Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Forskningsmetoder   >   Soldatforskning   >  
Ryska kriget 1742
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10661) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Timmy Brolin - Tisdag den 08 november 2011 kl. 12.52
Har en vapensmedsgesäll (Göran Olofsson/Brolin) som enligt Jönköpings vapenfaktories mönsterrulla var "kommenderad till armén" under årtalen 1742-1743. I samma veva fick denna smed sitt smedsnamn/soldatnamn "Brolin".
En liten gissning är att det hade att göra med det ryska kriget som pågick under just de åren.
Men Jönköpings regemente deltog vad jag förstår inte ens i det kriget, så frågan är vart han blev kommenderad...
Kan han rent av ha blivit kommenderad till tjänst hemma i Sverige någonstans under kriget?

Vad finns det för källor att tillgå när det gäller enskilda soldater/personer under ryska kriget 1742-1743? Vad jag förstår så åkte man över till Finland med båt. Finns det kanske "passagerarlistor"? Uppenbarligen tillhörde han de som överlevde kriget, så han lär ju ha åkt båt tillbaka hem också.
Finns det listor över "kommenderade" soldater?
Som smedsgesäll är det kanske tänkbart att hans uppgift i kriget handlade om underhåll av vapen eller liknande, snarare än soldat.

I riksarkivets register ser det magert ut med militära handlingar från denna period.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10672) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Onsdag den 09 november 2011 kl. 11.46
Kan du uppge lite närmare var du har funnit honom i senare hfl(volym och sidor) och eventuella rullor?

På Jönköpingsbygdens Genealogiska förenings hemsida, www.jbgf.se, hittar jag några avskrifter av generalmönsterrullor för faktoriet.

1742 finns en gesäll i Järstorp, Göran Olofsson (Lundgren) född 1721 och en lärling i Ljungarum, Göran Johansson (Brolin) född 1728.
Göran Olofsson Lundgren anges vara antagen till gesäll 1740 och vara "kommenderad till armén".
Göran Johansson Brolin blev lärling 1741.

I mönsterrullan 1753 finns en mäster Göran Lundgren född 1728, bosatt i Ljungarum, blev mäster 1752.
Och mäster Göran Brolin, född 1725 och bosatt i Jönköping, blev mäster 1745.

Som synes blir det en del förvirring... :) Frågan är väl var (och om) det skett en förväxling, i avskrifterna eller i mönsterrullorna?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10674) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Timmy Brolin - Onsdag den 09 november 2011 kl. 13.10
Javisst!
Det finns en hel del förvirring. Exempelvis de efternamn inom parenteser som finns i JBGFs avskrifter existerar inte i originalkällan!
Jag har jobbat med just honom av och till under ganska så många år nu, och sakta men säkert lyckats knyta fler och fler källor till honom. Tyvärr finns det inga husförhörslängder för delar av den tid då ha levde, vilket helt klart gör arbetet mer utmanande.

Här kommer en diger lista över alla källor jag har lyckats samla ihop om hans liv, i kronologisk ordning:

