Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Forskningsmetoder   >   Källkritik   >  
Släktforskarförbundet och bluffmakare
De första sju inläggen har flyttats hit från Övriga släktnamn: Springer, så att diskussionen om följderna av avslöjandet om (den senaste) Springer-bluffen får en egen diskussion, och Springer-diskussionen därmed kan handla om själva släktforskningen om Springer.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18194) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 26 juni 2019 kl. 08.22
Som jag skrev: 'Jag tror det är många som läser här men ingen som törs skriva.'

Jag har blivit utsatt för en rejäl spamattack mot ett av mina epostkonton. Jag har bland annat fått epost från en bekant som är så dement att hon inte vet vad en dator är. Än mindre hur man använder en dylik. Jag undrar vad som ska dyka upp härnäst? Det här är för ynkligt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18195) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 26 juni 2019 kl. 10.32
Du har tydligen trampat på en mycket öm tå...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18196) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 26 juni 2019 kl. 12.56
En mycket aktiv profil på Anbytarforum föreslog att jag skulle skriva till Granskningsnämnden. Det vore kanske en idé. Kan man bifoga Nancy Svenssons adress? Hon om någon borde kunna styrka sanningshalten i mitt klagomål.. Hennes telefonnummer finns på hitta.se Hennes epost-adress känner jag inte till.

Nu vill jag lämna det här ämnet tills vidare och skriva om dna-tester under en annan rurik.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18201) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 26 juni 2019 kl. 23.46
Jag noterar att den från radio kända DNA-forskaren under våren varit ledare i en studiecirkel om "DNA i släktforskningen" på sin hemort, i regi av en medlemsförening i Sveriges Släktforskarförbund.

Någon adress ska jag inte lämna (det är en personupplysning som inte hör hemma här), men jag kan konstatera att i förbundsstyrelsen sitter två ledamöter från samma landskap.

Båda har varit mycket aktiva i Anbytarforum genom åren. Den ene på ett seriöst sätt med mycket forskningshjälp. Den andra har också hjälpt många, men har även ägnat sig åt systematisk mobbning, både i Anbytarforum och ett annat forum, något som bl.a. undertecknad har personlig erfarenhet av.

Nu vet ju inte jag vilka "DNA-experten" känner, men om hon inte personligen känner någon av dessa förbundsstyrelseledamöter, så känner hon säkert någon annan som gör det. Den föreningsaktiva delen av Släktforskar-Sverige är ju trots allt inte särskilt stor. Och med kontakter kan man få en kritiker censurerad och avstängd...

Vad en anmälan till Granskningsnämnden beträffar, så skulle det ju kunna gälla att redaktionen för Släktband inte kommer med en rättelse när man får information om vilseledande uppgifter i ett program. Eller ett "förtydligande", som det brukar heta när nyhetsprogram rättar fel i tidigare sändningar... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18202) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 27 juni 2019 kl. 07.44
DNA-forskaren ifråga är även släktforskarvärd på biblioteket i Mjölby. Hos henne kan man få hjälp avseende "Arkiv Digital, Disgen, DNA och Släktforskning" Verksamheten bedrivs i medlemsföreningens regi.

På föreningens DIS hemsida finns en artikel som kan vara av intresse: Inget material före 1500 i Disbyt: https://www.dis.se/disbyt-1500 Jag citerar:

"Samtidigt som vi gör detta vill vi uppmana alla släktforskare att läsa och lära sig så mycket som möjligt, inte bara om släktforskning i allmänhet utan även om källkritik. Ifrågasätt alltid uppgifter, även när du ser dem som matchningar och tips i till exempel Geni, MyHeritage, Ancestry, WikiTree och FamilySearch. När det gäller material från medeltiden, Vasatiden och stormaktstiden måste man även förstå sammanhang och tidsanda."

