Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Forskningsmetoder   >   Källkritik   >  
Släktforskarförbundet och bluffmakare
De första sju inläggen [se under äldre inlägg] har flyttats hit från Övriga släktnamn: Springer, så att diskussionen om följderna av avslöjandet om (den senaste) Springer-bluffen får en egen diskussion, och Springer-diskussionen därmed kan handla om själva släktforskningen om Springer.
    Diskussioner Senaste inlägg Antal
Släktforskarförbundet och bluffmakare [äldre inlägg] 2019-09-29 20.31 25
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18392) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 03 oktober 2019 kl. 00.11
Jag skrev ett litet inlägg i Anbytarforum om den här saken i går kväll. Jag kunde inte låta bli när jag fick en så fin passning... :-) (Länken går till inlägget närmast före mitt, alltså det inlägg som jag svarade på.)

Förvånande nog har mitt inlägg fått ligga kvar i över ett dygn nu. Men man vill väl inte ha mer uppmärksamhet än nödvändigt om detta - och inser väl trots allt att det skulle väcka viss uppmärksamhet om också mitt inlägg skulle försvinna... :-)

Man hoppas väl bara att så få som möjligt ska se inlägget - och Förbundsforum är väl heller inte den mest besökta avdelningen av Anbytarforum. Men det är i vart fall cirka 150 som i skrivande stund har läst den diskussionen sedan jag skrev mitt inlägg - om man kan tro räkneverket överst. Några har kanske varit där mer än en gång, men över 100 måste det väl åtminstone vara. Och med hjälp av djungeltelegrafen är det förhoppningsvis ännu fler som har hört talas om vad som har hänt - förutom de som redan känner till det via Arkivguidens Forum.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18393) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carin Olofsson - Torsdag den 03 oktober 2019 kl. 11.00
Har man en prenumeration på inlägg därifrån får man ett mail när det kommer nytt. Det var så jag fick information om det. :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18397) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 03 oktober 2019 kl. 19.17
Ja, det har du rätt i. Tänkte inte på det... :-) Jag abonnerar också på inlägg därifrån - men man kan ju inte få kopior på sina egna inlägg; det är en av "förbättringarna" med Anbytarforums "nya plattform"...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18410) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 11 oktober 2019 kl. 18.52
Vad är det för epostadress till Släkthistoriskt Forum?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18411) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 11 oktober 2019 kl. 19.42
redaktor(a)rotter.se
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18522) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 24 november 2019 kl. 08.44
Så har svaret från granskningsnämnden kommit. När det gäller "beslutet" var det vad jag förväntade mig. Granskningnämnden granskar endast det public service sprider i etern. Det är inte någon som granskar det public service sprider på sina hemsidor.

"Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen."

Sveriges Radios hemsida står det följande:

Om du är missnöjd med vårt innehåll, kan du vända dig till Granskningsnämnden för radio och tv. Nämnden prövar om innehållet i radio- och tv-program följer de regler som finns för sändningarna.

Radio- och tv-program som sprids på allmännyttans domäner är med andra ord inte radio- och tv-program.

19-03374 Beslut
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18524) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 25 november 2019 kl. 01.30
"Anmälan aktualiserar kraven på saklighet och opartiskhet. Dessa krav gäller endast för sändningar i marknätet."

Eller med andra ord: Sveriges Radio (och Sveriges Televison) kan sprida vilka osakliga och partiska påståenden som helst via sina hemsidor, utan att Granskningsnämnden kan göra något - inte ens om det är exakta kopior av program som tidigare sänts i marknätet.

Fanns inte internet när de nuvarande reglerna fastställdes - eller var det verkligen så här det var tänkt att fungera?

För undvikande av missförstånd bör det påpekas att detta inte betyder att programmet frias. Granskningsnämnden prövar, av nämnda skäl, över huvud taget inte anmälan.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18674) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 04 mars 2020 kl. 05.20
Helt apropå:

Forska vidare eller släppa tråden?

Det är historieförfalskning av det här slaget som omhuldas av Sveriges Släktforskarförbund. Exempel: Sveriges Radio P1 Släktband 2019-01-07

Det är historieförfalskning av det här slaget som praktiseras inom DIS: Inget material före 1500 i Disbyt

Är det någon som vet vart kvalitetsutredningen har tagit vägen: https://www.rotter.se/forbund/pdf/kvalutr.pdf
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18676) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 04 mars 2020 kl. 12.13
Det kanske är Sanningsministeriet som har raderat kvalitetsutredningen för att den strider mot nu tillämpad praxis inom Släktforskarförbundet? :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18876) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Fredag den 22 maj 2020 kl. 13.13
Fem inlägg (den 20/5 kl. 23.13; 21/5 kl. 9.37, 14.58 och 18.37; 22/5 kl. 11.04) har flyttats till Övriga släktnamn: Springer för att de handlar om själva Springer-forskningen (eller snarare "forskningen") och inte Släktforskarförbundets skyddande av den nutida bluffmakaren.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19489) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 10 maj 2021 kl. 17.44
https://www.geni.com/people/Laurence-Springer/6000000003552076282

Det cirkulerar en hel del "forskning på nätet" när det gäller Springer. Ovanstående Lorenz Springer är förfader till såväl mig som Nancy Svensson. Lorenz är son till Christoffer Springer (död 1669) och Karin Larsdotter. När och var han var född är inte känt men med största sannolikt var det Sverige. Lorenz dör 1690 i Stockholm [begravd i/vid Klara kyrka]. Inte i USA! Jag kan inte tänka mig att han någonsin var över till Amerika!

