Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Småland (socknar A-H)   >   Gullabo   >  
En förlist främling från Spanien / Italien
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14214) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Maj-Lill Lundin (Majlill) - Tisdag den 01 oktober 2013 kl. 22.11
Har hört en berättelse om en sjöman som kom från ett skepp som förlist utanför sydöstra Småland, som kom gående, skadad och haltande till Gullabo. Han stannade och fick sedan avkomlingar där. Han ska ha varit spanjor eller italienare. Har också hört att det finns fler liknande historier. De sas att min morfarsmor som var helt svarthårig och brunögd skulle vara en ättling.
Om detta är en skröna eller inte skulle jag gärna vilja veta. Hur uppstår såna rykten i så fall. Har inte hittat något i mina anor som visar på att det skulle bara sant.
Någon som vet något mer om detta?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14230) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Onsdag den 02 oktober 2013 kl. 20.48
Hej Maj-Lill

Var, när och hur har du hört din berättelse? Vet nu något vid vilken tid han skulle ha dykt upp om man får säga så. Har du forskat något på din morfars mors anor? Att han var svarthårig och brunögd kan likaväl tyda på helt andra anor. Men inte desto mindre intressant.

Det finns säkerligen många skrönor. Den om Hasslö är kanske den mest kända. Spanjorer/Portugiser på Hasslö?

(Ändrat av Xian den 02 oktober 2013 kl. 21.04.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14234) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Onsdag den 02 oktober 2013 kl. 23.10
Stämmer så bra Christian.

Kan bara konstatera att min farafars alla syskon och föräldrar var i sina yngre år både brunögda och svarthåriga. Hela högen. Att håret på äldre dagar övergick till ljusgrått hör väl till

Hur det är i ovanstående fall vet jag inte.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14235) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Onsdag den 02 oktober 2013 kl. 23.11
Som ett tillägg till mitt inlägg har jag ännu bara hittat svenska anor till mina farfars föräldrar.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14241) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Maj-Lill Lundin (Majlill) - Torsdag den 03 oktober 2013 kl. 14.39
Hej,
Denna "story" var allmän känd i släkten. Min morfars mor föddes 1849. Hon hade inte ett grått hårstrå när hon dog 1927. Bevisar inget, bara att det måste funnits någon i tidigare anor som fört det "sydländska" inslaget vidare. Har kollat förlista båtar utanför Blekinge och sydöstra smålandskusten. Det finns några stycken, men det är inte lätt när man inte vet när det skulle inträffat.
En idé är ju att denne sjöman blev far till ett barn som föddes av en gift kvinna och att då barnet betraktades som född inom äktenskapet. Då registrerades den biologiske fadern inte.
Spännande skulle det vara att få veta mer om detta.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14244) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Maj-Lill Lundin (Majlill) - Torsdag den 03 oktober 2013 kl. 16.29
Christian Andersson, detta med spanjorer/portugiser på Hasslö, var ju intressant. Skulle vara roligt att veta roten till alla historierna. Ingen rök utan eld, sägs det ju.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)