När Nancy Svensson publicerar material på nätet borde hon inte gå längre tillbaka än till tiden runt 1600. Åtminstone när det gäller hennes anfäder på Springersidan. Jag återkommer i den saken

Släktband ska få en möjlighet till att komma med en rättelse. Hur den rättelsen ska gå till förstår jag inte. Programmet bygger på en bluff. Eller rättare sagt flera stycken.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18228) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 02 juli 2019 kl. 13.13
När jag gav mig in i den här branschen fanns det släktforskare, släktsamlare och bluffmakare. Numera finns det också DNA-forskare. DNA-forskarna hittar man säkerligen i alla tre kategorierna. Forskningen är gränsöverskridande i många bemärkelser.

Varför bluffar man när det gäller sina anor? I USA som lär vara frihetens land på jorden har man republik och demograti. Många där borta är emellertid oerhört förtjusta i baroner, hertigar, kungar och kejsare. Så för att hitta sina fina anor måste man gå till Europa på andra sidan Atlanten. Det var grogrunden till vad man kallar Springer Hoax. Hoax betyder bluff.

Bluffen har sin upprinnelse i en beställningsarbete från andra halvan av 1800-talet. Det var professionella genealoger som mot betalning fick i uppdrag att forska fram anor till Charles Springer i Delaware. Det var en lukrativ affär. Dessa flesta av dessa släktforskarexperter var rena bluffmakare. Ju finare anor de hittade på desto mer kunde de ta betalt. De knyckte lite som var sant, la till en del påhittat och pssande och tog bort annat som var opassande. Och så vis gick det att ta sig ned till Karl den store och en god bit längre. Karl den store är en populär anfader.

Det kom också i svang ett rykte om ett enormt arv som Charles Springer skulle lämnat efter sig. Det gällde att bevisa att man härstammade från Charles Springer. Det var ättlingar som anlitade dyra advokater för att leta efter pengar som inte existerade. Ryktet spred sig även till Sverige och dök upp vid flera olika tillfällen. Summman var 1937 uppe i 100 miljoner. Kruxet var bara att man måste bevisa att man härstammade från Charles 'Christoffer' Springer i Delware.

De gick inte att bevisa att han var deras anfader. Det saken lyckades Nancy Svensson med som först omkring 2018. Och då med hjälp av ett DNA-test.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18318) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 16 augusti 2019 kl. 08.56
Jag har skrivit ännu en gång till de som ansvarar för programmet Släktband utan att ha fått någon påtaglig reaktion. Nu återstår att göra en anmälan till granskningsnämnden.

Släktforskarförbundets ordförande Erland Ringborg besvarade mina frågor i mitt första brev så när:

Jag frågade varför mina inlägg i Anbytarforum censurerades. Erland svarade att han inte tänkte överpröva min avstängning. Goddag yxskaft nummer ett!

Jag frågade varför släktforskarförbundet höll bluffmakare om ryggen och bestraffade den som avslöjade bluffen? Erland svarade att han inte ställde olika forskares resultat mot varandra. Goddag yxskaft nummer två!

De obehagliga epostbreven fortsätter att komma. Med kopia till kända och okända. Nu senast var det med en mycket god vän till mig på sändlistan: Björn-Åke Petersson <peterssonkallinge(a)yahoo.se> Björn-Åke är avliden sedan flera år tillbaka. Makabert! Avsändaren var ett annat känt namn. Helt klart en stulen identitet eftersom personen ifråga inte längre klarar att skriva några brev. Jag kan av förklarliga skäl inte nämna något namn eller gå in på detaljer. Men maken till oförskämdheter får man leta efter.

Den som skickar brev gör det också i mitt namn till personer jag känner och känner till. Också till sådana som jag inte har en aning om vilka de är.

Hur kan någon inom släktforskarrörelsen nedlåta sig till sådant här? Jag håller Erland Ringholm ansvarig till dess han avslöjar vem rötägget är.

Hade jag inte blivit censurerad i Anbytarforum hade vi sluppit den är diskussionen. Jag föreslår att vi fortätter diskutera de olika aktörerna under någon annan rubrik. Så kan vi använda den här rubriken till släktforskning om släkterna Springer. Det finns nämligen flera släkter i Sverige med det namnet. Om de är släkt med varandra vet jag inte.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18321) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Fredag den 16 augusti 2019 kl. 20.11
Sagt och gjort. Nu har följderna av avslöjandet fått en egen diskussion här. Inläggen här ovan är alltså hitflyttade från diskussionen om Springer.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18322) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 16 augusti 2019 kl. 21.36
Att en gammal politiker och byråkrat kommer med "goddag yxskaft" som svar är väl inte särskilt överraskande.

