Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Värmland   >   Karlskoga   >  
Axel Leonard Andersson, född 1874
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15167) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Lördag den 16 augusti 2014 kl. 18.13
Har problem med Axel Leonard Andersson född 1874 07 13 i Karlskoga.
I husförhör Karlskogga AIIa:5 1896-1901 sida 203 Bregården står han som utflyttad till Adolf Fredrik, Stockholm 1896 03 20.
Går man sedan till Stockholms stadsarkiv så står han som inflyttad 1896 från rote 06.
Han finns även i Hedvig Eleonora BIb:7 1898-1901 register för inflyttningslängder bild 1080/sida 104 som nr 123. Där står även namnet Brandt skrivt5 före hans namn.

Men han finns varken på Begravda 2, Svergies dödbok, Sök gravsatta eller Finn graven, så jag ha inget döddatum på honom. Så jag skulle väldigt gärna ha hjälp med att hitta det.

Gärna om jag kan få fru och barn till honom också så skulle jag bli tacksam.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15168) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mats Ahlgren (Swemah) - Lördag den 16 augusti 2014 kl. 19.25
Axel Leonard Andersson som återfinns i Hedvig Eleonora BIb:7 har inte nummer 123. Sifffran innebär att han återfinns på sidan 123 i det årets inflyttningsbok. Året 1899 finns angivet, och med hjälp av dessa uppgifter är det lätt att gå till Hedvig Eleonora BIa:53 (1899-1899) Bild 1270 / sid 123 och som nummer 2579 hitta Axel Leonard Andersson.

Tittar man sedan lite mer på denna rad så framgår det att denne Axel Leonard är född 15 november 1874 i Karlshamn, så därför är det nog ingen idé att berätta om lysning och namntillägg.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15169) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Lördag den 16 augusti 2014 kl. 19.48
I Rotemansarkivet står att han är utflyttad till rote 21 1897.

Han finns i inflyttningslängden Jakob och Johannes BIb:29 (1898-1898) Bild 60/sid 2. Inflyttad från Storkyrkoförsamlingen till Roslagsgatan nr 16.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15170) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mats Ahlgren (Swemah) - Lördag den 16 augusti 2014 kl. 22.02
Han finns med i utflyttningslängden Jakob och Johannes BIIb:13 (1899-1900) Bild 110 / sid 7 , den 19 februari 1900. Han anger att han ska till Hedvig Eleonora (rote 21)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15171) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mats Ahlgren (Swemah) - Lördag den 16 augusti 2014 kl. 22.31
Och han skrivs in i Hedvig Eleonora, men hans födelsedatum är ändrat till 18740613. Finns en notering om "Se Straffl. 1901" (tycker jag att det står)

Hedvig Eleonora BIa:55 (1900-1900) Bild 1040 / sid 102
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15172) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Lördag den 16 augusti 2014 kl. 23.32
Tack så hemskt mycket för hjälpen Mats Ahlgren och Lotta Nordin. Nu har jag mer information om honom. Jag ska läsa igenom alla böcker som jag fick och sedan försöka få ett döddatum på honom.
Tack för hjälpen än en gång.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)