Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Värmland   >   Västra Ämtervik   >  
Nils Nilsson från Gräsmark, född 1808
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10106) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jimmy Magnusson (Jimmy) - Tisdag den 09 augusti 2011 kl. 20.01
Min fm ff ff Nils Nilsson uppges vara född den 23 aug. 1808 i Gräsmark och han drunknade den 2 feb. 1880 i Västra Ämtervik.
När jag söker i Gräsmarks födelsebok så kan jag dock inte återfinna Nils Nilsson 23 aug 1808, kan det förligga felskrivning i Kyrkböckerna?
Har någon kunskap om var denne lille Nils var född.
Nils är far till Magnus Nilsson f: 24 aug. 1834 V Ämtervik och död 25 feb 1898 i Örebro.(fm ff f )
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10107) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Onsdag den 10 augusti 2011 kl. 20.11
Hej Jimmy,
jag tror att prästen har blandat samman två pojkar som föddes i Södra Västerrottne i Gräsmark 1808. Det fanns två Nils Olsson där som fick söner 1808. Den äldre blev far till Nils Nilsson född 21/6 och den yngre till Olof Nilsson född 23/8.

Om man följer Nils född 21/6 i husförhörslängderna så flyttar familjen först till Långjohanstorp, Gräsmark 1813 och finns där i AI:10 sidan 122.
I AI:11 (1819-1823) finns familjen kvar där, och i AI:12 (1824-1829) sidan 280 har Nils födelsedatum skrivits in första gången i hfl, 21/6.
I AI:13 (1829-1835) sidan 175 finns dom kvar och Nils fortfarande med rätt födelsedatum. Nils flyttar därifrån till Sandviken 1830 och finns där på sidan 256 med ett alldeles nytt födelsedatum, 7/8.
Han flyttar hem igen och sedan till Södra Västerrottne 1832, sidan 307. Där står att han flyttar till Mangskog 1833.

I Mangskogs inflyttningslängd, som finns i Brunskog B:3, finns på sidan 275 Nils Nilsson inflyttad 16/10 1833 från Gräsmark till Humsjön.
I Humsjön (Mangskog AI:15 sidan 105) finns han som dräng hos sin mycket snart blivande svärfar, Olof Nilsson och hans familj. Här har Nils fått sitt födelsedatum 23/8 1808 för första gången.

Från Mangskog flyttar Nils och hans svärföräldrar med barn till Sillegården, Västra Ämtervik 1834 och där föds Nils och Marias son Magnus 1834 (Västra Ämtervik AI:6 sidan 212).

Puh! Det tog en stund men det var kul! :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10123) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Lördag den 13 augusti 2011 kl. 09.47
Ur födelseboken Västra Ämtervik C:3 (1825-1860) Bild 39 / sid 73 (AID: v8880.b39.s73, NAD: SE/VA/13643) (Arkiv Digital)
1834
Augusti
Född 24 Döpt 26 Sillegård af Nils Nilsson o. H. Maja Olsdr Magnus

Mangskog AI:15 (1830-1837) Bild 111 / sid 105 (AID: v12121.b111.s105, NAD: SE/VA/13359) (Arkiv Digital)
Den Maja (Maria) Olsdotter som nämns på denna sida var alltså dotter till Olof Nilsson vilken i sin tur här var gift med en av döttrarna till min ff ff far Erik Ingemarsson i Södra Såneby, Sunne. Jag ska titta igenom detta grundligare för det var dessutom så att den Magnus Nilsson som nämns ovan var gift med en av min ff mors äldre systrar Kajsa Olsdotter född i Lysvik.

Mvh/Sten Magnusson
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10141) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jimmy Magnusson (Jimmy) - Söndag den 14 augusti 2011 kl. 23.04
Tusen tack Lotta, nu fick jag nytt spår men det är inte lätt att följa om Prästerna byter födelsedatum. Även ett tack till dig Sten, skall följa upp Erik Ingmarsson.
Jag har lagt ett släktträd i MyHeritage och det växer stadigt. Kan varmt rekommendera MyHeritage då det inte är fullt så dyrt som Ancestry.

Mvh Jimmy Magnusson
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11366) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jimmy Magnusson (Jimmy) - Söndag den 12 februari 2012 kl. 11.03
Sten Magnusson, har du någon koll på släktingar till ovan nämnda Magnus Nilsson och Kajsa Olsdotter som utvandrade till Norr Amerika.
Jag vet, att av Magnus och Kajsas 7 barn var det 5 som utvandrade och 2 blev kvar i Örebro.
Jag har haft förmånen att få kontakt med släkten till de fem utvandrarna och i sommar (tidigt i juli) kommer de hit på besök.
Vet inte om du är intresserad av en träff då jag skall försöka ta dem med till Gräsmark, V.Ämtervik och Lysvik.
I annat fall kan det vara intressant att kunna visa på andra släktingar som utvandrat från nämnda orter.
Jag har informerat dem om fyra bröder Lystedt (Kajsa Olsdotters brorsöner) som slog sig ned i västra USA.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11367) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Söndag den 12 februari 2012 kl. 17.31
Hej!
Upptäckte för någon dag sedan att vi hade haft kontakter om de här personerna. Tyvärr har jag blivit upptagen med ett annat ärende i släktforskarsammanhang som krävt mycket tid.