Hustrurna till honom är för många för att inte tala om alla barnen. Vår anfader Christoffer ingår förmodligen i de "sju others". Det får man inte veta om man inte vill vara med i Geni och stötta deras verksamhet.

Detta här är enbart Lorenz Springer. Observera källförteckningen. Den är lång som jag vet inte vad.

Det är den information av det här slaget som oseriösa forskare hämtar hem från nätet och blandar friskt med sin "egen forskning". Och sedan "verifierar" med hjälp av dna-analys.

Det här är sådant bluffmakeri som Släktforskarförbundet varnar släktforskare att uppmanar dem att vara källkritiska och försiktiga med att ladda hem och använda. När släktforskare sedan lägger upp samma uppgifter ställer sig förbundet bakom och applåderar och premierar. Samtidigt som den "forskningen" valsar runt ännu mer. Det är ynkligt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19490) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 10 maj 2021 kl. 22.49
Jag är skeptisk när det gäller hänvisngar till släktutredningar som ligger bakom betalvägg. geni.com är inget undantag - tvärtom.

Anbytarforum > Forum > Personrelaterat > Släktnamn > Övriga släkter - F > Folkiern > Folkiern
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19491) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 11 maj 2021 kl. 09.25
Nej, en källhänvisning är ju inte mycket värd om den går till ett ställe där man måste ha ett konto för att kunna se vem som har publicerat uppgifterna.

Men när det gäller Geni, så kunde man gärna ha inloggningskrav för att ta del av alla uppgifter - då var det inte så många som kunde se och sedan sprida alla tokerier som finns där. :-)

Därmed inte sagt att allt som publiceras där är tokigt - men mycket är naturligtvis det när släktforskare använder Genis idiotiska "automatiska trädjämförelse"...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20609) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 04 maj 2023 kl. 23.20
Vid en genomgång av mitt källarmaterial hittade jag en antavla som sträcker sig från 2015 och bakåt ned till 400-talet. Tre fullskrivna ark. Antavlan är daterad och signerad. Hur långt hade man kommit med dna-forskningen 2015? Långt bak är kanske en bättre benämning.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20610) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 05 maj 2023 kl. 01.14
Jag vet inte om det har hänt så mycket i DNA-forskningen på de senaste åtta åren, men det är väl inte den stora frågan här...

För att med hjälp av DNA kunna säga att person A är släkt med person B, så måste man DNA-testa båda - och det är ju lite svårt att göra med med någon som levde för 1600 år sedan... :-)

Det som görs när man använder DNA i släktforskningen är att två nu levande personer kan se att de är släkt, och så kan man jämföra sina riktiga släktforskningar för att se var i antavlorna man har gemensamma förfäder - eller kanske snarare var en lucka hos den ene kan fyllas med hjälp av den andres forskning.

Så frågan är vilka källor man använt för att komma till 400-talet...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20611) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 06 maj 2023 kl. 06.04
Det är många som påstår sig härstamma från Karl den store för ta ett närliggande exempel.

Som ett märkligt sammanträffande fick jag epost igår från en gemensam släkting. Jag nämner inga namn eftersom han är i livet. Det ena mejlet, det kom två, handlade om tre båtsmän bland våra gemensamma anor. Som levde i slutet i slutet av 1600-talet och in på 1700-talet. Han brukar ha rätt men ville ha en 'second opinion'. Det är glest med källor från den tiden. Jag tror inte att dna-analys skulle vara till hjälp. Det påstås ibland att båtsmännen inte släkt. Men släkt är precis vad de är.

Det andra mejlet handlade om vår omskrivna stockholmssläkt. Våra gemensamma anor är från mitten av 1700-talet och bakåt. Min släkting hade beställt kopior av tre 'personverser' från Uppsala universitetsbibliotek. De gav inget nytt om släktskap men verkar vara intressanta tidsdokument.

Ni kanske undrar vilka som har hjälpt vem med forskningen. Men det tänker jag inte tala om.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20637) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 12 maj 2023 kl. 22.49
Det är nog många som påstår att de är släkt med Karl den store. Många av dem har säkert belägg för det. I alla fall rent statistiskt. Antag att Karl den Store fick två barn. Dessa två fick två vardera två barn. Blir fyra i denna generationen. Nästa generationen blir det 8 personer. Tänk då ett antal generationer fram till dags dato. Det blir väldigt många fålk idag.

= Europas befolkning?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20640) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 13 maj 2023 kl. 22.55
Håkan. Det är i sådant här läge som man har användning av dna-test.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20641) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 13 maj 2023 kl. 23.08
Eller lögndetektor... :-)
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)