Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Småland (socknar A-H)   >   Hjorted   >  
Maja Eriksdotter, född i Linde 1794
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11274) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mats Garplind (Garpen) - Måndag den 23 januari 2012 kl. 17.35
I SE/VALA/00134 Hjorted AI:16 (1846-1851) Bild 331 / sid 316 anges födelseplats Linde 1794 för Maja Eriksdotter, men vilket Linde, hur hittar jag det, det Linde jag fann verkar inte stämma ?!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11278) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Måndag den 23 januari 2012 kl. 19.51
Vilket Linde är det som du har kollat?

Det finns två socknar Linde: I Västmanland (Lindesberg) och på Gotland.

Gotland ligger ju nära till för Hjorted, men där finns ingen Maja Eriksdotter född 1793-1795 (sidan 103-104 i Fardhem CI:2, där Linde födelsebok ingår). Men det kan ju vara fel år angivet i Hjorteds husförhör - eller fel socken.

Har du försökt att följa henne bakåt i tidigare husförhörslängder i Hjorted, för att se varifrån hon kommer och när? Finns hon i inflyttningslängden? Var bor hon vid vigseln?

Det står på den sidan som du hänvisar till att Nils och Maja gifte sig 1818 och kom från Getterum 1821. Getterum ligger också i Hjorteds socken. Se om du kan hitta dem i AI:11, som omfattar åren 1816-1822.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11294) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mats Garplind (Garpen) - Torsdag den 26 januari 2012 kl. 23.34
Nu har jag spårat henne till Västervik,dit hon flyttade 1816 från Locknevi: SE/VALA/00443 Västervik AI:18 (1816-1820) Bild 161 / sid 303,sen ville jag kolla utflyttningslängd för 1816 i Locknevi,men den saknas :-(
Finns i inflyttningslängd Vvik: SE/VALA/00443 Västervik BI:1 (1724-1817) Bild 104 / sid 197, nr 37

Hon heter Maja Greta Eriksdotter Strots och född i Linde 1794, inget mer !
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11295) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Fredag den 27 januari 2012 kl. 02.45
Jag fick ett infall och kikade i bouppteckningsregistret för Tjusts häradsrätt (bygden runt Västervik).

Där finns en hammarsmedmästare Josef Strotz från Fängebo bruk i Locknevi, död 1834. Enligt bouppteckningen (FIIIa:69, sidan 189) har han barn i åldern 2-11 år, och skulle då kunna vara i Majas ålder. En bror?

Enligt husförhörslängden (Locknevi AI:8, uppslag 39) var han född i "Fällingsb" den 11(?)/11 1797. Det lär vara Fellingsbro i Västmanland. Kan det då vara västmanländska Linde(sberg) som Maja kom ifrån?

I Fellingsbro födelsebok (C:9, sidan 165) finns en Joseph född den 23/11 1797. Föräldrar: Mästersven Eric Strått och Christina Fagerman, Kåfalla bruk.

De finns i husförhörslängden AI:15d, uppslag 298. Bland de övriga barnen finns en dotter Maja Greta, född 1794, utan datum och ort.

Det är ju inte säkert att det är rätt Maja Greta Eriksdotter Strått/Strotz, född 1794, men det kan ju vara värt att kolla närmare... :-)

(Ändrat av Jts den 27 januari 2012 kl. 02.49.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11300) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mats Garplind (Garpen) - Fredag den 27 januari 2012 kl. 13.46
Stort tack för din hjälp, till en ganska oerfaren forskare :-)

Jag har letat överallt jag kan komma på, hittar inte Maja Greta i nån födelsebok för 1794, varken i Fellingsbro eller Lindesberg !
Brodern kom 1813 till Toverum: SE/VALA/00230 Locknevi AI:4 (1811-1815) Bild 135 / sid 125, men både födelseort och årtal är fel.

Man kan ju med stor sannolikhet anta att detta är den rätta familjen, mycket tack vare namnet Strått/Strotz.

Finns det nåt mer arkiv jag kan söka i ?
mvh
Mats
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11301) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Fredag den 27 januari 2012 kl. 14.28
Det är Johan Strotz som finns i Toverum, inte Josef. Om det är rätt familj, så är det säkert den Jan Fredric, född 1790, som finns bland barnen till Eric Strått i Fellingsbro; födelseåret stämmer, och Johan och Jan är samma namn.

Enligt Locknevis husförhör var alltså Johan också född i Linde. Men det är inget ovanligt att en församling där någon bara bott en tid noteras som födelseförsamling efter en flyttning. Det är alltså möjligt att Johan/Jan Fredric och Maja Greta är födda där familjen bodde innan de kom till Linde.

Du kan försöka att följa Erics familj bakåt för att hitta när de flyttar till Fellingsbro och varifrån de kom. Och framåt för att se vart dottern Maja Greta tar vägen.

