|
Av Terje Eriksen - Måndag den 09 april 2018 kl. 10.49
|
Hei Nå har jeg gått meg fast i tekster igjen Denne gangen er det i Ötsmark Pylkestorpet AI/7 s.101 Linje 6 "svärmor? Karin Pehrdotter(f.64) Jeg trodde først at de tekster som står lenger ut til høyre angav at hun døde 1812, men det stemmer ikke da hun fortsatt står i längden Östmark Pylkestorp AI/10 s.273. Er det noe om at hun har fått en dom for ett eller annet? På forhånd takk for hjelpen! Mvh Terje Eriksen Hei igjen Nok et teksttolkningsproblem dukket opp Ut fra Östmark CI/1 s.231 fikk Lisa Mattsdotter en sønn Lars Arnesson 20/9 1809. Lisa var da i S.Rögdåsen. Faren var Arne Larson. I Östmark S. Rögdåsen AI/6 s.106 står pige Lisa Mattsdotter. På linje 5 nedenfra står Arne Larson overstrøket. Hvilket or står foran navnet. Etter navnet står etter hva jeg tror Norsk - korrekt? Igjen mange takk for god hjelp! Mvh Terje Eriksen (Ändrat av kontoinnehavaren den 09 april 2018 kl. 11.29.)
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 11 april 2018 kl. 20.24
|
Ja, det står "Dom 1812". Men vad som står före "Dom" är inte lika lätt att tyda. Det ser ut som "felar", men det blir det ju ingen vettig mening av... På högersidan står "till absolv.". Absolverad = fått syndernas förlåtelse. Någon "synd" har hon alltså begått... Vad det är för dom lär framgå av domboken. Östmark hör till Fryksdals övre tingslag, men dess domböcker för 1812 finns ännu inte på internet, varken hos Arkiv Digital eller SVAR.
|
|
|
Av Terje Eriksen - Onsdag den 11 april 2018 kl. 20.34
|
Tusen takk for god hjelp igjen Jörgen! Mvh Terje Eriksen
|
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Söndag den 15 april 2018 kl. 19.58
|
Inlägget borttaget. Skrev i fel diskussion... (Ändrat av kontoinnehavaren den 15 april 2018 kl. 20.00.)
|
|
|
|
|