguide) - Fredag den 01 oktober 2010 kl. 14.07
Inlägget ovan den 30/9 kl. 23.13 har flyttats hit från Björkö: Isak Nilsson - utmaning 1.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7577) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Fredag den 01 oktober 2010 kl. 14.09
Nils Johanssons föräldrar framgår av mitt inlägg ovan den 26/9 kl. 18.33. Visserligen bara förnamnen, men det är vad som står i födelseboken (C:1, sidan 94): Johan och hustru Ingierd i Aggarp.

Enligt samma inlägg flyttade Catharina Isacsdotter in till Aggarp från Höreda 1755 (uppgiften kommer från AI:1, uppslag 35).

Och eftersom vigseln brukar äga rum i brudens hemsocken, så kikade jag i Höredas vigselbok, och där finns de 1754 (Höreda C:3, folio 119 [handskr.] / sidan 235 [maskinpag.]):

Höreda C:3, folio 119/sidan 235

Nils namn är ändrat från... jag kan inte se vilket förnamn som stod där först, men efternamnet är väl ändrat från Jansson till Johansson - med det är ju egentligen samma namn. Catharina kommer alltså från Rödkärr.

Som jag också nämner tidigare var Catharinas födelsedatum i Björkö AI:2 angivit som den 18/1, men i AI:4 är det ändrat till den 18/11.

Den 18/11 1736 finns det dock ingen Catharina Isacsdotter i Höredas födelsebok, men så här ser det ut den 18/1 (C:3, sidan 2):

Höreda C:3, sidan 2

(Båda bilderna från Arkiv Digital.)

Jag får det till att fadern heter Isaac Arfuedsson. Moderns namn står inte.

(Ändrat av Jts den 01 oktober 2010 kl. 20.27.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7588) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Fredag den 01 oktober 2010 kl. 21.41
Vem är Catharina Elisabeth Rosendorff som det står i dokumentet på mitten

(Ändrat av Ninnie den 01 oktober 2010 kl. 21.42.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7609) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Måndag den 04 oktober 2010 kl. 13.10
Hon är ett av dopvittnena. Det är svag text på flera ställen, så det är inte lätt att se vad där står, men så här tyder jag vittnena (med en del luckor):

"Witnen woro Wäl-
borna Fru Catharina Elisabeth Rosendorff, H:r Capitain ...
... på Åßarp, Hust. Ingeborg Brors d:r i Diurarp, p.
Anna Sigfrids dotter i Skärsbo af Björkö Sochn, ...
d:r i Rökiärr tienande, Wälborne Capitain H:r Hans ...
... på Åßarp, Johan Jonßson i Räfweberg, Erick och d:r ...
Jonßon i Skiärsbo."
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7611) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Måndag den 04 oktober 2010 kl. 16.55
Den välborna frun heter Roxendorff i efternamn, och hon är gift med kaptenen Hans Achates Hauswolff.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7634) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Torsdag den 07 oktober 2010 kl. 23.50
Har fått hjälp å arkivhuset att reda ut saker om Björkö-släkten.
Björkö-släktentillhör inte den adliga famljen Trolle utan den ickeadliga. Det är en högvälburen släkt med ryttmästare och kopraler allihop.
Har fått ett dokument halvöversatt idag från Arkivhuset. Det är från 18/3 1687, där det talas om "den manhaftige" Nils Håkansson och hans avlidne bror Johan Håkansson, där Nils visst har en dispyt med Nils änka om gården i Ryd i Björkö.
Det finns en artikel i Släkt och hävd från 1992 som jag har fåt hjälp av biblioteket att kopiera. Jag kommer även få hjälp av folk på arkivhuset att kopiera domböckerna som nämns i artikeln,och få dom "översatta" till vanlig svenska så man förstår vad det står.
Återkommer om detta.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14600) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Lördag den 28 december 2013 kl. 14.36
Av en granne har jag fått mitt släktträd från Ancestry från Isak Nilsson från Aggarps rote, Björkö, Vetlanda och neråt och nu skulle jag vilja ha det verifierat av någon här på sidan om det går bra.
Alla män är från Aggarps rote på Björkö - tror jag.
Har bara med den manliga sidan av släkten.
Nämner Isak Nilsson som ana nr 1.

1.Isak Nilsson, född 29/7 1764 - 1/2 1845

Far: Nils Johansson, 1725 - 1790
Mor: Catharina Isaksdotter, 1732?