Och kanske finns det en bouppteckning efter Eric och/eller hustrun Christina/Stina Fagerman; där kan i så fall finnas upplysning om var Maja Greta bodde då och om hon var gift. Men då gäller det att veta var de dog; smederna flyttade ju runt en hel del mellan bruken.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11302) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Fredag den 27 januari 2012 kl. 14.38
Tänk också på de olika formerna av samma namn. Maja Greta kan stå som Maria Margareta i födelseboken!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11319) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mats Garplind (Garpen) - Söndag den 29 januari 2012 kl. 18.11
tack igen. Jag lyckades spåra familjen via äldsta dottern i SE/ULA/10851 Lindesberg CI:9 (1775-1786) Bild 195 / sid 375 där föräldrarna bor i Östra Bår, SE/ULA/10851 Lindesberg AIa:14 (1775-1785) Bild 135 / sid 268,270, men i
SE/ULA/10851 Lindesberg AIa:18 (1786-1795) Bild 134 / sid 267 så uppges Maja Greta vara död och dessutom född 1788, se SE/ULA/10851 Lindesberg CI:10 (1787-1795) Bild 63 / sid 118 nr 20, istället anges systern Anna Caijsa vara född 1794, se SE/ULA/10851 Lindesberg CI:10 (1787-1795) Bild 270 / sid 528, nr 19, nu förstår jag ingenting :-/
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11321) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Måndag den 30 januari 2012 kl. 01.01
Man ska inte tro på allt som står i kyrkoböckerna... :-) Man får helt enkelt lägga pussel med uppgifter ur olika böcker (och andra källor än kyrkoböckerna), och försöka att luska ut vilket som är rätt när det finns motstridiga uppgifter.

I de här husförhörslängderna i Lindesberg har jag hittat Eric Strått och Christina Fagerman efter att de gifte sig:

Lindesberg AIa:14 (1775-1785), uppsl. 270, Östra Bår
gifta 1781-09-08
Eric från pag. 268 1781
Stina från pag. 531 1781 (= 531a i AIa:16)

Lindesberg AIa:18 (1786-1795), uppsl. 264, Östra Bår
till pag. 267

Lindesberg AIa:18 (1786-1795), uppsl. 267, Östra Bår
från pag. 264 1791
strukna utan flyttnotering

Lindesberg AIa:20 (1786-1795), uppsl. 560, Björka
från Östra Bår 1794

Lindesberg AIa:24 (1796-1805), uppsl. 51, Björka
från Östra Bår 1794
till Fellingsbro

Vigselboken (Lindesberg EIa:2, sid. -, AD-bild 35, n:r 4):
Lysning 1781-04-01, vigsel 1781-09-08.

Följande barn har de enligt husförhörslängderna (alla har inte exakt födelsedatum i husförhören, och födelseorten är inte alltid den samma som i födelseboken; datum och ort här nedan är från födelse- och dödbok):

s. Eric
f. 1781-01-27, Björkhammar (Lindesberg CI:9, sid. 296, n:r 19)

d. Stina Cajsa
f. 1782-09-28, Östra Bår (Lindesberg CI:9, sid. 374, n:r 13)

s. Johan
f. 1784-08-12, Östra Bår (Lindesberg CI:9, sid. -, AD-bild 234, n:r 6)
d. 1786-05-03, Östra Bår (Lindesberg FIa:2, sid. 538, n:r 105).

s. Anders
f. 1786-09-04, Östra Bår (Lindesberg CI:9, sid. -, AD-bild 289, n:r 136)

d. Maja Greta
f. 1788-09-29, Östra Bår (Lindesberg CI:10, sid. 118, n:r 20)
d. 1791-12-22, Östra Bår (Lindesberg FIa:3, uppsl. 143, n:r 215).

s. Jan Fredric
f. 1790-10-11, Östra Bår (Lindesberg CI:10, sid. 273, n:r 7)

s. Joseph
f. 1792-11-24, Östra Bår (Lindesberg CI:10, sid. 414, n:r 220)
d. 1793-04-07, Östra Bår (Lindesberg FIa:3, uppsl. 184, n:r 95).

d. Maja Greta ("Anna Cajsa")
f. 1794-06-21, Björka (Lindesberg CI:10, sid. 528, n:r 19)

Maja Greta den yngre står alltså som "Anna Cajsa" i födelseboken och den första husförhörslängden (AIa:18, 267, Östra Bår), men redan i nästa hfl (AIa:20, 560, Björka) heter hon Maja Greta. Enligt födelseboken föddes "Anna Cajsa" i Björka, och i AIa:20 står det att familjen flyttade dit från Östra Bår 1794.

Uppgifterna i AIa:20 (där hon alltså heter Maja Greta) skrevs m.a.o. dit i stort sett samtidigt som hon föddes. Varför det blev "Anna Cajsa" i födelseboken och det första husförhöret är inte lätt att veta - men ett sådant fel är dessvärre inte något unikt i kyrkoböckerna.

