Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Värmland   >   Lysvik   >  
Erik Olsson och hans hustru Britta Eriksdotter, Åsegård
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8648) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Lördag den 12 februari 2011 kl. 19.04
Till Gudrun Åhrlin.
Hej!
Du får svar här (e-post) och på Arkivguidens Forum. Jag tänkte vi kunde fortsätta diskussionen där om det går bra.

Lysvik C:1 (1692-1721) Bild 138 / sid 273
Dito Drängen Eric Olsson från Åsgård och Pigan Britta Eriksdotter från Tåssberg
..... Brudgummen gaf sin brud i Morgongåfva 16 Lod Silfr Wigdes af HögEhrewyrdige Probsten J:Iser.

Med vänlig hälsning/Sten Magnusson DIS06438
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8652) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Lördag den 12 februari 2011 kl. 21.03
Jag tyckte jag kände igen namnen så jag ska kolla lite extra.

Lysvik C:2 (1727-1765) Bild 10 / sid 9
Eric och Britta ska ha haft en dotter Ingeborg född 9/4-1729 som gifte sig med en Olof Nilsson från Åsegård med barn Jonas, Erik, Olof, Petter, Johan, Nils.
Dessa Eric och Britta ingår i mitt anträd inkl. sonen Erik.
Se även Lysvik A I:3 1778-1786 sid 57

Mvh/Sten Magnusson DIS06438
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8653) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Lördag den 12 februari 2011 kl. 21.12
Glömde en sak.
Det ska givetvis utgående från sonen Erik vara Far Olof Nilsson Mor Ingeborg Ersdotter Morfar Erik Olsson Mormor Britta Eriksdotter.
I övrigt enligt ovan, men som sagt det ska kollas närmare.

Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8718) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Lördag den 19 februari 2011 kl. 10.29
Svar från undertecknad på en fråga via e-post från Gudrun Åhrlin.
Ligger även på Arkivguidens Forum under Värmland, Lysvik, Åsegård.
Jag skulle gärna ha svarat dig direkt i Anbygtaforum, men har tyvärr inget användarkonto där längre.
Jag tror jag kan ha någon gammal anteckning från slutet av 1990-talet i något av de block jag skrivit i, men jag ska undersöka saken närmare.
Att jag skulle ha släkt i Tosseberg förvånar mig, men som sagt man ska väl aldrig låsa sig på förhand vid en viss teori, även om den verkar passa bäst.
Upptäckte förresten en annan sak. 1733 var en Eric Olsson från Åsegård dopvittne vid ett tvillingdop i Solberg 11/2.

Lysvik C:2 (1727-1765) Bild 18 / sid 25 (Akiv Digital)
Annika föddes 3 april 1733 och föräldrarna var som du skrev, Eric Olofsson och Britta Ericsdotter i Åsegård. Några av dopvittnena var mina anfäder/-mödrar Nils Persson, Petter Nilsson, Walborg Ingemarsdotter, alla från Åsegård.

Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)