|
Av Raoul Murman - Tisdag den 21 oktober 2008 kl. 20.12
|
Vilket tycker Ni är det bästa och mest lättarbetade släktforskningsprogrammet?
|
|
|
Av Eva Cumner - Onsdag den 22 oktober 2008 kl. 00.08
|
Hej Raoul! Jag tycker Min Släkt är det bästa och mest lättarbetade släktregistreringsprogrammet. Det är mycket överskådligt och genererar dessutom lätt överskådliga internet-versioner av de samlade uppgifterna. Här kan du se ett exempel Hantverkare i Höryda
|
|
|
Av Carina Månsson - Onsdag den 22 oktober 2008 kl. 10.37
|
Hej Raoul. Använder också Min Släkt. Det är som Eva skriver, lättarbetat.
|
|
|
Av Sten Magnusson - Söndag den 11 april 2010 kl. 10.23
|
Jag skulle vilja säga så här. Disgen 8 är ett på sitt sätt bra program med många funktioner. Det är dock kanske inte så användarvänligt och blir det krångel t.ex. med ortsdatabasen, blir det ett fasligt bökande innan man får ordningen återställd. MinSläkt består däremot av ett enda arkiv (= en fil) och källhanteringen har så länge jag sett och använt mig av detta program, varit föredömlig. Jag rekommenderar att man kan använda sig av båda programmen, med MinSläkt som komplettering till Disgen. Då Disgen krånglar kan man köra MinSläkt. Kom då bara ihåg att ha en aktuell Gedcom-fil tillgänglig. Mvh/Sten Magnusson
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 11 april 2010 kl. 12.46
|
Vilket som är ett bra och lättarbetat släktforskarprogram är nog en smaksak. Radar man upp ett antal släktforskare så får man nog lika många åsikter som släktforskare. Själv använder jag Holger och har blivit van vid detta program och tycker detta vara lännanvänt. Försökte ge mig på DISGEN men tyckte det vara tillkrånglat. Om det beror på ovana från min sida eller något annat vet jag inte.
|
|
|
Av Sten Magnusson - Söndag den 27 oktober 2013 kl. 06.30
|
Nu var det några år sedan, men jag skulle så här på morgonkvisten vilja påstå att är det något MinSläkt ska hsa en eloge för är det grafiken och uppbyggnaden av programmet. Här kan man ju se i en vänsterkolumn direkt vilka som finns och det finns ju två flikar där, en för personer och i webbversionen dessutom en för orter. Det knepiga är väl att när man ska ladda upp bilder i programmet måste man alltid uppge en sökväg och sedan finns inga alternativ till den. Det finns däremot i DISGEN så där kan man även om det finns en standardsökväg, bläddra sig fram till någon bild som råkar ligga på annan plats.
|
|
|
|
|