Farfar: Johan Nilsson Trolle, död 1739
Farmor: Ingjard Olofsdotter, 1700-1761

Farfars far: Nils Johansson Trolle, 1667-1699
Farfars mor: Kerstin Jacobsdotter, 1654-1754

Farfars farfar: Johan Håkansson, 1635-1682
Farfars farmor: Margareta Nilsdotter, 1644-1712

Johan Håkansson hade en bror, Nils Johansson Trolle, 1635-1705.

Om detta stämmer, vem är i så fall dessa bröders far?

Enligt Ancestry ska han heta Håkan Trolle, vara född 1605, och vara ofrälse, på grund av att han vägrade betala till kronan. Eller har jag fel där?

Finns det någon som kan verifiera detta så skulle jag bli hur glad som helst.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14601) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Lördag den 28 december 2013 kl. 18.16
Det finns två sätt att verifiera dessa uppgifter:

1) Kontrollera källorna för att se om uppgifterna däri har lästs och tolkats korrekt.

2) Göra om forskningen från början.

Nummer 1 förutsätter att man vet vilka källorna är...

Vad menar du med att grannen har fått uppgifterna från Ancestry? De enda originalkällor som finns där är kyrkoböcker (d.v.s. Genlines gamla mormonfilmsbilder), men alla dessa uppgifter kan inte komma därifrån, eftersom det inte finns några kyrkoböcker i Björkö före 1680. Jag antar därför att det är en eller flera andra forskare som har publicerat sin egen forskning där. Är det så - och vilka källor anges i så fall till uppgifterna?

Jag har kollat den uppgift där du har uppgivit ett datum:

Det föds en Isaac i Aggarp den 29/7 1764. Föräldrarna är Nils Johansson och Catharina Isaacsdotter. (Björkö C:2, sidan 39).

På uppslag 35 i husförhörslängden AI:1 (1753-1804) finns änkan Ingjärd i Aggarp, född 1700 och död 1761. Under henne står sonen Nils (som precis som Ingjärd bara står med förnamn), född den 14/3 1725. Några rader längre ned finns hustrun Catharina Isaacsdotter, född 1736. Och bland barnen finns Isaac, född den 29/7 1764.

Datum och årtal i husförhörslängder ska man alltid ta med en nypa salt, eftersom det lätt blev fel när uppgifterna överfördes från längd till längd. Uppgifterna behöver m.a.o. kontrolleras i födelse- och dödböcker.

Nils har alltså ett födelsedatum angivet i husförhörslängden. Och den dagen föds det mycket riktigt en Nils i Aggarp. Föräldrarna är Johan och hustru Ingierd (C:1, sidan 94).

I övrigt kan jag konstatera att om Johan Håkansson hade en bror som hette Nils Johansson, så var de halvbröder, alltså med samma mor och olika fäder (Håkan och Johan) - men i så fall var de knappast födda samma år (1635).

När det gäller varifrån Isak kom, "Aggarps rote, Björkö, Vetlanda", så kan vi glömma Vetlanda. Björkö hör i dag till Vetlanda kommun, men det är en skapelse från sent 1900-tal och därmed fullständigt ointressant vid forskning i äldre tider. Björkö socken ingick i Östra härad (före 1885 en mindre del av socknen i Södra Vedbo härad), som tillsammans med Västra härad utgjorde "smålandet" Njudung. Vad roten beträffar, så kan vi bortse från den rote som ibland anges i husförhörslängder (i det här fallet alltså Aggarps rote); den används knappast i andra sammanhang. Det är gårdar och byar som är det väsentliga, och det ingick ju flera sådana i varje rote.

Isak föddes alltså i Aggarp, Björkö socken, Östra härad.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14602) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Lördag den 28 december 2013 kl. 18.41
Jag upptäcker nu att den här släkten redan diskuterats under en annan rubrik här för tre år sedan...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14604) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Forumguide) - Lördag den 28 december 2013 kl. 18.48
De tre senaste inläggen här ovan (den 28/12 2013 kl. 14.36, 18.16 och 18.41) har flyttats hit från Verifiering Isak Nilsson.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14605) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Lördag den 28 december 2013 kl. 22.22
Min granne fick ett namn av mig att gå på och det var Isak Nilsson. Var hon fick de andra namnen ifrån har jag ingen aning om. Så hur ska jag nu göra för att få reda på fakta om det här?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14606) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Lördag den 28 december 2013 kl. 22.30
Du kan ju börja med att läsa tidigare inlägg här ovan där du redan har frågat om Isak och hans förfäder - och fått svar.

Sedan kan du ju lämpligen fråga grannen var hon har fått uppgifterna ifrån. Hur ska någon annan kunna verifiera uppgifterna om du inte ens själv har en aning om varifrån de kommer?
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)