Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Värmland   >   Karlskoga   >  
Elisabeth Jönsdotter född 14/2 1735
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14439) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Fredag den 15 november 2013 kl. 21.14
Det gäller Elisabeh Jönsdotter född 14/2 1735. Hon var född i Stråbergsmyren, Karlskoga
Hennes föräldrar hette Jöns Nilsson var född 1704 och Annika Persdotter född 14/2 1713.
Jag saknar datum på en del av hennes syskon. De bodde i Stråbergsmyren när alla föddes.
Jag saknar datum på hennes syskon, Peter född 1747, Jonas född 1751, Erik född 1754 och Maria född 1758.
Kan någon hjälpa mig med detta skulle jag bli jättglad.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14440) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Lördag den 16 november 2013 kl. 12.19
Ninnie,
av vilken anledning saknar du födelsedatum? Finns dom inte i födelse- och dopboken?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14441) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Lördag den 16 november 2013 kl. 13.50
Finns det födelse- och dopbok för aktuell tid?
Vid den här tiden angavs ju bara årtal i husförhörslängderna och saknas då födelse- och dopböcker kan man ju inte få fram mer via sådana.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14442) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Lördag den 16 november 2013 kl. 13.54
Det finns det, Sten.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14445) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Lördag den 16 november 2013 kl. 20.53
Jag har födelseatum på ett par av syskonen men inte på alla.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14446) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 16 november 2013 kl. 21.04
I Karlskoga finns födelsedatum och dopdatum ovanstående tidsperiod. Sökte på ett av barnen men har inte hittat.

Kan det vara så att de blivit införda i annan församlings födelsebok där familjen eventuellt kan ha bott under aktuell tid?

Möjligen kan de inte blivit införda i födelseböckerna på grund av rent slarv. Har stött på sådant själv några gånger.

(Ändrat av Lufsen den 16 november 2013 kl. 21.06.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14448) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Lördag den 16 november 2013 kl. 22.17
Alla barnen är födda i Stråbergsmyren, Karlskoga där de bodde då.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14451) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Söndag den 17 november 2013 kl. 12.03
Ninnie,
varifrån kommer uppgiften att alla barnen är födda i Stråbergsmyren och vilka år dom är födda?

Och om du har födelsedatum på en del av barnen, varifrån har du fått det?

Har du kontrollerat Karlskoga födelse- och dopböcker?

Se "OBS 2!" precis över rutan där man skriver sitt inlägg.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14452) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Söndag den 17 november 2013 kl. 13.42
Dom uppgifterna jag har om Liskens syskon har jag fått av antingen Martin Andersson eller Göran Ekberg, har inte kollat upp dom själv. Jag tror det är för långt bak för mig att kunna läsa dom själv.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14453) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Söndag den 17 november 2013 kl. 14.32
Då tycker jag att du ska fråga dom var dom hämtat sina uppgifter. Jag misstänker att det finns en hel del födelseuppgifter som är fel.

Jag ser också i den andra diskussionen
http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/126/39480.shtml?1325820147#post7595
att både det som du skriver där är från Göran eller Martin, och det Martin skriver att dom inte riktigt stämmer överens med varandra.

Så det enda rätta är att kontrollera alla uppgifter igen i kyrkböckerna. Att bara godta det andra skriver - särskilt utan källhänvisningar - är inte alls bra. Hela din antavla kan ju bli fel på det sättet.

Jag tycker nog att du ska försöka läsa böckerna själv. Är det något du inte kan läsa så får du givetvis hjälp om du talar om var det står och vad det är du inte kan tyda.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14457) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Söndag den 17 november 2013 kl. 20.20
Jag kan inte läsa kyrkböcker, alla bokstäver ser likadana ut, men jag ska åka ner till arkivhuset och be om hjälp med AD.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14459) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Måndag den 18 november 2013 kl. 13.24
Man måste vara envis och lära sig efterhand. :)

Du frågade om födelsedatum för Peter -47, Jonas -51, Erik -54 och Maria -58.
Jag förmodar att du fått det från den antavla som du skrev in i den diskussion som jag länkar till ovan.
Den som gjort den antavlan har uppenbarligen tagit födelseåren från husförhörslängden, Karlskoga AI:1 sidan 33, och dessutom läst fel på Marias födelseår. Det står i hfl att hon är född 1738, inte 1758.

Här är ett klipp från AI:1 sidan 33, Stråbergsmyren:
karlskogaAI

Peter är döpt till Pär och är född 1748-09-19, alltså inte 1747 som det står i hfl.
Här är Peter/Pärs födelsenotis i Karlskoga C:5 bild 89:
Peterper

Jonas är född 1752-11-07, inte 1751 som det står i hfl.
Här är hans födelsenotis i Karlskoga C:5 bild 130:
jonaskarlsk

Erik är född 1754-10-04.
Här är hans födelsenotis i Karlskoga C:6 bild 24:
Erikkarlsk

Det första datumet i varje notis är alltså födelsedatum, och det andra är dopdatum.

Nu har du lite bilder att öva på. Inte ser bokstäverna likadana ut? :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14476) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Torsdag den 21 november 2013 kl. 19.26
Lotta, tack för det. Du får hur många guldstjärnor som helst. Ett JÄTTETACK för detta.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)