Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Småland (socknar A-H)   >   Hinneryd   >  
Elin Tuwidsdotter, född 1744
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16425) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eva Vajstedt - Fredag den 18 mars 2016 kl. 17.17
Elin Tuwidsdotter född 1744 i Boxhult, Hinneryd. Hon gifte sig med Jacob Pettersson och de får två barn och båda två född på Lindhult, Traryd. Maria född 1779 och Petter 1780. Elin blir änka 1785 och flyttar tillbaka till föräldrarna Tuwid Nilsson och Susanna Haraldsdotter, Boxhult, Hinneryd. Sista gång Elin finns i husförhörslängden är Hinneryd AI:4 sida 405 i Arkiv Digital. Jag har förgäves letat efter hennes dödsdag, även på KGF-skivan, och hoppas nu att någon har lyckats med det.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16427) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 18 mars 2016 kl. 21.44
Av den husförhörssida som du hänvisar till framgår att Elin tog nattvarden i november 1804, och sedan finns hon alltså inte i Boxhult i den längd som börjar 1805.

Vet du vart barnen tog vägen? Hon kanske bor hos någon av dem.

Att hon inte är med på KGF-skivan kanske beror på att hon har flyttat utanför länet? Hinneryd gränsar till Halland och nästan till Skåne, och Jönköpings län är inte heller så långt bort.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16428) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eva Vajstedt - Lördag den 19 mars 2016 kl. 16.50
Hej Jörgen!
Jag har tänkt samma som du att hon flyttade till ett av barnen. Sonen Petter är min anfader och till honom flyttade hon inte. Han dog i Pjätteryd 11/2 1859. Jag har förgäves letat efter vart dottern Maria tog vägen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16473) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eva Vajstedt - Onsdag den 11 maj 2016 kl. 17.00
Äntligen hittade jag Elin död i Hinneryd CI:2 s 535 i AD. Där står hon var fattighjon från Öshult och dog/begr 16/12 1831 85 år 7 v. Från hennes mors (Sanna/Susanna Haraldsdotter) bouppteckning 1804 står att hon bodde i Snälsböke. Nu har jag gått igenom flera års husförsböcker gällande Snälsböke och Öshult och där finns hon inte. Var det vanligt att en fattig änka inte fakirstennns med i husförhörsböckerna? Efter att jag hittade henne i dödboken gick jag in på KGFs skivan. Där hittade jag henne till sist. Tyvärr har någon tolkat namnet fel och kallar henne Ingvesdotter.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16474) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 12 maj 2016 kl. 01.08
Du skriver att hon var fattighjon när hon dog 1831, så då kikade jag i ortregistret till husförhörslängden 1828-1833 (AI:8) för att se om det finns någon fattigstuga. Och det gör det, men den kallas Socknestugan och finns på uppslag 9.

Och där finns en enka Elin Truvedsdotter, född 1744, med en dotter Maria född 1780. Båda är noterade som fattighjon. Elin är struken, men utan notering om orsak - men om det är rätt Elin, så har hon ju dött 1831.

Dottern borde ju heta Jacobsdotter, men här kallas hon Svensdotter. Det kan väl vara en felskrivning p.g.a. att det finns en Svensdotter på raden under.

Att Elin står som boende i Öshult i dödboken kanske beror på att hon var utackorderad dit.

Enligt den här husförhörslängden kom Elin till socknestugan 1832, men det står inte varifrån. Det liknar i varje fall mest en 3:a, men det ser ut att vara ändrat till eller från något annat. Sannolikt kom hon inte dit året efter att hon dog... :-)

Du kan ju gå igenom kolumnen Flyttningar i hela längden för att se om det är någon som har flyttat till Socknestugan eller p. 9 (oavsett år). Hon lär inte ha kommit till Hinneryds fattigstuga från en annan socken, eftersom fattighjon skulle få hjälp i den socken där de var skrivna.

Både Elin och Maria har notering i spalten för husförhör 1831, och Maria även 1832; alla tre noteringarna är "a".

En snabb titt runt på andra sidor visar att de noteringar som finns i dessa kolumner är antingen "p" eller "a" (ibland med en siffra efter). Det lär väl då vara förkortningar för "præsens" (närvarande) resp. "absens" (frånvarande).

Elin har alltså inte ens ett "a" 1832. Hon fanns m.a.o. inte här då, vilket väl styrker att det är 'din' Elin, som dog 1831.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16475) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eva Vajstedt - Fredag den 13 maj 2016 kl. 21.25
Tack för din hjälp. Jag har gått igenom allt ännu en gång. Jag är helt säker på att det är min Elin med dottern Maria (egentligen född 18/6 1779) som omtalas i husförhörslängden 1828-1833 uppslag 9.Tror du där kan stå 1/2 och en 9 för 1829?
Eftersom Elin skall ha bott i Snälsböke 1804 vill jag vid tillfälle gå igenom hela husförhörsboken 1805-15. Jag har även följd Elins bror Nils som ansvarar för moderns bouppteckning. Deras syster Johanna har jag inte lyckats hitta. Där står hon är änka och från Gafelt/Gaselt. Har du någon aning om var det kan ligga? Jag har googlat utan resultat.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16476) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lars-Ola Jacobsson - Lördag den 14 maj 2016 kl. 12.35
Hejsan Eva

Gafelt/Gaselt, det låter som det skulle kunna röra sig om Gashult i Torpa socken.

Mvh, Lars-Ola, Linköping
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16477) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eva Vajstedt - Lördag den 14 maj 2016 kl. 17.42
Hej Lars-Ola!
Tack för hjälpen. Johanna fanns på Gashult norragård i Torpa Socken.
Med vänlig hälsning Eva, Strängnäs
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)