Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Småland (socknar A-H)   >   Almundsryd   >  
Wilhelmsdotter - systrarna Johanna, död 1724, och Maria, död 1732
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1408) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Onsdag den 15 oktober 2008 kl. 13.43
Hej.

I forumet under Stenbrohult Småland med rubrik Påål Arvidsson, nämns Johanna Wilhelmsdotter d. Sandåsen, Almundsryd 1724 och Maria Wilhelmsdotter f. c 1665 d. 1732, de är systrar som är vallonättlingar. De rörde sig i trakterna runt Almundsryd, åtminstone ett tag. Vilken vallonsläkt tillhörde systrarna ?

Jag är inte van att forska bland valloner och det är så långt tillbaka i tiden så det finns antagligen inga kyrkböcker. Denna Maria Wilhelmsdotter hade en make Sune Jonsson. Hur ska jag gå tillväga för att kolla om Maria och Sune får en dotter som heter Margareta Sunesdotter och om det eventuellt kan vara denna dotter som enl. Almundsryd C:1 sid. 9, blir Jöran Hansson från Hinneryds hustru ? Enligt uppgift från Lotta så vigdes Jöran och Margareta 1724-06-17.

Tacksam för alla uppgifter.

mvh
Carina

(Ändrat av Carina den 15 oktober 2008 kl. 18.26.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1603) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Söndag den 26 oktober 2008 kl. 17.04
Detta inlägg är i samband med inlägget ovan.

Jag har tittat i Arkiv Digital på Almundsryds husförhör 1728-1755, AI:1, bild 72, sid. 128. Där står en Sune Jonsson som son till Nilla, vidare står det något om en Martha Jonsdotter. Nu är ju de här husförhören senare än på Maria Wilhelmsdotters tid, hon är hustru till Sune Jonsson, men i början av husförhören levde hon, hon dog 1732. Tittade här för att jag skulle försöka lista ut om Margareta Sunesdotter var en dotter till Sune Jonsson och Maria Wilhelmsdotter. Detta är mycket kladdigt skrivit på denna sida i husförhören och min man och jag kan inte tyda allt. Jag ville också se om det fanns en vallonsläkt kopplat till Almundsryd och vad denna släkt hette.

Sedan har jag tittat i nästa husförhör också kladdigt skrivit i olika etapper verkar det som, 1755-1766, AI:2, bild 347, sid. 681, under Kvarnhult i båda husförhören. Här står på en sida, Nilla Månsson d. 1752, Sune Jonsson. I samma rad en bit under Sune står Margareta, verkar till att ha varit gift med någon ( kan ej tyda namnet ), men familjen är överstruken. På samma sida i ljusare bläck, längst ner i samma rad, står Wilhelm Klintohn ( kan ej tyda efternamnet ) och Dorothea Erlom ( kan inte tyda detta namn heller ). Har säkert inte rätt namn på dom.

Namnet Martha finns under Kvarnhult. Jag tänkte att Margaretha Sunesdotter har en dotter Martha född 1730, med Jöran Hansson, och att Martha var ett släktnamn. Namnet Wilhelm och Dorothea, kanske kan vara av vallonsläkt.

Nu undrar jag om någon vet om denna, i husförhören Sune Jonsson kan vara Margareta Sunesdotters far ? Han måste ha blivit väldigt gammal om han är det. Namnen Wilhelm och Dorothea, kan de vara av vallonsläkt ?

Namn och sådant verkar till att finnas där, men vi får inte ihop det.

mvh
Carina
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1719) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Söndag den 02 november 2008 kl. 20.27
Namnen Wilhelm och Dorothea, här ovan, är Wilhelm Klingtorp och Dorothea Blom som avses. Så de personerna kan uteslutas i inlägget ovan. Det är inte dom som söks.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3052) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Lördag den 07 februari 2009 kl. 17.44
Systrarna Johanna och Maria Wilhelmsdöttrar som nämns i inläggen ovan, är döttrar till Wilhelm Antonsson vars far är vallonen Anthoni Tourneur, Smörhöga, Skatelöf ( G ). Wilhelm Antonsson hade även en dotter Elisabeth förutom dessa två.

ur Vallonsläkter i Sverige under 1600-talet, av Kjell Lindblom, sid 253

Welam Torne ( Wilhelm Antonsson ), son till Anthoni, gifter sig i Risinge sn 26/10 1651 med Brita Hindrichsdotter ( Rosseau ). De bosätter sig i Smörhöga, Skatelöf sn 1654-93. I början av 1690-talet är Welam utgammal.

Hustru Brita blir 1/2 1694 ihjälslagen av sin svärson Sune Jonsson.

Barn: Johanna g 1/1 1680, Elisabeth g 1694 och Maria g m Sune Jonsson

mvh
Carina
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3240) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Onsdag den 25 februari 2009 kl. 22.24
Om någon annan undrar och söker efter samma personer, så har INTE Margareta Sunesdotter i Kvarnhult, Almundsryd ( G ), död i Stenbrohult ( G ), något att göra med Maria Wilhelmsdotter och vallonsläkten Tourner i Skatelöf. Ibland har man svaret närmare än vad man tror. Maria Wilhelmsdotter stod som änka 1697 och Margareta Sunesdotter är född 1699. Antagligen heter Margaretas mor Nilla i hfl för Almundsryd ( AI:1 sid 129 ) och det finns en Sune i mantal 1701 i Kvarnhult.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)