Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Värmland   >   Arvika   >  
Stina Jonsdotter, född 1728
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3422) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Onsdag den 11 mars 2009 kl. 20.44
Hej.

I Grythyttans ( Västmanland ) husförhör 1798-1808, sid 102, finns Stina Jonsdotter, och hon ska vara född 1728 i Arvika.

Nu undrar jag om någon skulle vilja vara snäll att titta efter om det föds någon Stina Jonsdotter 1728 i Arvika, och vilka är i så fall hennes föräldrar ? Har tyvärr inte tillgång så att jag kan titta i Arvikas böcker.

mvh
Carina
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3423) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Onsdag den 11 mars 2009 kl. 22.06
Hej

Har kikat i födelseboken för Arvika och det närmsta jag kan hitta är Kerstin Jonsdotter som är född den 28/9 1728 i Arvika. Med tanke på att du frågar efter en Stina Jonsdotter så vet jag inte om detta är samma person som jag har hittat.

Hälsningar

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3425) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Onsdag den 11 mars 2009 kl. 22.17
Hej Håkan.

Eventuellt kan det vara Stina som är Kerstin Jonsdotter som du har hittat. Jag vet att Kristina lätt blev Stina, men just namnet Kerstin vet jag inte om det blev just förkortat till Stina, men det kan ju eventuellt vara tänkbart. Vet du vad Kerstin Jonsdotters föräldrar heter och eventuellt vilket yrke som fadern hade ?

Vet någon om namnet Stina kan vara en kortform av Kerstin ? Det låter ju inte helt omöjligt tycker jag. Jag har en ana i Drev i Småland som föds som Catharina 1744, gifter sig som Christina på 1770-talet i Växjö och dör som Stina på 1790-talet i Göteryd ( men kärt barn har många namn, men det blev genast svårare att hitta Stina som var namnet man utgick från )

(Ändrat av Carina den 11 mars 2009 kl. 22.22.)

(Ändrat av Carina den 11 mars 2009 kl. 22.25.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3427) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Onsdag den 11 mars 2009 kl. 22.44
Hej igen

Först får jag rätta mig själv lite. Födelsedatumet är inte 28/9 1728 utan 20/9 1728.

Kerstin Jonsdotters far hette Jon Arnesson och modern hette Karin Månsdotter och adressen angavs till Holm i Arvika församling. Det står inte antecknat något om Jons yrke.

Hälsningar

Håkan

(Ändrat av Lufsen den 11 mars 2009 kl. 22.44.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3441) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Torsdag den 12 mars 2009 kl. 18.13
Tack så jättemycket, Håkan, du är fenomenal på att hitta personer. Jag ska kolla upp denna Kerstin Jonsdotter och hennes föräldrar
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3540) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Tisdag den 17 mars 2009 kl. 17.15
Denna Kerstin Jonsdotter f. 20/9 1728, Holm, är inte min ana, Stina Jonsdotter f. 1728 i Arvika. Kerstin Jonsdotter gifte sig 1744 m. Arne Bengtsson f. 1717 från Rackstad, Arvika. Det var bra, att få reda på detta, så kan jag utesluta att Stina Jonsdotter f. 1728 är densamma som Kerstin Månsdotter f. 20/9 1728.

Det enda jag vet i nuläget om min ana, Stina Jonsdotter, är att hon är född i Arvika ( Grythyttans ( Västmanland ) husförhör 1798-1808, sid 102 ) och att hennes make heter Per ( utgår från hennes sons patronymikon ). Nu kan ju födelseåret 1728 på Stina Jonsdotter vara fel i husförhören, det kan ju variera något år mellan åldern i husförhör och den verkliga åldern. Hennes son Peter Persson Berggren blev smed, som år 1803 flyttade till Göteryd, Småland.

Föds det någon Stina Jonsdotter åren runt omkring 1728 i Arvika ?

mvh
Carina
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3541) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Tisdag den 17 mars 2009 kl. 18.17
Kerstin Jonsdotter kändes inte riktigt rätt när jag hittade henne heller så jag är inte förvånad över ditt resultat.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3542) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Tisdag den 17 mars 2009 kl. 19.38
Jag är tacksam ändå för din hjälp, Håkan. Du är jätteduktig på att hjälpa till här i forumet. Det är tur att det finns så duktiga och hjälpsamma forskare som du. TUSEN TACK.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)