|
|
Av Eivor Andersson - Lördag den 01 maj 2010 kl. 13.15
|
Jag har några frågor om vad som händer när en soldat går bort. Jag håller på med en soldatfamilj som bodde på Varnhems klostermark i Skaraborg. Mannen(artillerist) dör ett år efter sista sonens födelse och änkan blev kvar med 4 små barn. Fick hon någon slags pension efter mannen? eller bara om han dog i tjänsten? Om hon gifte om sig försvann pensionen då? Fick hon bo kvar på soldattorpet? Det måste varit svårt att klara sig annars. Skall följa upp detta mer, men undrar bara vad som hände rent praktiskt. Hälsningar Eivor
|
|
|
Av Eivor Andersson - Lördag den 01 maj 2010 kl. 13.17
|
PS Det gäller 1869. DS Eivor
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Söndag den 02 maj 2010 kl. 11.10
|
Det nämns en del om detta i Lars Ericsons bok "Svenska knektar": I kapitlet "Soldaten till vardags - livet på torpet och efter avskedet", närmare bestämt i avsnitten "Invalidhjälp och pensionskassor" (sidan 191), "Kronans trotjänare" (194) och "Stort hjälpbehov" (199). (Sidnumren avser den andra och utökade utgåvan från 2004.) Att döma av vad som står där, så fanns det tydligen inga generella regler som alltid gällde. En soldatänka kunde få bidrag från Vadstena krigsmanhuskassa. Och hon kunde få bo kvar i torpet, åtminstone en tid, men det kunde tydligen variera mellan regementena.
|
|
|
Av Eivor Andersson - Söndag den 02 maj 2010 kl. 11.33
|
Tack Jörgen, Den boken har jag inte, men jag skall titta på Hans Högmans sida om han nämner något om detta. Jag skall följa änkans öde vidare i husförhören. Tänkte bara att någon kanske kände till reglerna när soldaterna dog. Hälsningar Eivor
|
|
|
|
|
|
|