Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Småland (socknar A-H)   >   Hallaryd   >  
Kornberga
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13879) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff (Lisbethmarkoff) - Onsdag den 19 juni 2013 kl. 20.41
Hej!
Jag har hamnat i Kornberga via nämndeman Sven Svensson i Västergård Torsholma. Sven Svensson kommer från Kornberga enligt dödboken. Han gifter sig med Tyra Eriksdotter från Torsholma Västergård. Enligt dödboken gifte de sig omkring 1664 och enligt kyrkans räkenskaper år 1687 står det att Sven i Kornberga skänkte pengar till kyrkan då han
vigde sig. Sven var född ungefär 1663 enligt dödboken och död 1731-01-13 och Tyra var född ungefär 1669 och död 1739-01-07.

Jag har också fått denna notis av Lars-Ola:
Lykmätigt kiöpebrefwer af d. 18: apr 1697. ock 23. septr
1716. hafva effterfölljande försållt sine andehlar i Korn
bärga neml. Sven Svensson i Torsholma des fädrers
Jord i Kornberga för 20 dlr Smt; Anders Joenßon
i Hallarydh ock Anders Simonßon i Båhrshullt hwar
dehra 3 Sk:Land i bem.te Kohrnberga den senare för
15 dlr S, ock den förra för 8 dlr Smt, item Sven
Svensson försållt 20 Sk.Land för 90 dlr Smt, hwilka
andehlar tillsammans 1/3 af Kornbergagård, Jon
Perßon ibm sig tillhandlat, ock för honom
uppbiudes 2 g:n
[Sunnerbo 1717-02-11]

Göta hovrätt
Advokatfiskalens arkiv
Häradsrätternas renov småprotokoll
Hela Götaland 1717
E VII AAC:24

Jag har nu tittat i födelseboken för Kornberga. Det finns 2 st Sven som får barn den aktuella tiden. Dels Sven Johansson som får en son Sven 1662, dels Sven Jeppson som får barn 1656, 1657, 1658, 1660, 1662 och 1663. Troligtvis är Sven Jeppsons 3 första barn döda. Vilken är rätt far??
Jag har också hittat en Johan vars hustru Elin dör 1655 och ett barn eller han själv dör 1659. Jag har också hittat en Jeppe som har en son som dör 1646.
Sven Svenssons och Tyra Eriksdotters barn heter: Svenborg, Sven, Britta, Jon, Lucia, Mattis, Lucia (2) och Anna. Som faddrar till barnen finns från Kornberga: Måns, Jon, Jon Månsson och Jon Persson. Finns det någon som forskat på Kornberga i de tidiga källorna?
Med vänlig hälsning Lisbeth
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)