Eftersom hon heter Maja Greta också efter flytten till Fellingsbro, så finns det ingen anledning att tvivla på att det är hennes riktiga namn. Hon blev helt enkelt uppkallad efter sin döda syster, precis som Jan/Johan Fredric och Joseph (född i Fellingsbro) blev uppkallade efter sina döda bröder med samma namn. Sådan namngivning var vanlig förr.

Då återstår 'bara' att följa Maja Greta framåt i Fellingsbro, för att se om hon så småningom hamnar i Locknevi... :-)

(Ändrat av Jts den 30 januari 2012 kl. 01.07.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11322) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mats Garplind (Garpen) - Måndag den 30 januari 2012 kl. 17.59
Jag misstänkte att det var på det viset med namnen, stort tack för hjälpen, nya bekymmer, den sista noteringen jag kan hitta är i SE/ULA/10244 Fellingsbro AI:15d (1794-1804) Bild 305 / sid 298, jag hittade också yngsta sonen Joseph i SE/ULA/10244 Fellingsbro C:9 (1792-1813) Bild 87 / sid 166, nr 173, där ser man att familjen bodde i Kåfalla bruk 1797, när jag tittar i de två efterföljande HFLerna så hittar jag ingenting under Kåfalla bruk.

Är böcker bristfälliga här eller vad ? I andra böcker jag forskat i så är prästen noga med att föra in alla flyttar !
Men vad kan jag nu hitta på ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11323) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mats Garplind (Garpen) - Måndag den 30 januari 2012 kl. 18.54
Vad står det ute till höger om Stina Fagerman på SE/VALA/00230 Locknevi AI:5 (1816-1820) Bild 137 / sid 129 ??
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11324) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Måndag den 30 januari 2012 kl. 19.22
Hur noggranna flyttnoteringarna är varierar från församling till församling, eller kanske snarare från präst till präst.

I Fellingsbro AI:15d finns nattvardsnotering för Eric och Stina den 26/9 1802, men ingen 1803. De borde alltså ha flyttat i slutet av 1802 eller någon gång 1803. Frågan är bara vart; någon utflyttningslängd finns ju inte för den tiden, och det är ju dessutom inte säkert att de flyttade från Fellingsbro...

Så då får vi börja i andra änden i stället...

Den äldsta funna Strotz-noteringen hittills i Locknevi är i AI:4 (1811-1815), uppsl. 125, där Johan finns på Toverums bruk. Där står att han kom från "Herrg." 1813. Och herrgården är Toverums säteri. Och där finns han i samma längd på uppslag 115, med noteringen att han kom från Bruket 1809.

1809 ingår i AI:3 (1806-1810), så han finns under säteriet där också, uppslag 96, med samma notering om flytt från Bruket 1809. Och på Bruket finns han på uppslag 105. Och har man sett vilka mer som finns där... :-)

Det står att de kom från Ervalla 1803. Det året ingår i Locknevi AI:2 (1796-1805), så de finns där också, på uppslag 116, med samma inflyttningsnotering.

Så någonstans i västmanländska Ervalla 'mellanlandade' de alltså på vägen från Fellingsbro till Locknevi.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11325) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Måndag den 30 januari 2012 kl. 19.53
Det kom visst en ny fråga medan jag letade och skrev... :-)

Det står:

"Enka efter Eldwakt. Strots
utfattig, underhålles af H:r Patron
får en gratial."


Jag är inte säker på om det står "får en" - det heter ju ett gratial, och det ser väl inte ut som "en" heller... Men innebörden är ju klar i varje fall. (Gratial = underhåll/pension.)

Längst till höger står att hon flyttar till Fenjebo 1820, och där finns hon på uppslag 18 hos Joseph.

I AI:4 finns hon på uppslag 116. Och dessförinnan tillsammans med Eric på 126, där det framgår att Eric dog 1811.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11326) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mats Garplind (Garpen) - Måndag den 30 januari 2012 kl. 20.48
tack för all hjälp, jag lyckades snoka reda på detta : SE/VALA/00230 Locknevi AI:2 (1796-1805) Bild 126 / sid 116 där ser man att familjen kom från Ervalla 1803 och den eftersökta Maja Greta, precis som du visade :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11333) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Forumguide) - Fredag den 03 februari 2012 kl. 14.47
Ett inlägg (den 2/2 2012 kl. 16.29) har flyttats till Äldre ord och uttryck: Kyrkobokföring och skatteväsende: Ur mantal.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11334) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Forumguide) - Fredag den 03 februari 2012 kl. 14.54
Ett inlägg (den 2/2 2012 kl. 10.07) har flyttats till Östergötland: Vånga: Christina Fagerman, född 1758, då det gäller tidigare led av släkten utan anknytning till Hjorted.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)