|
Av Christian Andersson - Onsdag den 19 oktober 2011 kl. 14.19
|
Jag hade hoppats på att jag skulle vara släkt med Suzanne Reuter. Men det visade sig att det var Rikard Wolff som jag var släkt med ;-) Men hur mycket vågar man lita på släktforskningsexperterna? I Suzannes fall verkade det finnas en hel lösa trådar. Inte en riktig källhänvisning så långt ögat kunde nå. De borde varje expert känna til hur viktigt det är? Utrymmet i programmen är givetvis begränsat, men på SVT:s hemsida finns det säkert gott om plats. Eller på något annat lämpligt ställe på nätet. Jag tycker inte det räcker med att bara glänsa i teverutan.
|
|
|
Av Sten Magnusson - Lördag den 03 mars 2012 kl. 09.06
|
Jag har också sett detta program ett par gånger, men slogs av funderingen att man som Christian påpekar här ovan inte visade hur man går till väga med att ange källhänvisningar och hur man söker i befintliga arkiv. Detta boirde väl vara det primära i alla seriösa program om släkt- och hembygdsforskning? En annan sak jag tyckte var märklig var att man inte presenterade de s.k. experterna med namn, vilket man ju normalt gör i ett program. Jag tycker m.a.o. att de program jag sett är överreklamerade och inte gav något av värde. Däremot verkade den amerikanska motsvarigheten vara mer seriös.
|
|
|
|
|