Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Värmland   >   Rudskoga   >  
Göta-Hovrätt-Advokatfiskalen-Värmlands-län-EVIIAAAL-1-1602-1632-Bild-219-sid-19, Ad-online
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15473) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sari Wilhelmsson (Willa) - Måndag den 29 december 2014 kl. 18.25
Hej och god fortsättning! Behöver lite hjälp för att se om jag tolkat det hela rätt. Kan någon? Heter mannen som kommer inför rätten Sven? Och kommer han ifrån, Guttebohl eller Undersbohl eller vad? I Rudskoga. Sedan tolkar jag det hela som att rätten kallat honom dit för att förhöra honom om han var skälet till att hans hustru förgjorde sig, genom att hoppa ifrån båten i sjön. Och vad säger vittnena egentligen?
Första delen.
1627


Hälsning Sari
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15474) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sari Wilhelmsson (Willa) - Måndag den 29 december 2014 kl. 18.32
Som ni ser kom inte mycket av texten med. Så jag lägger inte ut resten av bilderna. De är för stora;) Om jag kan få hjälp att tyda namn och ort skulle iallafall hjälpa mycket. Finns fler exempel på namn och ort i samma dombok. På Göta-Hovrätt-Advokatfiskalen-Värmlands-län-EVIIAAAL-1-1602-1632-Bild-204-sid-22.

Mvh Sari

(Ändrat av Willa den 29 december 2014 kl. 18.37.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15475) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Måndag den 29 december 2014 kl. 18.49
Hej Sari,
och detsamma! :)

Jag tycker att hans namn ser ut som Sanner och gården är nog Guttarbohl(Guttebol), det är åtminstone ett "t" i mitten.

Han kanske förekommer fler gånger vid tinget?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15476) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Måndag den 29 december 2014 kl. 19.22
Jag borde lära mig att läsa allt i frågorna. :) Du har ju skrivit redan att han förekommer flera gånger.

Det han säger vid förfrågan om han vet något om varför hustrun förgjorde sig är "det må Gud veta, jag vet det icke".

Vittnena säger att hans hustru beklagat sig och sagt att "hon haver funnit legopigan hos sin man, och var bekymrad och sade till dem,
på vad sätt det bliver, så bliver vi åtskilda, jag tröste intet längre sådant lida, jag fruktar tyvärr, jag förgör mig".

Så hela alltihop beror på Sanners otrohet mot hustru, vilket han tydligen också blir dömd för när hon fött ett barn.
Finns på högra sidan på uppslag 19.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15477) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sari Wilhelmsson (Willa) - Måndag den 29 december 2014 kl. 20.34
Hej Lotta, tack igen. Då var det Sanner och inte Sven. Jag kunde inte riktigt få det till Sven. Då var det inte min mans förfader som var otrogen. Han hette Sven i Undersbohl, fast det stavas ofta Ynnersbohl i böckerna. Återkommer säkert igen. Sitter o lusläser domböcker igen.

Sari
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)