Jag kan inom parentes nämna att en av Nils Lystedts döttrar Ingeborg Wilhelmina, född 26 maj 1869 i Ljusdal (X) (enligt en av min fars kusiner i U.S.A.). Döpt 1869 i Ljusdal (X), Ljusdal (Ljusdals kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/HLA/1010113/C I/7 (1862-1880)/Bildid: A0014767_00118) (SVAR) samt SE_HLA_1010113 Ljusdal AI_21b (1876-1880) Bild 109 _ sid 367. (Arkiv Digital)
(1869-11-26 enl. min far) död 17 mars 1950 i Minneapolis, Minnesota, U.S.A (enligt min far).
gifte sig med en son till nin farfarsfar Magnus Jönsson, Magnus Magnusson som senare tog sig namnet Nordquist och de bosatte sig senare i Minneapolis, Minnesota.

F.ö. hoppas jag att jag som vanligt kan fira semester med början vid midsommar däruppe på lantstället vid Malviken ett par km från Södra Såneby. Givetvis med vedarbete.

Jag återkommer snarast möjligt

(Ändrat av Vedhuggaren1 den 12 februari 2012 kl. 17.33.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11755) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jimmy Magnusson (Jimmy) - Måndag den 30 april 2012 kl. 11.20
Jag vill passa på att komplettera med uppgiften om att även Ingeborg Wilhelminas syster, Lovisa Albertina f:1876-06-29 Ljusdal, även hon emigrerade till N.Amerika. 1903-05-06
Även deras systerdotter Johanna Matilda f:1888-05-14 Ljusdal emigrerade 1903-09-11.
Johanna Matildas mor hette Augusta Lystedt och hon var sjuklig.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11786) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Lördag den 05 maj 2012 kl. 19.28
Tack Jimmy!
Det var intressant! Jag har tyvärr haft datorn ur bruk några veckor och kunde därför inte besvara dig varken här eller i Sunne-diskussionen förrän nu. Där finns nya uppgifter nu.

Mvh/Sten Magnusson
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11821) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Fredag den 18 maj 2012 kl. 09.23
Gjorde idag en sökning via ScanGens personsökare och fann då Magnus med hustru här. https://www.familysearch.org/search/recordDetails/show?uri=https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/FK3K-KZZ

Dessutom såg jag att du tydligen hade eftersökt Magnus m.fl. här. Anbytarforum » Landskap » Värmland » Efterlysningar (stängd för nya rubriker) » Nils Gustaf Magnusson V.Emtervik 1858 http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/58592.html
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13758) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Peter Borg (Svenne) - Lördag den 06 april 2013 kl. 12.01
Sten, för en god väns räkning har jag halkat in på denna Lystedt-släkt. Det gäller främst den Augusta Lystedt som nämns ovan i Jimmy Magnussons inlägg. Augusta var född 1865-06-17. Hon var lite marig att följa men sista gången jag ser henne finns hon i Ljusdal (X)
Församlingsbok AIIa:2f (1908-1919) sid. 2318. (AID v135989.b2870.s2318). Här står hon som "borta" 1911 och 1912 och överförs slutligen till obefintlighetsboken år 1913 och där slutar alla spår.

Kan inte finna henne i varken Sveriges dödbok eller begravda i Sverige, har även letat i Emibas och Emigranten populär utan det minsta reslultat, så kanske du eller någon annan vet vad som hände med henne. De oäkta sönerna som finns på samma sida i församlingsboken har jag full koll på men inte modern Augusta. Vad sjutton kan ha blivit av med henne, möjligen emigrerade hon väl under falskt namn, hon hade ju syskon och en dotter i USA vad jag kan förstå.

Mvh

Peter Borg
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13759) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Lördag den 06 april 2013 kl. 13.55
Hej!
Ska kolla närmare i mina uppgifter och återkommer så snart som möjligt.
Det var en annan person som hade en förfrågan om Augusta med närstående (via e-post).
Mvh/Sten Magnusson
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13763) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Peter Borg (Svenne) - Lördag den 06 april 2013 kl. 17.42
Tack för det Sten!
Du behöver inte stånga dig blodig för detta men har du möjligen någon lättillgänglig uppgift om hennes vidare öden vore jag tacksam då det känns roligt att kunna hjälpa vänner. Givetvis kommer jag i så fall att uppge att den eventuella informationen kommer från dig.

Mvh

Peter
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13765) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Söndag den 07 april 2013 kl. 02.13
Jag har tyvärr inga horn, men f.n. har jag i Disgen som senaste kända uppgift att hon flyttade 21 november 1894 från Lundfors, Järbo (X), Sandviken till Ljusdal (X), Ljusdal (Järbo kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/HLA/1010095/A I/6 (1886-1895)/Bildid: C0031512_00072) (SVAR).

Hon var ju f.ö. en äldre syster till Ingeborg Wilhelmina Lystedt Född 26 maj 1869 i Ljusdal (X), Ljusdal (Ljusdals kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/HLA/1010113/C I/7 (1862-1880)/Bildid: A0014767_00118) (SVAR).

Mer info om Ingeborg Wilhelmina under släkten Lystedt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13770) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Peter Borg (Svenne) - Söndag den 07 april 2013 kl. 16.42
Tack för Ditt engegemang Sten, men detta visste jag redan. Det var främst hennes öde efter 1911-1912 som skulle ha varit intressant att ta del av men det är nog svårt att få någon klarhet i det, jag skulle gissa att hon stack till Amerika utan attest.

Mvh

Peter
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)