Men det inte lika väntat att den som...

· är ordförande för Sveriges Släktforskarförbund;

· har tillbringat hela sitt yrkesliv i utbildningsvärlden (på höga poster i Utbildningsdepartementet och olika skol- och högskolemyndigheter);

· varit ansvarig för flera statliga utredningar

...anser att det ena forskningsresultatet är lika gott som det andra. För det är ju faktiskt det han säger när han inte vill ställa olika forskares resultat mot varandra.

Det här måste vara en mycket känslig historia, eftersom förbundsordföranden är beredd att sätta sitt eget anseende på spel...

(Ändrat av kontoinnehavaren den 16 augusti 2019 kl. 23.51.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18323) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 23 augusti 2019 kl. 07.03
Anmälan till granskningsnämnden får anstå till nästa vecka. Det är ju släktforskardagarna nu i veckoslutet. Det kan ju vara så att någon dristar sig till att tillrättavisa förbundsordföranden och hans följare. Till exempel någon ansvarig från DIS. Där finns det väl någon som törs ha en åsikt. DIS är utan tvekan inblandade i den här tragikomiska historien. De har ett ansvar när det gäller sina förtroendevalda och sina funktionärer. Oavsett om dessa publicerar sin forskning i radio, på nätet eller Disbyt. Disbyt är föreningens egen databas. Att vara förtroendevald innebär att man ska sköta sig väl och på så sätt inge förtroende.

Den som kan, vill och törs dela med sig av det man vet i den här soppan kan skriva här i forumet. Jag svarar inte på epost från okända för närvarand. Varken de med fejkade avsändare eller de som är misstänkt äkta. Vill ni skriva så använd epostadressen på min profilsida.

Jag funderar på att begära att få mitt livstidsstraff avkortat. Det är ju så det fungerar i civilsamhället. Det dröjer kanske inte så länge inna det återstår 2/3 av min återstående tid? Kommer ni ihåg Rune? Som blev avstängd ända till vägs ände.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18326) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 23 augusti 2019 kl. 10.42
Rune hade ju kritiserat de styrande inom Släktforskarförbundet, och det dessutom i självaste Anbytarforum. Visserligen framförde han sina synpunkter med glimten i ögat, men det är naturligtvis ingen förmildrande omständighet när det handlar om en så allvarlig förbrytelse.

Att vara oförskämd nog att kritisera Släktforskarförbundets ledning på 2000-talet är i allvarlighetsgrad närmast att jämföra med att häda på 1600-talet. Så har det varit åtminstone under de cirka 20 år som jag har haft dator, och därmed kunnat följa med i vad som händer och sker i den stora släktforskningsvärlden.

Styrelser har kommit och styrelser har gått - men den ordningen har bestått...

(Ändrat av kontoinnehavaren den 23 augusti 2019 kl. 10.44.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18353) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 09 september 2019 kl. 09.30
Är det brukligt att föreningsordföranden sitter intill mötesordföranden för årsmötet och försöker styra den som är vald att föra klubban?

https://www.rotter.se/senaste-nytt/2933-stamman-2019-pa-youtube
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18356) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 09 september 2019 kl. 16.34
I små föreningar är ju det normala att föreningsordföranden också är mötesordförande. Men i lite större sammanhang väljer man väl normalt en särskild mötesordförande just för att styrelsen inte ska kunna kontrollera årsmötet.

