Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Indelta arméregementen   >   Södra Skånska kavalleriregementet   >  
Christoffer Syring
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1232) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Lördag den 11 oktober 2008 kl. 11.29
Hej.

Min mans ana, Christoffer Syring, född omkr 1692 i Mecklenburg. Ryttare Gårdsman i Östad 1730-1737, Näsum L. Hur kunde han få värvning i en svensk armé om han var född i Mecklenburg ? Han var visserligen gift med en svenska, Sissa Eriksdotter och hans son Carl Christoffersson Hägg f. 1732, blev båtsman i Jämshög. 1722 hade Christoffer bytt förnamn till Hans, vilket berodde på att han bodde i ett torp som han fick lämna när soldaten som hade bott där innan kom hem från rysk fångenskap. Christoffer stannade troligtvis hela sitt liv i Sverige. Var det vanligt att de värvade folk från andra länder ?


Aktnummer: SD-03-0025-1719
Syring, Christopher

Född: 1692
Död: 1751-01-02

Regemente: Skånes dragonregemente
Kompani: KRISTIANSTADS
Rote: Värvad

mvh
Carina
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1235) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anders Berg (Zzz) - Lördag den 11 oktober 2008 kl. 11.55
Ja, det var mycket vanligt med utlänningar i svenska och andra länders värvade regementen. Soldaterna var yrkesmän som tog tjänst där de fick bra betalt. Legoknektar helt enkelt. Den nationella identiteten fanns inte på samma sätt då som senare under 1800-talet och 1900-talet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1237) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Forumguide) - Lördag den 11 oktober 2008 kl. 12.25
Det står visserligen "Värvad" i utdraget från Soldatregistret, men det gäller i så fall honom personligen.

Skånska dragonregementet, eller Södra Skånska kavalleriregementet som det hette vid den här tiden, var ett indelt regemente.

Jag flyttar därför den här diskussionen från "Värvade arméregementen" till "Indelta arméregementen: Södra Skånska kavalleriregementet".
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1241) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Lördag den 11 oktober 2008 kl. 13.23
Tack Anders och Jörgen. Då vet jag det. Ja, det blev kanske lagt under fel rubrik, tyvärr är inte regementen min starka sida.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1244) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Forumguide) - Lördag den 11 oktober 2008 kl. 13.57
Det är ju inte lätt att veta, när det står "Värvad" i utdraget från Soldatregistret.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1251) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Lördag den 11 oktober 2008 kl. 15.41
Tack för flytten, Jörgen. Och tack till dig, Anders. Jag får nog läsa på lite om regementen och sådant. Har själv fått en hel hög med soldater i min släkt, som jag inte har vetat om innan. Tack vare att det lossnade rejält på min mormors sida. Men så idag frågade min man, Syring är hans ana, hur i hela världen de kunde värva en tysk. Så vi började diskutera men kom inte fram till ett svar på det. Men tack vare er vet vi det nu.

Vänligen
Carina
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)