|
|
Av Eivor Andersson - Fredag den 07 maj 2010 kl. 11.32
|
Jag har nu kommit till en soldatfamilj med namnet Kato. Anders Kato f. 1814 var född i Levene , men flyttade till Uvered Skaraborg och var soldat i Kongl. Västgöta regemente. Namnet är ju inget gårdsnamn eller någon egenskap, som ofta namnen kommer ifrån. Därför undrar jag var detta kan komma ifrån? Har sett att det fanns i Värmland också. Mvh Eivor
|
|
|
Av Allan Sjöö - Lördag den 08 maj 2010 kl. 12.12
|
I Lannaskede (F) finns soldaten Petter Magnusson Cato, född 1806, släkten flyttar sen till Allerum (M) I Fosie (M) finns Stationsföreståndare Nils Persson Cato, född 1860 i Genarp (M) I svbef 1890 finns Cato/Kato med många olika yrken, Skomakare, Skräddare, Hemmansägare, Soldater m.m. mvh Allan
|
|
|
Av Lotta Nordin - Lördag den 08 maj 2010 kl. 12.26
|
Det var Cato den äldre, romersk senator, som avslutade alla sina senatstal "för övrigt anser jag Karthago bör förstöras", oavsett vad talet handlade om. Det var väl någon hög militär som hade läst romersk historia som tipsade om namnet. Mvh// Lotta
|
|
|
Av Eivor Andersson - Lördag den 08 maj 2010 kl. 12.51
|
Hej, Allan, bland "mina" Katosoldater finns sådana som efter soldatafsked blivit skräddare, hemmansägare m.m. Namnet börjar i soldatstommen. Lotta, tur att de inte fick heta Caligula Det verkar finnas en stam i Malmö och en i Värmland samt dessa i Västergötland, så någon militäranknytning kan det nog vara. Hälsn. Eivor
|
|
|
Av Anders Cato - Söndag den 09 augusti 2015 kl. 14.31
|
Petter Magnusson Cato född 1806, var min farfars farfars far. Han föddes Magnusson men fick namnet Cato när han blev indelat soldat 1824 i Qviinge (numera Hanaskog). Han fick 12 barn som spridits över landet. Hans grav finns kvar än på Qviinge gamla kyrkogård.
|
|
|
|
|
|
|