Men nu är ju det här Sveriges Släktforskarförbund - och där har man ju inte alltid samma uppfattning som på andra håll om vad som är normalt...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18359) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 12 september 2019 kl. 08.07
För kännedom:

From: Anbytarforum <no-reply@rotter.se>
09/11/2019 (a day ago)
To: anbytare@protonmail.com

Show details

Din ansökan om konto i Anbytarforum har mottagits, Chris Andersson.
Det användarnamn du valde då du registrerade dig är Chris Andersson. Om du glömmer ditt lösenord kan du ändra det under https://forum.rotter.se/index.php?action=reminder
Innan du kan logga in och börja använda forumet kommer din ansökan att granskas och godkännas. När det skett kommer du få ännu ett mail från denna adress.

Hälsningar, Anbytarforum

/ Chris
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18360) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 12 september 2019 kl. 13.26
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18361) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 12 september 2019 kl. 14.50
Tidigare var det närmast 'flygplatskontroll' för att släppas in i Anbytarforum och få ett konto. Det var väl i stort sett bara skonumret som man inte var tvungen att uppge.

Så är det ju inte längre; nu krävs bara namn och epostadress. Så det skulle vara intressant att veta hur det går till när en kontoansökan ska "granskas och godkännas" - speciellt som flera uppenbara spamkonton inte bara har kunnat registreras, utan också användas för att göra inlägg...

Har du fått "ännu ett mail från denna adress"?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18362) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 12 september 2019 kl. 15.11
Jag är ute på 'förrättning' just nu. Men jag ska ta en titt i brevlådan när jag kommer hem. På tal om adresser har jag bytt epostadress på min profil här på Arkivguidens Forum. Det vill säga kontaktadressen för den som vill skriva till mig:

http://forum.arkivguiden.net/cgi-bin/agf/board-profile.cgi?action=view_profile&profile=xian-users
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18363) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 12 september 2019 kl. 18.40
Det är tomt i anbytare-lådan.

https://forum.rotter.se/index.php?action=reminder + anbytare@protonmail.com > error

De kanske har mycket att stå i på förbundet. Det kan väl aldrig vara så att de för register över oliktänkande? Jag avvaktar en dag eller två. Jag vill ha ytterligare en bilaga med när jag skriver till granskningsnämnden.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18364) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 12 september 2019 kl. 19.19
Anbytarforum hamnar väl något utanför Granskningsnämndens bord...

Om man inte får ha ett användarkonto i Anbytarforum för att man avslöjar släktforskningsbluffar, så borde kanske Sveriges Släktforskarförbund plocka bort en bokstav i sitt namn: Sveriges Släktforskarförbud. :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18365) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 12 september 2019 kl. 19.34
Tja det är många kockar i den här soppan. Det är väl så att en anmälan får och kan granskas av andra än granskningsnämnden? Syftet med en min anmälan är i första hand ett tillrättandeläggande samt programmet och artikeln tas bort från nätet [sverigesradio.se] Ett bonus vore om media uppmärksammade sakernas tillstånd. Då menar jag inte Sveriges Radio och Sveriges Television.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18366) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 12 september 2019 kl. 19.44
Jodå, anmälan är offentlig. För säkerhets skull kan du ju skicka en kopia för kännedom till några utvalda 'branschtidningar'...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18368) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 13 september 2019 kl. 23.46
HD och Sydsvenskan ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18369) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 14 september 2019 kl. 00.31
Släkthistoria.

Nättidningen Svensk Historia.

Helsingborgs Dagblad (HD) har som sagt en släktforskningsavdelning. Den lästes åtminstone tidigare av stora delar av Sveriges släktforskare, men det är väl tveksamt om det är så fortfarande, eftersom man numera måste betala bompeng för att bli insläppt där (i nätversionen alltså).

Släkthistoriskt Forum. Varför inte testa det redaktionella oberoendet hos Släktforskarförbundets egen tidning? De vill ju att man hör av sig om man har "en idé om en bra artikel"... :-)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 14 september 2019 kl. 00.32.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18370) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carin Olofsson - Lördag den 14 september 2019 kl. 11.40
Det är inte alla släktforskarartiklar i Helsingborgs Dagblad som ligger bakom betalvägg. Tyvärr så kan inte Roland Classon själv bestämma vilka som blir spärrade, men med lite tur så kanske inte den här blir det.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)