HFL AI1 Järstorp 1725-37 sid 40. Tjänstegosse.
HFL AI1 Järstorp 1725-37 sid 138. Tjänstegosse.
HFL AI1 Järstorp 1725-37 sid 104. Lärling hos Johan Blekberg.
GMR1735 på hantverkarna vid jönköpings gevärsfaktori: Lärling Göran Olofsson hos mäster Johan Bleckberg i Järstorp. Göran skrevs in som lärling 1735.
GMR1737 på hantverkarna vid jönköpings gevärsfaktori: Samma info.
GMR1742 på hantverkarna vid jönköpings gevärsfaktori: Gesäll sedan 1740. Kommenderad till Armén. (Hattarnas ryska krig?)
GMR1743 på hantverkarna vid jönköpings gevärsfaktori: Gesäll sedan 1740. Kommenderad till Armén. (Hattarnas ryska krig?) Har nu för första gången efternamnet Brolin.
GMR1744 på hantverkarna vid jönköpings gevärsfaktori: Gesäll sedan 1740. Järstorp.
GMR1745 på hantverkarna vid jönköpings gevärsfaktori: Mäster sedan 1745. Jönköping.
Bankeryd Mantalslängd 1745, Jöran Brolin under Kortebo.
GMR1746 på hantverkarna vid jönköpings gevärsfaktori: Mäster sedan 1745. Jönköping.
Bankeryd Mantalslängd 1746, Jöran Brolin under Kortebo.
Bankeryd Mantalslängd 1747, Jöran Brolin under Kortebo.
Bankeryd Mantalslängd 1748, Jöran Brolin under Kortebo.
Bankeryd Mantalslängd 1749, Jöran Brolin under Kortebo.
GMR1753 på hantverkarna vid jönköpings gevärsfaktori: Mäster sedan 1745. Jönköping. Född 1725??
HFL AI2 Järstorp 1751-53 sid63 GID 1101.2.49800
GMR1754 på hantverkarna vid jönköpings gevärsfaktori: Mäster sedan 1745. Jönköping. Född 1725??
GMR1759 på hantverkarna vid jönköpings gevärsfaktori: Mäster sedan 1745. Jönköping. Född 1725??
GMR1763 på hantverkarna vid jönköpings gevärsfaktori: Mäster sedan 1745. Jönköping. Född 1725??
HFL AI2 Järstorp 1764-65 sid170 GID 1101.2.59100
Bankeryd Mantalslängd 1768, Jöran & Olof Brolin under Kortebo.
HFL AI2 Järstorp 1766-68 sid223 GID 1101.2.64300
Avmätningskarta för Kortebo daterad 1773. Jöran Brolin i Kortebo nämns i text på kartan.
HFL AI2 Järstorp 1774-84? sid255 GID 1101.2.67500
HFL AI3 Järstorp 1785-90 sid72 GID 1101.3.74700
Järstorp C3 1756-1796 sid128 (dödbok)

Jag har också läst JBGFs avskrifter av generalmönsterrullorna, men nöjde mig inte med det utan har även dubbelkollat uppgifterna mot originalhandlingarna på krigsarkivet (JBGFs avskrifter har visat sig innehålla vissa mindre fel). Där fanns dessutom generalmönsterrullor för betydligt flera år än vad JBGF hunnit skriva av. Se källor förkortade "GMR" ovan.

Under en period anger mantalslängderna att han bor i Kortebo (Järstorp), medan mönsterrullorna anger Jönköping.
Enligt den information jag lyckats hitta så jobbade vapensmederna generellt hemifrån i sin egen smedja. Men under en tidsperiod bestämde faktoriet att alla smederna skulle bo och arbeta på plats vid faktoriet, ett beslut som man senare rev upp igen. Detta är troligtvis förklaringen till att han under en tid "delvis" bor i Jönköping.
För denna tid finns det husförhörslängder i Jönköping, men dom är groteskt långa. Jag har ändå försökt, men än så länge misslyckats med att hitta honom i Jönköpings husförhörslängder under denna period. Det är ju dessutom tänkbart att han fortfarande hörde till Järstorps (obefintliga) HFL, eftersom han fortfarande hörde till Järstorps mantalslängd..

Jag känner mig ganska så säker på att det är samma person som avses i alla källorna ovan. Hans födelseår varierar dock i de olika källorna. Tre årtal nämns: 1718, 1721, och 1725. Det senare är en omöjlighet eftersom det skulle innebära att han blev lärling långt innan han nått upp till skråets minimiålder. 1721 är troligtvis det korrekta årtalet, men jag har inte kunnat utesluta 1718 heller.
Trots att han förmodligen inte är äldre än ca 4-5år i den första källan så har jag fortfarande inte lyckats hitta hans föräldrar någonstans. Kanske blev han föräldralös vid mycket låg ålder? Eller så kanske han är född tidigare än 1721 trots allt.

Det var egentligen inte alls meningen att detta skulle bli en fråga om forskningshjälp om en enskild person, utan mest om någon hade tips på vart man kan tänkas hitta mer information om de som blev kommenderade i samband med ryska kriget i Finland. Därför la jag frågan under kategorin "soldatforskning", men jag tackar naturligtvis för all sorts hjälp och tips jag kan få!

Mvh
Timmy Brolin

(Ändrat av kontoinnehavaren den 09 november 2011 kl. 13.50.)
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)